SPONSORER

nks_logo mi_logo

Loggen fra september 2005

Fredag 30.09.05

Hurra! ligger i Mohammedia, mens vi er på tur i land.
Gikk på Khalids stamcafé og spiste frokost. Dro så med bil i retning Ifrane og Moyenne Atlas (Mellom Atlas). Ifrane ligger på ca 1700 m.o.h. og Khalid er veldig godt kjent etter å ha brukt mye tid på høydetrening der. Spiste sen lunch på et lite fjellhotell før vi dro inn i skogene over Ifrane. Fant en stor flokk med Atlas aper. Små og store. Vi hadde med brød, og fikk dem på kloss hold. Kjørte videre en runde oppe i fjellene og passerte Michlefen. Et skisenter som ligger på ca. 2000 m.o.h. Rart å se at de har bommer for å stoppe biler når det er for mye sne på fjellet. Det er ikke det vi forbinder med Afrika. Dro innom Ifrane og fikk oss kaffe og kaker før vi dro tilbake til Fez.

Torsdag 29.09.05

Hurra! ligger i Mohammedia, mens vi er på tur i land.
Dro fra Rabat til Fez. Byen der Khalid har vokst opp. Kjørte gjennom de mest fruktbare områdene i Marokko. På denne tiden av året er det veldig tørt, men fra desember til mars blir disse enorme jordbrukslandskapene helt grønn og fruktbare. På vei mot Fez stoppet vi og spiste frokost på en restaurant ved veien. Her hadde de et veldig godt brød som ble bakt på småsten i store ovner fyrt med ved. Var innom huset til Khalid før vi dro videre til leiligheten og installerte oss. Gikk på nettcafe med ungene.

Onsdag 28.09.05

Hurra! ligger i Mohammedia, mens vi er på tur i land.
Frokost på café og rett på stranden igjen. I dag var det svær sjø som også kom inn på stranden innenfor moloen. Masse surfere holdt på der og ungene hadde en flott dag. Etter strandturen var det skole hjemme i leiligheten før vi spaserte tur i Rabat med innlagt middag på restaurant.

Tirsdag 27.09.05

Hurra! ligger i Mohammedia, mens vi er på tur i land.
Første natt på fast grunn siden vi dro fra Norge var litt rart. Spiste sen frokost i leiligheten før vi bega oss ut på tur. Besøkte Mausoleet over Mohammed V. Flott monumentalt bygg voktet av vakter til hest. Lunch i nybyen bygget av franskmennene i perioden 1912 til 1950. Tur til Kasbah of the Oudaias, en bydel som ble grunnlagt i det 11 århundre av nettopp Oudaias stammen som invaderte nordafrika på denne tiden. I det 15 århundre kom det muslimske flyktninger hit fra Andalucia. Disse var fortrengt av katolikkene i Spania. Kasbah of the Oudaias var lenge en egen stat og var styrt av pirater. Kasbahen ligger meget strategisk til ved munningen av elven i Rabat. Flotte lave hus i hvitt med blå brystning. Trange gater og flotte porter og inngangspartier til flere av husene og moskéene. Til slutt ble det tur på stranden for ungene til solnedgang. Vel hjemme ble det en rolig og tidlig kveld.

Mandag 26.09.05

Hurra! ligger i Mohammedia, mens vi er på tur i land.
Vi pakket sammen reisebagasje for landtur og forlot Hurra! i havnen i Mohammedia. Havnepolitimannen forsikret oss om at han personlig skulle ta ansvar for at båten var trygg. Anne Cecilie & Khalid hentet oss med bil og vi dro kystveien opp til Rabat. Rabat er hovedstaden i Marokko med vel 3 mill. innbyggere. Dro blant annet innom moloen i Rabat, og vi skjønte fort at dette ikke er noen havn for seilbåter. Brenningene går langt opp i elvemunningen på tross av en stor ytre molo. Fremme i Khalids leilighet i Rabat, satte vi oss ned på terassen med litt ost og kjeks som vi hadde med fra båten. Utpå kvelden ble det spasertur i nybyen med innlagt shopping og suppecafé. Marokkansk te til slutt før vi gikk tilbake til leiligheten og stupte i seng etter å ha kikket i nesten ferske norske aviser.

