HJEMOM OSSBÅT OG UTSTYR • LOGGBOKEN • TURBREVGJESTEBOKTA KONTAKTLINKERTAKK TIL

SPONSORER

nks_logo mi_logo

Fredag 04.08.06

Son - Aker brygge - Bekkelaget, Norge.
Distanse: 30Nm. Totalt: 13384Nm.
Hurra for Ingrid 10 år. Bursdagsbarnet hadde ønsket seg egg og bacon til frokost, så slik ble det. Handlet noen småting vi hadde glemt i går før vi kastet loss kl. 10.30. Gikk for motor nordover. Fortsatt nordavind, men ikke så kraftig. Fantastisk vær med blå himmel uten en sky. Stoppet på Ildjernet for isspising og dieselfylling før vi plukket opp Åse Britt på Aker Brygge kl. 15.30. Presangoppakking og pynting av båt mens vi tøffet sakte innover mot Bekkelaget. Vi tenkte vi skulle komme litt for sent for å øke spenningen. Pyntet med signalflagg, gjesteflagg og ballonger kom vi inn til paddehavet kl. 17.15, og ble møtt av familie og gode venner. Klemmer, prat og gjensynsglede. Rigget til pølsefest på terrassen utenfor båtforeningen og spratt den obligatoriske champagnen. Siden det var Ingrids bursdag fikk hun nok litt ekstra oppmerksomhet. Brus, kaker og gelé ble det også. De siste gjestene gikk i 22 tiden, og vi måtte se i øynene at et år og tjuefem dagers tur var over. Kort fortalt har det vært helt fantastisk, og akkurat nå føles det hele litt uvirkelig.

Torsdag 03.08.06

Verdens ende - Son, Norge.
Distanse: 31Nm. Totalt: 13354Nm.
Kastet loss i 11 tiden etter å ha sagt hadet til Linnea, Lise og Jørgen i Lysthuset. Gikk for motor nordover i kraftig motvind til å begynne med. Opp mot 30 knop. Det er jo vind man burde ha brukt til å seile sydover med, men vi skal jo være hjemme på fredag. Dessuten må vi rekke butikken i Son. Ingrid har bursdag i morgen og vi må handle litt forskjellig. Var fremme i Son 17.30, og fant oss en plass på innsiden av den ytterste bryggen. Jentene satte i gang med å vaske dekk og cockpit, mens jeg tok jolla bort til butikken og handlet. Spiste middag etter at jentene hadde fått seg en dusj, og fikk laget gelé til bursdagsselskap / hjemkomstfest i morgen.

Onsdag 02.08.06

Verdens ende, Norge.
Distanse: 0Nm. Totalt: 13323Nm.
Etter frokost ringte vi Steinar i Noravind. De bor inne på Nøtterøy, og Steinar satte seg i bilen og hentet oss ute på Verdens ende. Hyggelig å treffes i en annen sammenheng, og artig å se hvordan folk man har blitt godt kjent med bor. Jentene lekte sammen med Ida og var glade for å se hverandre igjen. Det ble grillmat, reker og hyggelig samvær før Steinar kjørte oss tilbake til båten sent på kvelden.

Tirsdag 01.08.06

Svenner - Verdens Ende, Norge.
Distanse: 11Nm. Totalt: 13323Nm.
Fint vær i dag og, på tross av meteorologenes dystre spådommer. Vi pakket strandbagen og gikk over til nordsiden av Svenner. Der er det en fin liten strand, og ungene koste seg hele dagen. På ettermiddagen spiste vi en kjapp middag før vi kastet loss med kurs for Verdens ende. Fin seilas i sydlig vind på 10-15 knop. Fant oss en plass i gjestehavna og la oss til med Lysthuset utenpå oss. Nok en felles middag. Fant ut at vaskemaskin og tørketrommel var inkludert i havneavgiften og fikk ordnet med en sårt tiltrengt klesvask.

