SPONSORER

nks_logo mi_logo

Loggen fra oktober 2005

Mandag 31.10.05

Gran Canaria - Gran Canaria. Distanse 0Nm. Totalt 3231Nm.
Frokost, skole og rydding. Dro til hotell Barlovento for å møte Goffa og Ragnhild. Hyggelig gjensyn etter snart 4 måneder. Også Goffa og Ragnhild hadde med seg ting vi har savnet. Lunch på brygga og kaffe i båten. Goffa og Ragnhild dro hjem i 18 tiden. Lille blå kom til Puerto Rico på lørdag. Hyggelig overraskelse, og koselig å ha dem liggende på samme brygge som oss igjen. I natt drar de videre til La Gomera, og med mindre de kommer og vinker til oss når vi reiser med ARC fra Las Palmas, eller blir med til Karibien blir det nok en stund til vi prates igjen. Mia og Ingrid hadde en aldri så liten runde med "Trick or Treat" i anledning Halloween. Maria, Geir, Åse Britt og jeg delte en flaske vin og hadde en hyggelig prat. Lille blå har så langt vært et veldig hyggelig reisefølge. Vi ønsker Mia, Åse, Marie og Geir god tur videre, og håper vi treffes igjen.

Søndag 30.10.05

Frokost i båten. Anne Johanne & Hans kom i 10 tiden og vi dro alle ut på sjøen. Først til stranden ved Anfi del mar der vi ankret opp og badet. Etterhvert kom det litt vind og vi heiste seil. I håp om å se delfiner seilte vi rett utover i havet, men fikk ikke se annet enn flyvefisk. Det er jo også ganske artig. Seilte tilbake til Puerto Rico. En bølge vi ikke hadde regnet med kom inn av et vindu og tok livet av CD spilleren. Kjølevannet til motoren gav seg også plutselig. Måtte skifte impeller. Vel i havn ble det litt ordning på hver vår kant før vi møttes igjen og avsluttet kvelden med hyggelig middag på en av de mange strandrestaurantene.

Lørdag 29.10.05

Gran Canaria - Gran Canaria. Distanse 0Nm. Totalt 3231Nm.
Frokost, skole, vasking, rydding og dusj i båten frem til ca. 13.00. Tok en taxi opp til hotell Puerto Bello der Hanna, Agnes, Anne Jonanne & Hans skal bo. De kom med buss i 14.30 tiden. Det ble velkomst med Norsk flagg, klemmer, presanger og etterhvert bursdagssang, for Hans fylte 41 år i dag. Anne Johanne og Hans hadde også tatt med masse godsaker til oss. Det ble nesten julekvelden. Mengder med snus til undertegnede, geitost og bøker. Vi dro dem etterhvert med ned til båten der det ble servert bursdagschampagne og snacks. Kvelden ble avsluttet med hyggelig restaurantbesøk.

Torsdag 27.10.05 & Fredag 28.10.05

La Gomera - Gran Canaria. Distanse 77Nm. Totalt 3231Nm.
Skoledag for jentene og skrivedag for meg. Besøk på nettcafé til slutt med chatting med bestevenninder. Middag ombord. Åse Britt og jeg slappet av på kvelden før vi la av gårde fra La Gomera ca. 01.30 med kurs for Gran Canaria og Puerto Rico. Til å begynne med hadde vi god vind fra N 15kn til vi kom til sydspissen av Tenerife. Det ble stille, og vi gikk for motor et par timer før det blåste opp igjen fra NE 10-12kn. God seilas igjen, før det løyet av og vi gikk for motor siste stykket inn til Puerto Rico i SE flau vind. Sjekket inn i havna og gikk for å spise middag på en skikkelig sydenturistrestaurant der de snakket skandinavisk. Handlet og ordnet litt før vi gikk tilbake til båten. Litt skolearbeid og tomatsuppe til kvelds. I morgen kommer Hanna, Agnes, Anne Johanne og Hans. Alle gleder seg.