Lørdag 24.09.05 og Søndag 25.09.05

Lagos - Mohammedia. Distanse 218Nm. Totalt 2489Nm.
La ut fra Lagos i mørket kl. 05.30. Frokost og kaffe underveis. Det blåste lite til å begynne med, og vi gikk for motor frem til 15.00. Heiste seil og fikk en flott seilas med gennaker frem til solnedgang. Ved solnedgang tok vi ned gennakeren, og seilte kun for storseil i vind som etterhvert kom opp mot 30 kn. Fortsatt fra NNW. Gjorde allikevel god fart og logget maksfart på nesten 13 knop i løpet av natten. Temperaturen i vannet steg markant på veien. Fra 16° ved Lagos til 22° halvveis. Sånt gjør underverker for lufttemperaturen. Fra 4-5 tiden på natten løyet det gradvis og vi startet motor igjen i 7 tiden. Vi fant en liten blekksprut på dekket som hadde vært uheldig i løpet av natten. Unnet oss en liten stopp i havet utenfor Marokko for et bad før vi kom inn i kystvannet. Vel fremme i Mohammedia ble vi møtt av personell i havnen som anviste plass for oss. Flere andre langturseilere lå der også. To Franske, to Britiske, en Belgisk og en Australsk. Familien Skah kom og møtte oss, og Khalid og jeg gikk til havnepolitiet og sjekket inn. Jeg vedder på at vi har hatt den enkleste innsjekken noen sinne i Mohammedia. Khalid er veldig vel ansett i Marokko. Gikk på restaurant før vi kjørte oss en liten sightseeing tur. Rundet av med café besøk og så i seng i båten.

Fredag 23.09.05

Lagos - Lagos. Distanse 0Nm. Totalt 2271Nm.
Skole for jentene fra morgenen av. ÅB er jo lærer, så hun følger opp. Guri er stort sett selvgående, mens Ingrid trenger litt mer motivasjon. Jeg har fått oppgaven med å proviantere. Det betyr handlelapp, ryggsekk, to turer til butikken og lange armer. Vi skal jo til Marokko, så det må hamstres svinekjøtt og alkoholholdige drikkevarer. Skal vi tro pilotbøkene våre - og det har vi ingen grunn til ikke å gjøre - vil det være veldig greit å kunne tilby litt whiskey og en pakke sigaretter når vi får besøk av diverse myndigheter ombord. Vi er ihvertfall forberedt. Nå er klokken 17.00 og jeg må avslutte for å få oppdatert sidene våre. Skjer det noe mer spennende i dag lover jeg å skrive om det senere. Planen er å legge oss på svai utenfor Lagos, og reise i 5-6 tiden i morgen tidlig. Det er 214 nm til Mohammedia, og med 6 knop i snitt bruker vi derfor 35,5 time. Vi ønsker å være der mellom 15 og 18 på ettermiddagen søndag. Dersom noen vil ha tak i oss er det satelittelefon som gjelder de neste 2 døgnene. (Se Ta Kontakt)

Torsdag 22.09.05

Lagos - Lagos. Distanse 0Nm. Totalt 2271Nm.
I dag kom det faktisk en liten front, men det var ikke så voldsomt. Litt skyer bare. Deilig temperatur allikevel. Frokost, dusj og skole for jentene. Småfiksing for meg. Etter skole ble det tur til byen og innlagt lunch på café. Etter lunch fortsatte vi å sparere rundt. Det ble iskrem shopping av hårbånd og jeg fant også et Marpkkansk gjesteflagg. Tilbake i båten laget ÅB middag mens jeg fikset takling av tau til fendere og nytt fruktnett. Forholdsvis tidlig i seng.

