SPONSORER

nks_logomi_logo

Åse Britts sjette turbrev.

På St Martin hadde vi båten på land for å få på nytt bunnstoff. Jentene lekte i marinaen, passet på pusekatten, spikket figurer av trepinner de fant og koste seg. Mor og far jobbet, og etter to dager var det ut på sjøen igjen. Godt med litt forandring!

Dobbel bursdagsfeiring 1. Mars. Vår Ragna og Janne på Noravind. Vi startet dagen med nystekte muffins og presanger. Guri og Ingrid hadde brukt flere kvelder etter at Ragna var i seng, og sydd om den fravokste favorittkjolen til Ragna til et supert skjørt! Fiskekjolen var blitt til fiskeskjørtet. Noravind lagde i stand fest på ettermiddagen, og vi kom til dekket bord og hadde en ordentlig koselig kveld. Ballonger, serpentinere, pølser og brus og krone som gikk på omgang mellom de to jubilantene, ingenting manglet!
”Fineste bursdagen jeg har hatt” sa Ragna 5 år. Med telefonhilsen fra onkler og tanter på andre siden av jordkloden og enda mange hilsener både fra den ene og den andre på sms og mail sovnet Ragna lykkelig på sin fars fang.

British Virgin Island sies å være ”The sailing capitol of the Caribean”. Etter å ha vært der i et par uker og besøkt mange av øyene kan vi vel forstå det! Øygruppen består av ca. 40 små og store øyer. Mye charterbåt turister og yachties, slike som oss. Hovednæringen på øyene er turisme, og da med hovedvekt på båt turister.

På Virgin Gorda dro vi innom the Baths. Her har gedigne steinblokker delt seg opp i store steiner gjennom millioner av år. Det har dannet seg et fantastisk landskap, med fristende sandstrender innimellom ”fjellene”. Det gikk en gå og klatrevei fra den ene stranden til den andre. Nettopp noe for våre jenter! Vi kunne utforske huler og måtte noen steder vasse til knærne for å komme gjennom steinløypa. Ungene syntes dette var kjempespennende! Vi snorklet mellom kjempesteinene og så masse fisk.

Vi dro til Anegada, en flat øy som er omgitt av rev på alle kanter. Litt skummelt å gå inn i havnen her da dybdemåleren viste fra 1,6 til 2,0 meter og vi kjørte innimellom alle revene som ikke var merket på kartet. Kjølen vår stikker ca 1,9 meter ned. Vi leide bil og kjørte til nord øst siden av øya. Her fant vi en fantastisk snorkle strand, revene lå rett på utsiden av stranda. Ragna fikk også være med og se masse fisk her. Vi oppdaget en hel koloni med havskilpadder som gresset på bunnen. Ingrid fikk t.o.m haik med en av dem!
Ellers var øya flat og kunne ikke by på så mye spsnnende. Vi fant et bakeri med massevis av godsaker. Det ble flere turer innom der.

På Norman Island dro vi på tur med jolla for å utforske noen huler der Kaptein Svartskjegg, en beryktet sjørøver, hadde gjemt unna store deler av et utbytte bestående av gull fra en britisk båt. Svartskjegg ble drept, og bare en av kistene har i ettertid blitt funnet. Vi så ingenting til gullet, men mye fisk så vi her også!

Det var fint å komme til Dominikanske Republikk. Selv om alle prøver å lure oss for penger hele tiden, og vi blir dritt lei av at det aldri er faste priser på noen ting. Her var det i hvert fall litt mindre turister og litt mer lokalbefolkning å se.

Vi dro sammen med Noravind på spennende jungelsafari. Fra Santa Bárbara de Samaná ble vi fraktet først i åpne vogner som ble dratt av mopeder, så flyttet vi over på planet på en åpen lastebil. Det ble en luftig tur, som nok ikke hadde vært godkjent i Norge. 2 unge gutter skulle guide oss og følge oss gjennom skogen til et fossefall på ca 40 meter i El Limon. De to guttene var veldig søte og vartet opp jentene. Ragna ble båret over gjørmehullene. De syntes nok det var stas å følge 4 lyshårede og blåøyde jenter på tur!

Broene i Samaná besøkte vi også. Ute på øya den førte oss til, fant vi en funkisstil restaurant som var nedlagt og nesten gjengrodd. Den lå fantastisk til med nydelig utsikt, men hadde blitt nedlagt nesten før den åpnet, på grunn av lite besøk. Trist, men spennende å gå på oppdagelsesferd for oss.

Fordi været var dårlig, med mye vind og regn, bestemte vi oss for å leie bil og kjøre til Santa Domingo sammen med Ida, Ole Martin Janne og Steinar fra Noravind. Frukt rast ble det på veien. Mango og ananas med honning - mmm!! Mange barn og voksne dukket opp fra ingensteds hver gang vi stoppet langs veien og gikk ut av bilen. Det bor i overkant av 8 mill. Mennesker på øya, de er overalt!

Vi fant oss et hotell midt i gamlebyen i Santa Domingo, Hotell Conde de Peñalba. Deilig var det og booke inn på hotell. Sove i senger som sto stille, sløse med vann i dusjen og se på tv! Jentene fikk frokost på senga med innlagt tv titting, og de storkoste seg! Rart med det når vi har bodd i båt uten TV i 9 måneder.

Rett utenfor døra vår fant vi historie og bygg som har sin opprinnelse mer enn 500 år tilbake i tid. Unesco har utnevnt Santa Domingos gamleby til byen der den nye verden har sitt utspring etter at Columbus oppdaget Amerika. Byen kan skryte av b.l.a. det første sykehuset, det første universitet, den første katedral og den første rettsal i den nye verden.

Vi besøkte Columbus´ fort og ruinene etter det første sykehus som ble bygget i Amerika. Vi spiste lunsj på en av de moderne cafeene på Plaza España, der du kan nyte utsikten til Columbus´ bosted og folkelivet. Vi kikket også innom fortet som ble påbegynt i 1502 og stadig påbygd og endret gjennom årene. Her var også ruiner etter klosteret til Frans av Assissi.

Det var godt med litt storby, kultur og historie etter alle småstedene vi har besøkt i det siste. Vi nøt vår café con leche på fortauskafeen mens ungene løp rundt i parken og matet duene.

Puerto Plata, Dominikanske Repubikk, 7. April 2006 - Åse Britt.