Mandag 31.07.06

Nevlunghavn - Svenner, Norge.
Distanse: 9Nm. Totalt: 13312Nm.
For første gang på lenge hadde vi skikkelig regn i natt og litt utover morgenen. Fronten passerte imidlertid ganske kjapt og det ble deilig sommervær igjen. La oss inn på brygga i Nevlunghavn for å bunkre vann og handle. Seilte av gårde sammen med Lysthuset til Svenner. Jeg har aldri vært på Svenner før og var litt spent på innseilingen. Den viste seg å være ganske grei med den hvite prikken inne i havna som siktepunkt. Tror ikke jeg hadde likt å gå inn der i alt for mye vær siden sjøen blir ganske ugrei rett utenfor når det står på fra syd. La oss til med enkerfeste i baugen og hekken festet til bryggen på vestsiden av bukta. Lysthuset las seg ved siden av oss og vi hadde en hyggelig felles middag etter en spasertur opp til fyret. Forbundet kysten driver overnattingssted på Svenner med plass til opptil 20 personer og båttransport fra Stavern. De har også satt opp informasjonsplakater om deler av historien til fyret. Flott tiltak.

Søndag 30.07.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 13303Nm.
Morgenbad og Café latte på kapteinen og frue. Det viste seg at vi hadde klart å punktere jolla igjen i går kveld. Det er en del skarpe steiner inne i havna her. Brukte litt tid på å få reparert den. Da jeg endelig turte å blåse den opp igjen, ble det is på alle sammen inne på brygga. Traff resten av gjengen på konditoriet, og i samlet flokk gikk vi tur ut på Mølen. Landskapet der ute er helt spesielt, og blir ikke mindre spennende av at det er en mengde gamle gravhauger der. Martin & co og Åse Britt må hjem og jobbe i morgen. Hadde derfor sommeravslutningsmiddag og hytterydding i god kollektiv ånd. Linnea, Lise og Jørgen skal seile videre og det samme skal vi. Takk og pris. Når jeg ikke har skrevet så mye om været de siste dagene, er det det fordi vi stort sett har hatt nydelige forhold med blå himmel, sol, lett solgangsbris og 21°C i vannet. Med andre ord nydelig norsk sommervær.

Lørdag 29.07.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 13303Nm.
Kyrre og Martin seilte regatta i dag. Vi ligger for anker like ved det ene rundingsmerket og hadde en ypperlig tribuneplass for å observere Kyrre som hadde fire førsteplasser og Martin som rundet første seilas som nummer 1. Etter at regattaene var ferdige, fikk både Jørgen og jeg prøve Laseren. Gøy. Vi holdt på i og rundt Hurra! til godt ut på ettermiddagen. Noen gikk tur og andre forberedte middag. Enda en hyggelig fellesmiddag med alle til bords var ikke til å unngå.

Fredag 28.07.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 13303Nm.
Jentene og jeg brukte hele formiddagen til den store rydde og vaskesjauen. Etterpå fikk vi låne bilen til Martin og hentet Åse Britt. Hun hadde tatt bussen fra Oslo rett etter jobben. Handlet litt på vei tilbake og hadde en rolig kveld ombord i båten. Åse Britt syntes nok det var greit å være ombord igjen etter en uke på jobb.

Torsdag 27.07.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 13303Nm.
Sondre, Kyrre, Eva og Martin kom ut til oss med hyttebåten etter frokost. Dagen ble viet til vannaktiviteter av alle slag. Vannski, "rumperister", bading og jolleseiling. Det siste var særlig populært for Ingrid og Guri. Både Kyrre og Martin er dyktige jolleseilere og kom med tips i fleng. Ingrid og Guri lærte pumpeslag, seile "amerikaner" og en mengde andre triks. Utpå ettermiddagen kom Lysthuset seilende med Linnea, Lise og Jørgen om bord. Det måtte jo bare ende i nok en hyggelig middag oppe på hytta.

Onsdag 26.07.06

Stråholmen - Nevlunghavn, Norge.
Distanse: 9Nm. Totalt: 13303Nm.
Gikk oss en tur på Stråholmen etter frokost. Landskapet er ganske flatt. Naturen, flora og fauna minner mye om Danmark. Preget som den er av at øyen er en del av raet som iskappen etterlot da den trakk seg tilbake etter siste istid. Svabergene har mer enn 10.000 år gamle merker etter små bekker som dengang lagde groper i fjellet.
Sa takk for en fin uke til pappa, Selma og Tarik og dro av gårde i 16 tiden med kurs for Nevlunghavn. Været var nydelig med en lett bris fra S. Seilte i 1,5 time, men startet motoren mot slutten. Var litt utålmodige på å komme frem. Sondre, Kyrre, Eva og Martin møtte oss ved Humlesæk. Stor velkommenplakat, brus og champagne. Veldig hyggelig. La oss til på anker rett nord for molon i Nevlunghavn. Dro opp på hytta der vi fikk servert deilig middag. Slitne jenter og pappen spaserte til havna og jollet ut til Hurra ved midnatt.