Onsdag 21.09.05

Lagos - Lagos. Distanse 0Nm. Totalt 2271Nm.
OK, det blir litt lite skriving om været. Men det er altså slik at enten så er det pent vær med nordlige vinder, eller så er det pent vær med vindstille. Jeg lover å fortelle om det dersom det skulle forandre seg. Reidun og Per hadde klokker stilt inn på Spansk tid, mens vi er en time tidligere her i Portugal. Konsekvensen ble at vi sto litt tidlig opp for å ta dem med en tur ut på sjøen. Det er nemlig noen alldeles flotte klipper og huler rett utenfor Lagos. Vi dro ut i 10.30 tiden og tuslet utover langs kysten. Det ble servert frukt ÅBs kaffe og kaker. Etter et par timer ble det retur til marinaen. Reidun og Per reiste hjemover og ÅB tok med ungene til bassenget. Ikke akkurat sjarmerende billig, men jentene storkoste seg. Ragna har nok aldri vært ved et sånt basseng og tok nesten helt av. Jeg leste litt, vasket tøy og fikset småting som dieselfilter og oljesjekk. Jeg er ikke så veldig begeistret for badebassenger. Det ble middag i båten, og så leggetid for barn.

Mandag 17.09.05 og Tirsdag 18.09.05

Cascais - Lagos. Distanse 123Nm. Totalt 2271Nm.
Etter dusj, frokost og skole mandag ble det tur på stranden for jentene, mens jeg dro inn til Lisboa for å skaffe kart og flere fendere. Jeg fant begge deler og ironisk nok er det Polyform fenderene vi har fra før av - laget i Norge - som er de rimeligste. Tilbake i båten hentet jeg macen og gikk på nettcafé, mens jentene gikk sammen med jentene i Lille Blå til en lokal restaurant for å innta en fantastisk sjokoladekake de hadde blitt lovet dagen før. Dro fra Cascais ca. 19.30 og gikk for motor til å begynne med. Så kom vinden og vi gjorde 6,5 til 7,5 kn. og kunne stoppe motoren. Månen kom opp rett etter solnedgang og var nesten full. Det ble ikke særlig mørkt denne natten. ÅB gikk og la seg ca 21, mens jeg satt vakt. Fikk blant annet besøk av delfiner. Man skvetter først, men så er det veldig hyggelig. Jeg hadde vakt til 02, og ÅB tok over. Hun fikk seilt til 03.30 tiden. Da hadde vinden løyet såpass at hun startet motoren. Vi byttet vakt igjen klokken 6. Fikk med meg en flott soloppgang. Fra 9 tiden byttet vi på litt som det passet seg. Jentene hadde skole og vi ryddet og vasket. Autopiloten er en flott ting. Båten tusler av gårde, og alle holder et lite øye med horisonten. Var fremme i Lagos ca 16.00. ÅB hadde tatt kontakt med Reidun og Per som har leilighet i Marbella. De var ikke snauere enn at de hev seg i bilen og kjørte de rundt 50 milene til Lagos for å hilse på. Koselig med besøk, og etter en liten aperitif i båten gikk vi på restaurant i byen. Trivelig by med mange tusrister og god stemning. Alle hadde det bra på restaurant, og på toppen av det hele bel vi spandert på. Snakk om hyggelig besøk. Etter en hyggelig kveld spaserte vi tilbake mot båten. Reidun og Per hadde booket seg inn på hotell rett ovenfor marinaen. Vi fikk lagt barn, og ikke så lenge etter fant ÅB og jeg også sengen. Denne natten sto sengen stille.

