SPONSORER

nks_logo mi_logo

Guris andre turbrev

Nå er vi på Tenerife, på Kanari øyene. Kanari øyene er Europeiske, eller nermere bestemt Spanske, selv om de er nærmere Afrika enn Europa.

Marokko var et veldig morsomt sted å være. Det var veldig koslig å møte Selma, Tarik, tante Cilla (Anne Cecile) og onkel Khalid. Khalid har to leiligheter og en villa (i Marokko). Villaen er i Fes, den leier han ut. Da vi var i Fes fikk vi se hvordan det var der, men vi så bare ute i hagen. De hadde noen kjempesøte kaniner, og de hadde badebasseng. De to leilighetene hans er i fes og Rabat.

Vi var til sammen to uker borte fra båten og den første natten sov vi i leiligheten i Rabat. I Rabat var vi blant annet og så på hester, besøkte en gravplass og var inne i en gammel piratby, vi var også på stranden og badet flere ganger i store bølger. Vi kjørte mye bil, og til å være ni personer og masse bagasje i en syvseter gikk det mistenkelig bra. I Fes var vi på apeekspedisjon oppe i fjellet Ifrane, vi møtte en stor flokk med aper inne i skogen. Det var lett å se hvem som var sjefen. En annen ting vi gjorde i Fes var å gå i medinan. Medinan er gamlebyen. Det er masse trange gater der som er fulle av salgsboder, og de fleste gatene har tak over seg. I medinan selger de alt mulig rart fra tøfler til krydder. Det er på en måte flere avdelinger der, hvor de selger forskjellige ting. I ett område selger de for eksempel frukt, og i et annet område fisk. I medinan kjøpte vi rosa tøfler med paljetter på til Ragna.

Etter fes dro vi en liten tur innom Rabat før vi dro videre til Marrakesh. Da vi var på vei til Marrakesh stoppet vi ved en 2000 år gammel romersk by som het Volubilis, det meste der var ruiner men det var lett å se hvor det hadde vært hus.

I Marrakesh gikk vi ut på markedet. Der var det mye morsomt å se på, slanger, aper, kameloner, skilpadder, strutseegg og masse annet. Det var på det markedet vi kjøpte Alladin og Jasmin, de to skilpaddene våre. I Marrakesh fikk vi også hennamaling. Vi kjørte også hest og vogn og besøkte en kjempefin hage. Essaouira var den neste byen vi dro til. Der bodde vi på to hoteler. Det første husker jeg ikke hva het, men det andre hotelet het ”Villa marok” . Vi gikk litt rundt i Essaouira og fant blant annet bur til skilpaddene. Vi dro også på stranden og re på dromedarer. Fra Essaouira dro vi rett til Mohammedia, der hvor båten vår ligger. Dagen etter dro alle sammen ut på en liten båttur sammen med Tarik, Selma, tante Cilla og onkel Khalid. Det var kjempe hyggelig å møte fetter, kusine, onkel og tante, men dessverre så matte vi si hade og dra videre.

Vi dro rett til Kanari øyene fra Mohammedia. Det tok omtrent tre og et halvt døgn, og vi dro til en øy som het Graciosa. Graciosa ligger rett ved Lanzarote. Etter Graciosa dro vi til Marina Rubikon som ligger i byen Playa Blanka på Lanzarote. Det var en skikkelig luksushavn, men det trengte vi etter en lang seilas fra Marokko og en havn uten strøm og vann på Graciosa. Nå er vi på Tenerife og har nettopp vært nesten på toppen av Teide som er Spanias høyeste fjell på 3718 meter over havet.

Her kommer en liten utfordring til klassen min og alle andre som måtte ønske og løse den. På toppen av Teide, åpnet vi to tomme plastflasker og skrudde hardt igjen. Da vi kjørte med bilen ned igjen til båten hadde flaskene nesten ikke mere luft igjen i seg. Hva tror dere skjedde. På det siste bildet kan du se hvordan de ble.

Stor klem til alle som leser dette turbrevet.