Tirsdag 25.07.06

Kragerø - Stråholmen, Norge.
Distanse: 11Nm. Totalt: 13294Nm.
Trykkvannspumpen vi bestilte til "Min" kom som bestilt. Det var en ganske grei sak å skifte ut den gamle med den nye, og pappa/farfar var svært fornøyd. Den nye pumpen var til og med mer stillegående enn den gamle. Etter en enkel lunch dro vi av gårde gjennom Kreppa og ut til Stråholmen hvor vi la oss til for anker. Side ved side. Middag og rolig kveld i en nydelig solnedgang.

Mandag 24.07.06

Kragerø, Norge.
Distanse: 0Nm. Totalt: 13283Nm.
Fikk bestilt ny trykkvannspumpe til "Min" på marinaen i Kragerø. Handlet og spiste frokost. Ungene Lekte på brygga og badet på stranden som ligger rett ved gjestehavnen. Ingrids venninde Malene, mamma Wanda og Reidar kom på besøk til oss i dag. Det var stor gjensynsglede etter et år fra hverandre. Ungene lekte og voksne pratet. Avsluttet dagen med fellesmiddag og jordbær til dessert.

Søndag 23.07.06

Skåtøy - Kragerø, Norge.
Distanse: 3Nm. Totalt: 13283Nm.
Etter frokost gikk Åse Britt og jeg en tur oppover stiene bakenfor tomta vår. Traff naboen på hytta bak - Styri, og ble invitert på kaffe og kaker. Det ble riktig hyggelig. Styri insisterte på å vise oss rundt på neset mot SW - Krikken. Dette var en del av tyskernes "Festung Norwegen" under krigen. Som på Hidra var det bygget inn i fjellet med ganger og rom. Bakenfor lå de gamle grunnmurene. Disse var visst blitt flyttet til Finnmark etter 1945. Etter en enkel middag, dro vi inn til Kragerø for å sette av Åse Britt og Anne Cecilie. De må hjem for å jobbe. "Min" og "Hurra!" la seg til i gjestehavna.

Lørdag 22.07.06

Risør - Skåtøy, Norge.
Distanse: 12Nm. Totalt: 13280Nm.
Handlet dagligvarer, reker og hvitvin i Risør før vi la av gårde i 14 tiden. Gikk NEover for motor på nok en dag med nydelig vær og nesten vindstille. Var fremme på SWsiden av Skåtøy mellom 16 og 17. Fortøyde på vår egen tomt etter å ha funnet veien mellom alle småskjær og grunner. Anne Cecilie og jeg arvet nesten 9 mål strandtomt her i 1997. Tomten har tilhørt familien siden 1937, men vi har aldri fått lov til å bygge her. Egentlig ganske ergelig, selv om vi selvfølgelig skjønner at strandloven må håndheves. Fikk oss en befaring på tomten ved å følge alle tomtemerkene rundt. Ganske kupert terreng, så det ble litt klatring. Hytteeierene rundt oss kikket en del. De er nok ikke vant til at såpass store båter kommer inn og legger seg her. Det er nokså utilgjengelig på grunn av alle grunnene og skjærene. Rigget oss til på svabergene med reker og hvitvin, og hadde nok en hyggelig kveld på egen grunn med lav sol og god stemning.

Fredag 21.07.06

Vestre Håhomene - Risør, Norge.
Distanse: 12Nm. Totalt: 13268Nm.
Ungene fortsatte leken fra i går og klarte å fange en torsk med litt størrelse. En gylden anledning til å lære seg og sløye fisk. Dro av gårde mot Risør i 16 tiden. Åse Britt skal være med og seile i helgen og kommer med bussen fra Oslo. Da Åse Britt hadde kommet gikk vi på restaurant ved pollen og fikk oss en pizzamiddag. Restauranten ligger i det gamle fiskemottaket i Risør. På kvelden satt vi voksne i "Min" og pratet, mens ungene satt og så på film i "Hurra!".