Søndag 18.09.05

Cascais - Cascais. Distanse 0Nm. Totalt 2148Nm.
Rask dusj, frokost og avgang til jernbanestasjonen i Cascais. Tok toget inn til Lisboa, og undergrunnsbanen fra Cais do Sodré til Jardim Zoologico - dyrehagen i Lisboa. Både barn og voksne koste seg. Særlig avslutningen med Sjøløve og Delfinshow var veldig artig. Vi var en hel gjeng med nordmenn. Lille Blå, Anne og Jørgen fra Vanvara og oss. Avsluttet dyrehagen med iskrem og tok undergrunnsbanen tilbake mot gamlebyen i Lisboa. Ruslet til Praça do Comercio der alle fikk seg en forfriskning. Tok til slutt toget tilbake til Cascais. Ungene la seg tidlig, og ÅB og jeg spiste ost og kjeks i cockpiten. Fint vær i dag, men litt kjølig på morgen og kveldstid.

Lørdag 17.09.05

Cascais - Cascais. Distanse 0Nm. Totalt 2148Nm.
I dag var det fint vær igjen, men med kraftig vind fra nord. 20-30 kn. Glad for at vi valgte å ligge i havn og ikke på svai. Dagen gikk i store trekk med til litt småvedlikehold, is og kaffe på brygga, spasertur i byen, handling, middag på texmex restaurant og legging av barn - og til slutt legging av voksne. Cascais er en trivelig by som kan anbefales.

Fredag 16.09.05

Nazaré - Cascais. Distanse 68Nm. Totalt 2148Nm.
Sto opp til gråvær. Utmerket kolonial med ferskt brød og andre nødevendigheter rett oppe på kaia. Frokost prat med Lille Blå. Ble enige om å dra videre sydover. Fylte diesel på egen drivstoff brygge, og la av gårde. Motorseiling, men stoppet motoren for en stund da vi passerte Peniche og Ihla Berlenga. Vinden ga seg imidlertid fort og det ble mere motor til vi kom til Cabo Da Roca. Da kom nordvinden ordentlig, og vi hadd flott slør inn til Cascais. Gjorde 10,8 knop, og Hurra! slapp vannet ordentlig for første gang mens jeg har seilt henne. Var i havn mellom 20.00 og 20.30. Hyggelig prat i Cockpiten med Vanvara, Lille Blå og oss. Været i dag var stort sett overskyet, men med gløtt av sol. Vind NW 5-20 knop.

Torsdag 15.09.05

Figueira Da Foz - Nazaré. Distanse 37Nm. Totalt 2080Nm.
Kl. 08.00 var vi klar for å seile videre, men marinaens kontor åpnet ikke før 09.15. Det ble litt vedlikehold og vasking av dekket. Været var nydelig og etter å ha betalt for oss dro vi 09.30. Mye motorseiling, men et par timer for seil. Vel fremme i Nazaré løp jentene på land. Nå måtte det bare fiskes. Møtte den norske båten Vanvara igjen, og en norsk båt med en soloseiler fra Haugesund - Sigmund - på vei nordover. Skulle møte datteren sin i Porto og seile videre mot Bilbao. Utover kvelden satt vi i cockpiten til Lille Blå. Jentene satt nede og koste seg, og jeg var litt nysgjerrig på hvor lenge de klarte å holde det gående. Litt over 00.00 kom de og ville i seng. Det er godt det finnes grenser også for dem. Stort sett pent vær i dag. NW 5-15 kn. Vinden løyet ved solnedgang.

Onsdag 14.09.05

Porto - Figueira da Foz. Distanse 68Nm. Totalt 2043Nm.
Dro fra Cais De Estiva 06.15. Gikk nedover elven de 3 nm til munningen nesten på lavvann. Hadde ca. 1 kn. strøm med.
Ria Douro kan fint navigeres midt på natten om det så er. masse lys hele veien. Eneste overraskelsen vi fikk var at det var merket løype med staker i munningen av elven. Røde merker til babord og grønne merker til styrbord oppstrøms. Munningen er dypere enn mine kart fortalte oss. Elvemunningen kan virke skummel når man leser Reeds almanakk, men det er greiere. Man skal nok allikevel være forsiktig dersom sjøen blir stor.
Heiste seil rett utenfor munningen av Ria Douro og fikk med oss ca. en time med fralandsvind før det snudde. Fikk NW vind en time etter at fralandsvinden ga seg. Vinden holdt seg, men dreide til NE ved Cabo Mondego og økte på. Gikk inn elvemunningen til marinaen i Figueira Da Foz. Deilig vær hele dagen. Geir og jeg gikk og handlet da vi kom frem. Den lokale kolonialen hadde store kasser med tørrfisk for Baccalao, merket Norge. Vi ble litt stolte. i det klokken er 23.00 er det fortsatt varmt nok for T-skjorte. Deilig.