Onsdag 26.10.05

La Gomera - La Gomera. Distanse 0Nm. Totalt 3154Nm.
Etter frokost og skole gikk vi opp til busstasjonen i San Sebastian. Fant en buss som gikk opp til Nasjonalparken midt inne på øya. Det var nesten som å kjøre berg & dalbane. Veldig bratt og svingete med smale veier. Bussen klatret opp til ca. 1300m på 25 km. Her var det flott skog. Urskog slik den også var rundt middelhavet i tidligere tider. Vi gikk tur de siste 2,5 kilometerene opp til den høysete toppen på øya - Alta de Garajonay med sine 1487 m.o.h. Deilig med tur i skogen. Tok bussen tilbake til San Sebastian og gikk på kinarestaurant før vi returnerte til båten.

Tirsdag 25.10.05

Tenerife - La Gomera. Distanse 65Nm. Totalt 3154Nm.
Sto opp kl. 06.00 og la av gårde mot La Gomera kl. 07.00. Platt lens med Storseil og spridd Genua 3 etter et par timer for motor. Da vi nådde sydspissen av Tenerife, løyet vinden og vi startet motor igjen. En time før ankomst på La Gomera la vi bi og badet. Deilig vann på 25°C. Skikkelig lauging med ferskvannsspyling etterpå. Deilig. Så en stor gråhvit hval rett før vi badet. Ankom La Gomera kl. 18.00. Ganske fullt i havna, men hyggelig betjening fant plass til oss utenpå en fransk katamaran. Vi lagde skikkelig tacomiddag og koste oss skikkelig.

Mandag 24.10.05

Tenerife - Tenerife. Distanse 0Nm. Totalt 3089Nm.
Tidlig frokost og rett ut for å leie bil. Var klar til å kjøre kl. 10.00. Dro først over øya mot nordvest til Puerto Cruz. Kjørte langsmed kysten sydvestover før vi tok av opp i fjellene. Flott landskap med spennende vegetasjon. Da vi kom inn i nasjonalparken rundt Teide, var vi mer eller mindre oppe i et digert krater. Merkelig landskap med meget sparsom vegetasjon. Taubanen starter på ca. 2.250 m.o.h. Teide er Spanias høyeste fjell med sine 3.718 m.o.h. Vi tok taubanen opp. Man kommer til 3.550 m.o.h. med den. De siste 170 høydemetrene må man ha en speiell tillatelse for å bestige. Det hadde ikke vi, så vi måtte nøye oss med å gå stiene på det nivået taubanen går til. Det var allikevel en flott opplevelse, og man blir ganske anpusten av å bevege seg i denne høyden. I middelalderen var Teide kun så høyt som det punktet taubanen stopper på. Den siste pyramiden på 170m kom da. Det ryker fortsatt av toppen. Vi var på toppen til nærmere stengetid. Kjørte så sydover mot Playa las Americas for å titte. Siden vi hadde leiebil avsluttet vi med handling før bilen ble levert.

Søndag 23.10.05

Santa Cruz på Tenerife, er det nærmeste du kommer en vanlig spansk storby på Kanariøyene. Tenerife er også den av Kanariøyene som er tettest befolket. Rundt 700.000 fastboende. Dagen gikk med til spasering, kaffedrikking og isspising. Foruten åpne caféer og restauranter var Santa Cruz veldig stengt på søndager. Vi hadde egentlig tenkt oss opp på Teide i dag, men fant ikke noe åpent bilutleie firma. Vi får vente til i morgen. Rolig ettermiddag og kveld i båten. Leste bøker og lagde middag ombord.