Torsdag 20.07.06

Arendal - Vestre Håholmene, Norge.
Distanse: 14Nm. Totalt: 13256Nm.
Rolig morgen med litt fiksing og ordning i Arendal. Nydelig vær igjen, men nesten ingen vind. Dro avgårde nordøstover oppover Tromøysundet i 14 tiden. Det er båtrace her til helgen og vi har ikke lyst til å havne midt oppe i det. Gikk den ytterste innaskjærsleden videre mot Sandøy utenfor Tvedestrand. Fant en flott plass på vestre Håholmene der vi la oss til med anker og hekken inn til berget. Alle ungene badet, lekte med jollene og fisket. Fikk med oss en riktig vakker solnedgang fra toppen av vestre Håholmene.

Onsdag 19.07.06

Mærdø - Arendal, Norge.
Distanse: 3Nm. Totalt: 13242Nm.
Vind fra NE i dag på rundt 20 knop. Fint vær, men litt kjøligere ute i havgapet. Dro inn til Arendal i utgangspunktet for å handle og bunkre vann, men lot oss friste til en natt i gjestehavna. Hele gjengen gikk på café, spiste is og ruslet rundt på Tjuvholmen. Lagde tacomiddag til alle sammen ombord i Hurra!

Tirsdag 18.07.06

Mærdø, Norge.
Distanse: 0Nm. Totalt: 13239Nm.
Man får bare ligge en natt på bryggen til Mærdø gård. Til gjengjeld er det gratis. La derfor Hurra! på svai etter å ha installert ungene på stranden. Været i dag ble sånn som sørlandet ser ut i reklamen. Skikkelig varmt og godt med en lett bris fra SE. Pappa og jeg fikk oss en tur Mærdø rundt, mens ungene badet, fisket krabber og bygget sandslott. Tidlig middag ombord i "Min". Ungene utforsket øyene rundt oss med jolla og plukket bær. Til kvelds ble det brødskiver med nyrørte blåbær.

Mandag 17.07.06

Stakksholmene - Grimstad - Mærdø, Norge.
Distanse: 23Nm. Totalt: 13239Nm.
Fortsatte blindleia forbi Lillesand og stoppet i Grimstad for å handle. Hadde også en liten stopp i Homborsund for å sjekke vårt hemmelige markjordbærsted, men bærene var nok spist opp. Var fremme på Mærdø kl 18 og la oss til på bryggen ved Mærdø gård. Pappa, Anne Cecilie, Selma og Tarik kom rett etter oss og la seg longside. Stor gjensynsglede. Lagde en stor spaghettigryte og koste oss.

Søndag 16.07.06

Ny Hellesund - Kristiansand - Stakksholmene, Norge.
Distanse: 24Nm. Totalt: 13216Nm.
Spiste frokost mens vi gikk leden mot Kristiansand for motor. Var fremme i 11 tiden og la oss til på gjestebrygga. Fulgte Åse Britt til busstasjonen. Litt vemodig at det er slutt på et års tur og at jobben kaller. Jentene og jeg fortsatte til Blindleia delvis for seil og delvis for motor i de trangeste sundene. Fant en flott bergvegg å ligge til på Stakksholmene. Grillet pølser og spilte Yatzy.

Lørdag 15.07.06

Skogsøy - Ny Hellesund, Norge.
Distanse: 10Nm. Totalt: 13192Nm.
Vinden hadde snudd på øst i løpet av morgentimene. Litt ugunstig for plassen vi hadde valgt oss, så vi dro videre etter å ha spist frokost. Gikk leden i retning av Ny Hellesund. Da vi nærmet oss så vi "Blå" fortøyd til en av bryggene. Det viste seg at Kari, Eilif og datteren Liv med familie var der. Vi ble invitert på vafler og kaffe på brygga. Det ble et riktig hyggelig gjensyn og selvfølgelig mye prat om karibien og turen vi har lagt bak oss. Utpå ettermiddagen sa vi på gjensyn og tøffet ut i Olavssundet. La oss til på svai og spiste middag. Åse Britt skal reise hjem for å jobbe til uken og måtte pakke sammen litt ting. Jentene og jeg skal strekke seilturen litt lengre, og håper Åse Britt kommer ombord igjen til helgen.

Fredag 14.07.06

Mandal - Skogsøy, Norge.
Distanse: 7Nm. Totalt: 13182Nm.
Rolig dag på brygga i Mandal. Kjøpte is, handlet og spaserte en tur opp på utkikkspunktet Uranienborg. Fikk også reparert en rift i fokka før vi fylte vann og diesel og la fra kai i 16 tiden. Nydelig vær i dag og, men kjølig vind fra SW på rundt 15 knop. Gikk innaskjærsleden og fant oss en plass inntil berget på Skogsøy. Grillet og koste oss i kveldssolen før vi tok en tidlig kveld.