Tirsdag 13.09.05

Porto - Porto. Distanse 0Nm. Totalt 1975Nm.
Vi ble overrasket i natt i 05.30 tiden. Tyver hadde veldig lyst på alle de gule sikkerhets tingene vi har hengende på hekken. Bergersen kom stormende i underbuksa og jaget dem av gårde. I går var det skolefri. Valgdag skal vite. I dag derimot var det skole fra tidlig morgen. Jeg dro for å skaffe værmelding og laste opp sidene våre på nettet. Fint med værmelding fra flere enn en instans når man skal ut og seile. Internett er ikke helt greit i Portugal. Fant en WiFi sone på McDonalds. Betjeningen hadde aldri aldri før solgt et kort for dette. Jeg kjøpte WiFi kort og en Cortado. Begge deler fungerte alldeles utmerket. Her har Mc Donalds noe å lære i Norge. Skikkelige espressomaskiner. Lastet ned grib filer for vind, sytnoptiske kart for de neste 96 timene og generelle værvarsler.
Etter skole og nettaktiviteter gikk vi over Gustav Eiffels bro til sydsiden av Ria Douro. Her finner man alle de Portvinskjellerene som betyr noe. Vi besøkte Sandeman. Omvisning og prøvesmaking. Handlet en kartong med 10 års lagret Old Tawny port. Senere på kvelden tok jeg med Mia, Guri og Ingrid på tur med den lokale fløybanen opp på høyden. Var inne i en flott katedral og så på flere storslagne bygninger. Etterpå ble det middag i båten, mekking i Lille Blå (autopiloten harpermisjon) og avtale om avgang kl. 06.00 i morgen tidlig. Rødvin og prat til 00.00. Været var alldeles upåklagelig hele dagen. Skyfritt, sol og solgangsbris.

Mandag 12.09.05

Porto - Porto. Distanse 0Nm. Totalt 1975Nm.
Åse Britt vekket meg med kaffe i cockpiten. Vi satt og så byen våkne til liv. Stedet vi har fortøyd - Cais da Estiva, er kaien foran Ribeira området i gamlebyen i Porto. Hele bydelen er av Unesco erklært som et "World Heritage" sted. Flotte hus langs bryggene. Bratte og smale gater opp mot resten av byen. På andre siden av elven ligger portvinskjellerene på rekke og rad. Var innom konsulatet på brygga her, men det var for sent til å få stemt. Vi gikk ut på tur. Første stopp ble lunch ved kulturhuset - i parken til Palacio de Cristal. Leking i parken før vi gikk videre til Solar do vinho do Porto. Et herskapshus fra begynnelsen av 1800 tallet, eid av en av de store portvineksportørene. Nå er stedet kjøpt av Porto kommune og fungerer som portvinsrestaurant. Menyen inneholder alt hjertet kan begjære av portvin samt et lite utvalg desserter. Stedet ligger flott til med utsikt over elven Douro. Fra vinkjellerene i øst til utløpet mot Atlanteren i vest. Vi smakte en hvit og en rød portvin og fikk forklart litt om de enkelte variantene. Ikke helt overraskende skulle det vise seg at 1963 årgangen sannsynligvis er den beste årgangen siden krigen. Spaserte en annen rute tilbake til båtene. Spennende by med masse inntrykk. Tilbake i båten ble det hjemmelaget middag i cockpiten. Omtrent som å sitte på en fortausrestaurant. Tidlig til sengs. Været var helt nydelig i dag med strålende sol, blå himmel, solgangsbris og 25° i skyggen. Det kan virke som vi endelig har tatt igjen sommeren.

