SPONSORER

nks_logo mi_logo

Guris tredje turbrev.

10-11 Januar 2006

Nå ligger vi i Blue Lagoon på st. Vincent. Det er ikke like fint vann her som på de andre øyene vi har vært på i Karibien, men det er en fin by.

I forrige turbrev skrev jeg frem til vi var på Tenerife på Kanariøyene. Etter Tenerife dro vi til La Gomera. Der gikk vi tur opp til den høyeste toppen, som var 1400 meter over havet.

Neste og siste øy vi var på, på Kanariøyene var Gran Canaria. Vi lå først i havna Puerto Rico, og der var det fullt av turister og hoteller, og det var ofte vi hørte norske stemmer rundt omkring. Det var til og med et norsk bakeri der, så det var lett å skjønne at skandinavene likte seg der.

Den 29. Oktober kom Hans, Anne Johanne, Agnes og Hanna med fly. Det var på bursdagen til Hans, så vi hentet de på hotellet og inviterte dem ned til båten på champagne. Vi hadde barnechampagne også.

Goffa og Ragnhild kom også og besøkte oss i Puerto Rico. De kom med fly den 31. Okt. Vi hadde det veldig koslig sammen med alle sammen, og en av de morsomme tingene vi gjorde, var å være med på en u-båt tur i Puerto Mogan på Gran Canaria. (I Ingrids tredje turbrev kan du lese hvordan vi kom dit.) Da så vi to vrak og masse fisker, og vi var på ca. 24 meters dyp.

En annen morsom ting vi gjorde, var å gå tur opp i fjellet. Da var Goffa og Ragnhild med, og vi gikk opp fjellet til et sted som het ”Norgesplassen”. Der møtte vi bare nordmenn.

Etter en ca. en mils lang tur, tok vi oss et velfortjent bad i bassenget på hotellet til Goffa og Ragnhild.

10 Nov. kjørte pappa med båten til Las Palmas, og tre dager etter dro Mamma, Ingrid, Ragna og Jeg til Las Palmas med buss. De tre dagene bodde vi på et hotell i Puerto Rico. Da vi var på hotellet lagde vi masse Julekort som vi sendte hjem til venner og familie i Norge.

Da Mamma og vi tre barna kom til las Palmas var ARC fullt i gang med kurs, fester og foredrag. Man måtte ha noen pass med bilder på for å være med på festene og det der. Noen dager før vi skulle dra over det store havet var det en malekonkuranse for alle ARC deltakerene. Det var kanskje 15-20 barn som var med, og gjett hvem som vant! Det var Ingrid. Og Ragna fikk premie for yngste deltaker.

På Atlanterhavet skrev Jeg loggbok for hver dag, og her kan du se hva jeg skrev den dagen vi dro:

Søndag 20. November
I dag startet regattaen. Før vi dro sa vi hadet til de andre norske båtene vi kjente. Ca. klokken 12.15 kastet vi fortøyningene og seilte til startlinja. Klokken 12.45 dro race båtene og klokken 13.00 gikk startskuddet for resten av båtene.
I starten lå vi ca. i midten, men etter litt ble det litt mere vind og vi tok igjen en del båter og lå ganske godt an. Plutselig kom det masse vind fra sørvest og store bølger. Vi ble litt sjøsyke men utover på kvelden roet det seg litt ned, men det var fortsatt bølger og vind.
Jeg la meg kl. 20.00

Sjøtemperatur: 21 grader

Noen dager etter at vi dro fra land ble det fint vær igjen og bare lange dønninger. Til å begynne med dro vi ganske langt syd fordi det lå et stort lavtrykk (som senere ble en orkan) vest for oss. Til slutt kom vi helt ned til Kapp Verde. Vi hadde egentlig ikke tenkt å dra innom der, men siden vi skulle dra rett forbi så svippet vi likegodt innom og fylte diesel.

Vi ble også nødt til å kjøpe et rådyrt gjesteflagg, fordi det var forbudt å ikke ha det. Vi var på Kapp Verde i ca. 5 timer. Rett etter at vi hadde lagt ut fra Kapp Verde fant vi endelig passaten, og vi hadde en kjempefin seilas helt frem til ca en uke før vi kom til land, for da ble det litt ruskevær og mye sjø.

Da vi var halveis (2. Des) hadde vi en liten ”fest”. Mamma lagde eplekake og vi fikk også champagne.

Den 7. Desember, da Jeg satt og gjorde lekser, og Ingrid og Ragna lekte sammen (I cockpiten) kom det en stor bølge inn i cockpiten, og plutselig satt vi midt i et basseng. Vi ble kliss våte. Matteboka mi ble også våt, men den tørket heldigvis, og vi fikk skiftet klær og ordnet opp ganske fort.

Den 11. Desember kom vi i land. Det var veldig fint og endelig stå stille. Det var veldig kult å komme seilende inn på st. Lucia. Det var kjempefint og grønt, og det var masse palmer og strender. Vi har snorklet en god del og til jul fikk jeg svømmeføtter. Vi feiret jul på Bequia og Tante Tove og Margrete var også med, for de hadde vi hentet på Martinique den 21. Desember. Den 21. Des. tok vi også juleferie fra skolearbeidet.

På julaften var vi i båten på morgenen og pakket opp gaver. (Tusen takk til dere som sendte oss gaver. Det var veldig koselig.) Midt på dagen dro vi på gløggfest hos Mariann, en norsk/svensk dame som bor på Bequia om vinteren og i norge om sommeren. Vi spiste middag på en pizza resturant og vi var på stranda resten av kvelden sammen med mange andre nordmenn. Det var ikke akkurat som en norsk vanlig jul, men det var i hvert fall minst like bra.

På Bequia var vi i ”Hope bay”. Der var det store bølger og kjempe mange palmetrær med kokosnøtter, og Ingrid og Jeg hentet hver vår kokosnøtt oppe i et tre.

Litt før nyttår dro vi fra Bequia til Tobago Cays. Tobago Cays er en bitte liten øygruppe med fem øyer. Det er skikkelig fint der. Vannet er helt turkis og alle de små øyene der er grønne og frodige og helt ubebodde, og strendene der er helt kritthvite og fulle av palmer. Vi feiret nyttårsaften på Tobago Cays, og Jørgen på ”Vanvara” (En norsk båt) sendte opp en nødrakett som lyste som om det nesten var dag.

Etter Tobago Cays dro vi til Union Island. På Union Island bodde Tante Tove og Margrete på hotell den siste tiden før de dro. Den 5 januar dro Tante Tove og Margrete med småfly til Martinique og derfra skulle de fly til Norge.

På en liten øy som heter Palm Island bygde vi et kjempedigert sandslott sammen med tvillingene fra ”Blue Marlin”. Når vi ble varme etter å ha bygget en stund, hoppet vi bare ut i vannet og tok et kort bad. Så fortsatte vi med byggingen.

På en øy som heter Mustique var det veldig fint å snorkle. Ingrid og jeg så til og med en moreneål.

(Jeg skrev turbrevet på ST.Vincent 10-11 Januar, men vi fikk ikke lagt turbrevet på nettet før 21, så noen av bildene er fra etter at jeg skrev brevet)