Torsdag 13.07.06

Lillehavn - Mandal, Norge.
Distanse: 14Nm. Totalt: 13175Nm.
Åse Britt og jeg startet dagen med å spasere opp på heia vest for Lillehavn. Storslagen utsikt med 180° hav i horisonten. Avstanden til Lindesnes fyr er heller ikke stor herfra. Jentene fant roen og lekte fint på bryggen. Fisket fisk og krabber og lagde båter. Inviterte Øystein fisker på kaffe, og pratet mer om fiske og langturseiling. Gøy når det er gjensidig fascinasjon.
La ut fra Lillehavn ca. kl. 16 og seilte innaskjærsleden til Mandal hvor vi var fremme etter 2,5 time. Fin bør med vind på rundt 20 knop fra vest. Ganske kjølig luft i dag, men strålende sol. Fant en fin plass midt på brygga. Det er ganske dyrt å ligge her. Kr. 250,- for båter over 35 fot. Det hjalp litt at vann, strøm, trådløst internett, rundstykker og avis var inkludert. Delte en pizza på Jonas B. Gundersen før vi tok en rolig kveld ombord.

Onsdag 12.07.06

Hidra - Lillehavn, Norge.
Distanse: 28Nm. Totalt: 13161Nm.
Etter frokost og Anne Johanne på kaffebesøk, la vi av gårde kl. 10.45. Gikk for storseil og motor utover i havet til vi kunne gå utenfor Lista på et legg. Gjorde god fart og var fremme i Lillehavn 15.45. SWlig vind på rundt 20 knop til å begynne med løyet av til 10-15 knop og dreide litt mer vestlig. Etter å ha fortøyd kom vi i prat med Øystein og kona på bryggen i Lillehavn. Øystein og tre sønner er fiskere og fastboende i Lillehavn. Litt i kontrast til alle husene som etterhvert blir ferieboliger. Lokalbutikken forsvant for 15 år siden og bunkring er det også slutt på. Litt trist at så mange steder langs kysten blir så avfolket vinterstid, og desto hyggeligere å treffe folk som holder tradisjoner ved det like. Vi ble invitert på kaffe og kake på brygga og hadde en riktig hyggelig ettermiddagsstund. Vi fortalte om turen vår og fikk høre masse om fiske på kysten. Vi sa takk for serveringen og spaserte oss en liten tur før vi spiste middag og hadde en rolig kveld ombord.

Tirsdag 11.07.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 13133Nm.
Lettskyet vær med mye sol i dag. Fortsatt god vind, men litt mer vestlig.
Under 2. verdenskrig var et engelsk forsyningsfly på vei til Danmark. Tåke og dårlig vær brakte flyet med den unge besetningen ut av kurs og i retning Palfjellet på Hidra. Flyverne skjønte for sent hvor det bar, og flyet ble knust mot fjellet og alle ombord omkom. Tyskerne ga dem en ærefull, militær begravelse, og korset til minne om de engelske ungdommene fikk vi se på muséet i Rasvåg. Spaserturen i dag brakte oss opp til restene av flyvraket. Flere forholdsvis store vrakdeler av flykropp og vinger vitner om et ublidt møte med fjellet. Utfra hvordan aluminiumen ser ut i dag, med intakt brungrå kamuflasjefarge utvendig og turkis farge innvendig, skjønner man at det faktisk ikke er så lenge siden Norge var i krig.
Jentene brukte turen til også å plukke blåbær. Tilbake i hytta satte Agnes, Ingrid og Guri i gang med å lage suppe og pannekakemiddag med nyrørte blåbær. Etter middag pakket vi sammen tingene våre og takket for fine dager på Hidra. Hans skysset oss ned til Hurra!. I morgen kommer vi oss forhåpentligvis litt sydøstover dersom været tillater det.

Mandag 10.07.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 13133Nm.
I dag var det fint vær igjen, men med en god del vind fra NW. Klar og kjølig luft. Dagens tur gikk til ruinene av det tyske forsvarsverket som ble bygget her under krigen. Hågåsen ligger litt vest for Rasvåg. I nærheten av Kirkehavn som er det andre tettstedet vest på Hidra. Festningen var en del av tyskernes "Festung Norwegen". Ruiner av flere bygninger, mørke tunneler og en ganske intakt kommandosentral var fascinerende for både store og små. Den vakre naturen og utsikten gjør det ikke mindre spennende å gå tur på Hidra. Etter turen dro vi ned til Kirkehavn og spiste lunch på Ishuset. Nyrestaurert bruksbygning som nå er omgjort til restaurant og gjestehavn. Jentene fikk seg et bad i sjøen mens Hans og jeg handlet på butikken. Kvelden gikk med til bål bak hytta og pølsegrilling.