Søndag 11.09.05

Bayona - Porto. Distanse 68Nm. Totalt 1975Nm.
Sto opp kl. 04.15. Kaffe og to brødskiver. På med seildresser og av gårde. Skikkelig dårlig vær til å begynne med. Regnbyger, vind og bølger midt i mot til å begynne med. Det hjalp da vi rundet ytterste bøye. Satte kryssfokk og motorseilte sydover i mørket. Mye morild i vannet. Så plutselig to lysende streker komme mot oss i full fart. Det viste seg å være delfiner som lekte rundt båten en god stund. Det dårlige været fortsatte til ca. 10.00 Heiste storseil etterhvert og det ble en flott seilas mot Porto. Gikk opp elven Ria Douro ca 3 Nm opp til Cais da Estiva der vi var ca. 18.00 Etter å ha fortøyd måtte en fra hver båt bli med opp til en lokal politimann for å fylle ut papirer. Det viste seg å være de samme papirene som ellers, bare at det i Portugal er en myndighetsperson som står for utfyllingen. Gikk på restaurant på brygga og forholdsvis tidlig til sengs. Tidlig opp og mye frisk luft. Været ble etter hvert strålende sol og blå himmel med vind fra NW ca. 10kn.

Lørdag 10.09.05

Bayona - Bayona. Distanse 0Nm. Totalt 1907Nm.
Det meste av formiddagen gikk med til å jobb med nettsidene våre. Tre av jentene har jo laget turbrev, og det blir litt jobb å formatere det for så å laste opp. Ungene hadde skole og lekte med unger fra de andre norske båtene. ÅB leste bok. Vi gikk på internett café og Guri og Ingrid fikk logget seg på skolesidene sine, og mailet tilbake. Åse Britt er utålmodig på å komme videre, og her i Bayona er havnefasilitetene både dyre og dårlige. La oss derfor på svai, og betemte oss for å seile til Porto i morgen tidlig kl. 05.00 sammen med Lille Blå. Skiftende vær med regnbyger og SW til W vind rundt 20kn - kjølig. Tidlig til sengs.

Fredag 09.09.05

Bayona - Bayona. Distanse 0Nm. Totalt 1907Nm.
Her blir det ikke lyst før i 7.30 tiden om morgenen. Sola står opp ca. 08.10, og går ned igjen ca 20.50. Sto opp til regn og gråvær i dag. Startet skole og serverte frokost samtidig. Etter endt skolegang hadde været klarnet opp så mye at vi gikk inn til byen for å spise lunch/middag på café. Hamburgere til alle. Etter cafébesøk gikk vi og handlet. Har begynt å bli vant til å gå langt med tunge bører når det skal handles. Guri, Ingrid og ÅB har laget nye turbrev og resten av kvelden gikk med til å redigere disse. Ble også invitert på et glass vin i Lille Blå. Der traff jeg Nina og Henrik som er på jordomseiling i sin Contessa 26 - Bika. De har valgt å gjennomføre på lavt budsjett. Les mer om prosjektet deres på hjemmesidene deres. Linken fins på linksiden vår. Etter hyggelig prat i Lille Blå ble det sent i seng.

Torsdag 08.09.05

Portosín - Bayona. Distanse 43Nm. Totalt 1907Nm.
Sto opp i Portosín til skiftende skydekke og noe sol. Handlet på supermercadoen og la av gårde i tolv tiden. Denne dagen ble litt kystseilas aktig. Denne delen av Spania kysten har litt større skjær og noen øyer man kan gå innenfor. Mest motorseiling siden vinden ikke var særlig kraftig, og dessuten fra SW 5-15kn. Her er det definitivt kortere dager enn på sommeren hjemme, og vi vil gjerne komme frem i dagslys. Da får jentene lekt litt på brygga og vi får fortøyd enklere. Vel fremme i Bayona kom Lille Blå på middagsbesøk. Hyggelig. Rolig kveld i cockpiten etterpå.