Fredag 21.10.05 & Lørdag 22.10.05

Lanzarote - Tenerife. Distanse 130Nm. Totalt 3089Nm.
Etter frokost ble det skole og spasertur inn til Playa Blanca. Lunch på café og handling på supermarked. Guri har ønsket seg veske til iPoden sin og Ingrid til Gameboyen sin. Begge fikk ønskene sine oppfylt i en av de mange taxfree butikkene. Traff jentene fra "Blue Marlin" og fikk sagt hadet. Sa også hadet til "Aurora". Dro ut fra havna kl. 17.00 og gikk for motor frem til 19.00. Seilte til 23.00 motor igjen på natten, og seiling igjen fra 10 neste morgen til vi var fremme kl. 16.00. Så pilothvaler igjen. Vel fremme var det ingen som var interessert i å sjekke oss inn. Et hyggelig britisk ektepar ombord i sin selvbygde katamaran "Lady Jane" inviterte oss ombord. Jim og Jane skal også seile ARC og vi hadde en riktig trivelig prat. Jane viste seg å være flink med alle former for håndarbeid og satte alle jentene i gang med å lage flotte kort. De koste seg stort, og lærte masse engelsk. Et annet britisk par - David og Sonia, kom også over for en prat. Tilbake i Hurra! kom Ingvild og Gunnar forbi. Nok et norsk par på tur. Det ble mer prating, før vi la oss i 23.30 tiden.

Torsdag 20.10.05

Lanzarote - Lanzarote. Distanse 0Nm. Totalt 2959Nm.
Hadde egentlig tenkt å reise videre til Tenerife i dag, men valgte å bli på Lanzarote en dag til. For min del ble det en skikkelig fikse og ordne dag, med motorservice, telefoner og nettsidejobbing. Åse Britt hadde skole med ungene og dro etterhvert bort til bassenget. Jeg ble også med på badingen til slutt. Avsluttet med rolig kveld med middag ombord.

Onsdag 19.10.05

Etter flere dager med litt ustabilt vær ble det alldeles nydelig i dag. Dro med Hurra! ut til Papagayostrendene. Flotte naturstrender som ligger på sydøstspissen av Lanzarote. Høye klipper med sandbukter i mellom. La oss til på svai rett utenfor en av strendene. 24°C i vannet. Aurora kom også ut og det ble en flott stranddag med bading og snorkling. På kvelden spiste vi tapas middag på restaurant sammen med Una, Ragnhild og Kjell fra Aurora.

Tirsdag 18.10.05

Lanzarote - Lanzarote. Distanse 0Nm. Totalt 2959Nm.
Også i dag ble det skolearbeid. Dagens høydepunkt var online chatting med klassekameratene. Først Ingrid og så Guri. Klassene deres hadde datatime på skolen og Ingrid og Guri satt klar i båten med trådløst internett. De måtte skrive svar på spørsmål for harde livet. Marina Rubicon har trådløst internett i havnen, og det er ganske stilig å være oppkoplet hele tiden. Etter chatting ble det avslutning av dagen i bassenget.

Mandag 17.10.05

Marina Rubicon var så bra match mellom pris og tilbud at vi valgte å bli her tre netter til. I dag regnet det en del på formiddagen og det ble derfor fokus på skolearbeid, fiksing og ordning. Det er deilig å bare la roen senke seg.

Søndag 16.10.05

Lanzarote - Lanzarote. Distanse 0Nm. Totalt 2959Nm.
I dag var det en god del skyer, og vi leide oss bil for å utforske Lanzarote. Kjørte først opp til Montaña del fuego - Timanfaya. Her er det bygget et senter rundt de varmeste delene av den tidligere aktive vulkanen på Lanzarote. Senteret er designet av den kjente kunstneren Caesar Mandrike som har hatt en finger med i nesten alt hva angår design og kunst her. I 1730-1736 var det et stort utbrudd her som dekket et område på 52m2 med lava. Graver man 6 meter ned i bakken der senteret er plassert, holder grunnen 400°C. Dette ble demonstrert. Erupsjonen slukte byen Yaitza og et stort antall gårder da det herjet på 1700 tallet. De fineste jordbruksarealene på Lanzarote. Etter Timanfaya kjørte vi til nordspissen. Her var det så mye tåke at vi dro og spiste lunch, for så å besøke en tropisk hage med masse forskjellige fugler. Ingrid synes slikt er spesielt stas. Så et litt loslitt papegøyeshow, som faktisk var litt artig tross alt. Kjørte rundt øya til Arrecife hvor det ble is og kaffe, før vi returnerte til Playa Blanca.