Søndag 09.07.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 13133Nm.
Åse Britt og jeg dro ned til båten for å slippe ut en båt som lå innenfor oss. Kom tilbake til deilig frokost. Dagens attraksjon ble bygdemuséet "Fedrenes minne". En flott samling av gjenstander og bilder fra gamle dager. Været i dag ble etterhvert ganske tungt og grått med solide regnbyger. Det ble derfor ganske greit å være innendørs. Anne Johanne og Hans tok med Åse Britt og meg på en spasertur opp til en av toppene bak Hommerås mellom et par av bygene. Her var det god utsikt over natur og vær. Tilbake i huset ble det middag og hyggelig kveld.

Lørdag 08.07.06

Rasvågen, Hidra, Norge.
Distanse: 0Nm. Totalt: 13133Nm.
Spiste frokost og gikk inn til den kommunale bryggen i Rasvåg. Her møtte vi Hanna, Agnes, Anne Johanne og Hans som kom med bil fra Oslo. Pakket sammen det vi trengte for et par dager på land og lastet inn i bilen. Før vi dro opp til hytta fikk vi oss is på brygga. Hans kjørte bil og unger opp til Hommerås, mens Anne Johanne tok Åse Britt og meg med på å spasere den gamle stien opp. Rasvåg er et vakkert lite tettsted som i sin tid var sentrum for seilskutetrafikk og fiske. Vel installert på hytta ble det servert reker og hvitvin på fjellet bak hytta. God stemning og utsikt over nordsjøen. Ungene var lykkelige over å treffe gode venner igjen og satt ikke lenge til bords før de forsvant ut for å leke. Vi voksne fikke oss nok en liten sightseeing rundt en av åsene.

Fredag 07.07.06

Skudeneshavn - Hidra, Norge.
Distanse: 78Nm. Totalt: 13133Nm.
I går kveld kom det tykk tåke og sønnavind. Været hadde lettet litt i dag, men det blåste fortsatt fra syd. Valgte allikevel å sette nesen sydover mot Hidra. Kom oss av gårde 10.30 og fikk en ganske humpete start på turen. Motor og motsjø. Utpå ettermiddagen, da vi nærmet oss Obrestad fyr, begynte vinden både å løye og dreie. Det gjorde at vi fikk et par timer med fin seiling før vinden ble for svak og vi startet motoren igjen. Kl. 02.30, etter 16 timer kunne vi slippe ankeret i Rasvågen på Hidra. Fullstendig blikkstille vann og ingen vind.

Torsdag 06.07.06

Skudeneshavn, Norge.
Distanse: 0Nm. Totalt: 13065Nm.
Brukte dagen til å se os om i Skudeneshavn, og begynte med Søragadå. Her finner man en tett konsentrasjon av hus fra 1800 tallet i et vakkert miljø. Spaserte videre opp i parken og så på utsikten. Returnerte til Søragadå og den gamle Tåkelurfabrikken som i dag er husflidens tilholdssted. Vi fikk oss vafler og kaffe. På ettermiddagen gikk vi opp til skolen som ligger litt ovenfor sentrum av Skudeneshavn. Her har de laget et flott lekeområde for barn, med svære konstruksjoner med tauhusker og bildekk. Det var riktig artig og selv Åse Britt og jeg måtte slenge oss litt rundt omkring.