Onsdag 07.09.05

Camariñas - Portosín. Distanse 40Nm. Totalt 1864Nm.
Været hadde bedret seg etter gårsdagens triste gråvær. Værskiftene går fort her på vestkysten av Spania. Avgang kl. 13.00. Heiste seil, men det blåste i minste laget, så det ble motorseiling noen timer. Etterhvert kom nordvesten og tiltok i styrke. Hadde flott seilas med spridd kryssfokk og storseil. Siden ble det flott slør inn fjorden til Portosín. Kysten fra Malpica til Cabo Finisterre kalles dødens kyst. Ikke uten grunn. Det kan være ganske ugreit her i hardt vær, og det er som på norskekysten masse brott og undervannsskjær stadig vekk. Kartet må leses nøye. Var fremme i Portosín ca 20.00 Deilig temperatur når vinden kom over land. Vi hadde ca 20 kn. NW vind mot slutten av dagen. Flott når man har den med, men selvfølgelig dobbelt så mye som det var spådd.

Tirsdag 06.09.05

Malpica - Camariñas. Distanse 29Nm. Totalt 1824Nm.
Åse Britt våknet grytidlig av all aktiviteten i fiskehavnen her, og klokken 4 i natt våknet til og med jeg da en sirene som hørtes ut som en flyalarm hørtes i havna. Samme type sirene har jeg hørt i flere fiskehavner. Aner ikke hva det betyr. Spiste frokost og satte nesen sydvestover. For motor mot bølger og vind. Det var kjølig, men ganske fint vær. Vi hadde bestemt oss for Camariñas, og i det vi nærmet oss tyknet det mer og mer til. Til slutt ble det regn, yr og tåke. Vi måtte faktisk på med varmeapparatet. Fuktig og kjølig var det. Middag ombord. Etter at ungene var i seng satte jeg meg til på yacht klubben og jobbet med nettsider sammen med mannskapet i Lille Blå. De hadde nemlig trådløst internett - gratis.

Mandag 05.09.05

La Coruña - Malpica. Distanse 20Nm. Totalt 1795Nm.
Opp kl. 09.00 og kjapp frokost. Satte i gang skole for alle tre. ÅB hadde dratt for å handle mat. Avreise kl. 13.00 i SW vind, midt imot 20-25kn og regnbyger. Kanskje ikke det beste været man kunne valgt seg, men vi var veldig fornøyd med å komme oss ut på sjøen og få litt saltvann i ansiktet etter flere dager med landligge. Kom frem til Malpica ca. 17.00. Byen så ut som en god blanding mellom Barentsburg og den spanske solkysten. Skikkelig fiskerby med molo på størrelse med dem man finner i nordnorge. En hyggelig eldre Señor gestikulerte og forklarte at vi kunne fortøye i en av fiskebåtene som lå på svai. Både Lille Blå og vi. Vi fikk praiet en ferge som stadig fraktet folk til å fra alle fiskebåtene som lå på svai, og Alphonso skysset oss i land. El Señor fra tidligere møtte oss da vi kom inn og viste oss en bra restaurant og et hyggelig sted å spasere før restaurantene åpnet. Vi fikk servert en fantastisk fisk og skalldyrmiddag på O´Burato. En restaurant eiet og drevet av kvinner. Skikkelig husmannskost på Spansk. Siden vi ikke prater så veldig godt spansk måtte vi ut på kjøkkenet for å få klarhet i hva vi skulle spise. Moro og utrolig godt. Etter å ha supplert med passende dessert - Flan, den spanske varianten av karamellpudding - bar det tilbake til båtene i fergen til Alphonso. Flott opplevelse i Malpica.