Onsdag 05.07.06

Espevær - Skudeneshavn, Norge.
Distanse: 30Nm. Totalt: 13065Nm.
Nydelig vær - igjen. Den siste uken er i ferd med å ødelegge vestlandets rykte som våt og kjølig landsdel. Mens vi spiste frokost holdt NRK Hordaland på å rigge seg til på brygga. De skulle lage en stemningsrapport fra Espevær, og ville gjerne prate med lokalbefolkningen og flere av båtene som lå her. Inkludert oss. Interessen ble ikke mindre da vi fortalte hva vi hadde holdt på med det siste året. Ingrid, Åse Britt og jeg debuterte på direktesendt radio. Ganske artig.
Espevær ble i 1975 kjent for UFOringen som dukket opp en oktobernatt. Samme natt rapporterte et skip utenfor om et underlig bevegelig lys samme sted. Vi måtte bare ut for å se ringen. Etter en fin spasertur kom vi til en gresslette mellom knausene ute i havgapet. Her er det et eggformet spor i bakken og gresset. Det store spørsmålet er selvfølgelig om det virkelig er et uforklarlig fenomen, eller om det har et naturlig opphav. Mange Espeværinger heller nok til det første alternativet.
Gikk for motor igjen. Heller ikke i dag var det vind til å seile i. Ulempen med det fine været er at det ikke blir mye vind av det. Om det kan kalles en ulempe. Var fremme i Skudeneshavn 18.30. Her kom store deler av Hovdegardslektens vestlandsavdeling på visitt. Familienavnet er Granberg, og 13 av dem kom på besøk til oss. Det ble omvisning i båten og hyggelig kaffeslaberas på brygga.

Tirsdag 04.07.06

Stora Kalsøy - Espevær, Norge.
Distanse: 36Nm. Totalt: 13035Nm.
Det overskyede været fra i går var helt forsvunnet, og vi våknet opp til en flott dag med sol og godvær. Riktignok med enkelte lave tåkeskyer helt til å begynne med. Jentene fikk endelig lekt litt i fjæra igjen. I flere timer holdt de på med å fange krabber, reker og noe vi tror må ha vært små hummer. Vi kastet loss i 14 tiden og fortsatte videre sydover. Fortsatt i vindstille og for motor. Benyttet sjansen til å gå igjennom mange av de trange ledene som finnes i den fantastiske skjærgården her. Stoppet i det gamle handelsstedet Brandasund og handlet dagligvarer og iskrem. Koselig sted der man kan overnatte med båt for en rimelig penge. Var fremme i Espevær i 20 tiden på kvelden. Spiste middag og fikk oss en spasertur opp på utkikkspunktet for å se solnedgangen før vi stupte i seng.

Mandag 03.07.06

Bjorøy - Stora Kalsøy, Norge.
Distanse: 18Nm. Totalt: 12999Nm.
Harald og jeg fikk oss en seiltur med Hurra! ut til Tyssøy. La til på den gamle fergekaien. Jentene fulgte etter i bil. Spaserte en tur ut til friområdene på Tyssøy. Så flere av kunstverkene i utstillingen "Spor i Landskap". Etter spaserturen sa vi farvel til Margrete og Harald for denne gang. Gikk for motor sydover til Stora Kalsøy, som ligger rett innenfor Marstein fyr. Fant en lun vik der vi fortøyde med landfeste i to små holmer. Rolig kveld i fredelige omgivelser. Været var vekslende i dag. Fint på formiddagen, men med regn utover ettermiddagen og kvelden. Ved solnedgang begynte det å klarne igjen fra vest. Lite eller ingen vind.

Søndag 02.07.06

Bjorøy, Norge.
Distanse: 0Nm. Totalt: 12981Nm.
Dette ble en dag komplett tilegnet avslapping og mer god mat. Alle ingrediensene var tilstede. Morgenkaffe med utsikt, god frokost med alt tilbehør, avislesing og te, nydelig middag med grillet laks og hyggelig prat på kvelden. Margrete og Harald har et nydelig hus som vi får nyte godt av, og i tillegg er de utmerkede kokker begge to. For en lykke.

Lørdag 01.07.06

Bergen - Bjorøy, Norge.
Distanse: 8Nm. Totalt: 12981Nm.
Bryggen i Bergen er nok ikke det smarteste stedet å legge seg med båt dersom man er ute etter fred og ro og en god natts søvn. Ungene sov godt, men Åse Britt og jeg lå våkne mye av natten og hørte på festglade Bergensere som holdt på i båtene rundt oss. Ukedagene er nok å foretrekke med mindre det er fest man er ute etter. Etter frokost dro vi ut til Akvariet. Fint sted å tilbringe en dag. Pingvinene hadde fått unger og det var selvfølgelig stor interesse for disse hos jentene. Var tilbake i båten i 15 tiden og tok med oss Margrete og Harald på seiltur ut til Bjorøy der de bor. La Hurra på svai i bukta nedenfor huset deres. Siden ble det middag på terrassen. Nydelig mat og god vin.