Søndag 04.09.05

La Coruña - La Coruña. Distanse 0Nm. Totalt 1775Nm.
Rett fra frokost til besøk på det gamle fortet ved siden av marinaen. Castelo de San Antón. Flott museum med fokus på nær historie på fortet og fjernere historie representert ved fremvisning av arkeologiske utgravinger fra landsdelen. Blant annet var det gullsmykker helt tilbake fra bronsealderen. Tilbake på brygga hadde Lille Blå tatt farvel med besteforeldre som hadde vært på besøk noen dager. Vi hadde egentlig planlagt å dra videre, men det blåste opp en del og begynte å regne. Komfortinstinktet slo til og vi utsatte avreisen. Gikk tur i byen i stedet. Guri og Ingrid fikk "chattet" med Jenny Marie og Vilde på internett café via fronter systemet på skolen. Det var stas. Etterpå ble det en iskrem før jentene måtte legge seg for kvelden. Rolig kveld inne for ÅB og meg.

Lørdag 03.09.05

La Coruña - La Coruña. Distanse 0Nm. Totalt 1775Nm.
Etter frokost og dusj, ble det tur til et kjøpesenter sammen med Geir og datter Åse. Hun hadde mistet mobilen i vannet, og i en alder av 14 er det ikke bare greit å klare seg uten telefon. Med litt dårlig spansk, gestikulering og ikke minst en velvillig butikkbetjent gikk det greit. ÅB hadde dratt på stranden med hele den norske gjengen og en dansk båt som vi traff. Jeg fortsatte å lete etter en internettcafé der jeg kunne laste opp sidene våre, men måtte gi opp. I stedet gikk jeg gatelangs med åpen powerbook og fant til slutt et trådløst nett som var raskt og pålitelig. Tilbake i marinaen fylte vi og Lille Blå diesel. Det måtte nemlig gjøres på høyvann. Deilig vær og god temperatur hele dagen. Jentene hadde funnet masse skjell på stranda, og jeg måtte finne frem drillen for å lage hull. Flotte smykker ble det. Rolig kveld i cockpiten. Flere kom innom for en prat.

Fredag 02.09.05

La Coruña - La Coruña. Distanse 0Nm. Totalt 1775Nm.
Av naturlige årsaker ble det litt sent opp i dag. Vi bestemte oss for å dra på stranden med trikken. Den er importert fra San Fransisco, med ledningsmaster og lyktestolper. Veldig sjarmerende. Jeg forlot jentene på stranden og gikk for å finne en internettcafé. Fant en, men fikk ikke lov til å kople til min egen powerbook. Satte meg heller ved havna og skrev litt. Det er godt med litt god temperatur igjen. Når solen skinner blir det fort varmt. Tilbake i båten ble det oljeskift på motor og girkasse. Har kviet meg for dette, og var veldig fornøyd da jeg ferdig. Tok en pils med gutta i de andre norske båtene før det var kvelden.

Torsdag 01.09.05

La Coruña - La Coruña. Distanse 0Nm. Totalt 1775Nm.
Geir Edland i Lille Blå fyller 50 år i dag. Gratulerer med dagen Geir! Vi foreslo bursdagsfrokost på restaurant. Det falt i god jord, og på Plaza de Maria Pita ble frokosten inntatt. Lenge og vel. Fikk handlet mat og gikk tilbake til marianaen. Der ble det forberedelser til 50 års lag. Champagne og stående buffét på brygga var stas. Da mørket kom trakk vi opp i seilklubbens egen bar. Mannskapet fra 4 norske båter samlet rundt ett bord. Ungene hadde samling i Hurra! der det var filmfremvisning. Etter barrunden ble det prat i Lille Blås cockpit til langt på natt. 50 års dager kan ikke gå upåaktet hen. Natt til i dag var det mange norske båter i La Coruña. 6 båter totalt. Ytterligere tre norske båter skulle vise seg å komme de neste tre dagene. Colin Archer skøyta Christiania lå her sammen med en annen norsk båt, men forsvant før vi fikk sagt hei.