Lørdag 15.10.05

Imponert over havnen, måtte vi ta i bruk alle tilbudene. Åse Britt og jentene ble bassengjenter for en dag. Jeg spaserte meg en tur inn til Playa Blanca. Kjøpte en vannslange til Hurra. Det har nemlig blitt mer og mer vanlig at det ikke er vannslanger på bryggene. Traff to hyggelige norske par. Una (3 år i går), mamma Ragnhild og pappa Kjell på tur i båten sin Aurora, og Shannon og Ørnulf på tur i Babette. Deilig surredag ble avsluttet med rødvin og oljelampe i cockpiten. Fikk til og med snus av Kjell så humøret var på topp.

Fredag 14.10.05

Graciosa - Playa Blanca/Lanzarote. Distanse 40Nm. Totalt 2959Nm.
Etter frokost gjorde vi oss klar for avgang. Vi hadde veldig lyst på en marina med alle fasciliteter, og hadde bestemt oss for Marina Rubicon syd på Lanzarote. I Playa Blanca. Seilte av gårde i 11 tiden, og fikk god gennakerseilas i N-NNW vind 10-15kn og solskinn. Lanzarote er et flott skue fra sjøen, og kan faktisk stedvis minne om finnmark. Passerte de store øde områdene sydvest på øya. Sletter av sort lava dekker enorme områder. Rett før vi passerte Lanzarotes sydvestlige nes - Punta Pelhiguena - fikk vi besøk av en hvaltype vi ikke har sett før. Lys grå i farge og 3-5 m lange. Disse lekte rundt baugen av båten slik som delfinene gjør, men med anderledes bevegelser. Ankom Marina Rubicon ca. 18.00. Det skulle vise seg at marinaen var om mulig enda triveligere enn forventet, og mye rimeligere. En god kombinasjon. Middag på restaurant og rolig kveld.

Torsdag 13.10.05

Graciosa - Graciosa. Distanse 0Nm. Totalt 2919Nm.
Lang natts søvn var deilig. Dro til butikken og kjøpte alt vi trengte for å lage egg og bacon frokost. Det blir ikke mye egg og bacon i Marokko. Vi hadde egentlig tenkt å reise videre til Lnazarote i dag, men traff den norske båten Blue Marlin fra Stavanger, og valgte å bli. Fylte diesel og vann. Det ble grillmiddag på stranden sammen med Blue Marlin. Etterpå ble vi invitert på kaffe og lang hyggelig prat ombord.

Søndag 09.10.05 til Onsdag 12.10.05

Mohammedia - Graciosa. Distanse 430Nm. Totalt 2919Nm.
Måtte vente en stund på havnepolitimannen. Da han omsider kom ombord, fikk vi ferdig stemplede pass og alle båtpapirer tilbake. Kastet loss kl. 09.00. Til å begynne med var det fullstendig havblikk, men solgangsbrisen kom etterhvert. Fin seilas til solnedgang. Stille en stund igjen, men så fralandsvind. Jeg hadde vakt til 03 første natten. ÅB vekket meg igjen kl. 03.30. Det kom et vanvittig tordenvær rett mot oss fra sydvest. Vi skrudde av alt av strøm og navigasjon og håpet det beste. Masse lyn og torden og voldsomt regn passerte oss. Det gikk bra, men jeg kan ikke få meg til å like tordenvær til sjøs. Seilte videre til mandag ca. 14. Da fikk vi skikkelig motvind og la om kursen av komfort hensyn. Et lavtrykk nærmere Madeira hadde plutselig blitt til den tropiske stormen Vince, og vinden vi opplevde hadde nok en sammenheng med det. Vinden roet seg utover kvelden og vi gikk for motor mot vinden. Vinden fortsatte å blåse midt imot så å si resten av turen, så vi valgte å gå på økonomifart slik at dieselen ville rekke helt frem til Kanariøyene. Onsdagen ble så å si vindstille med havblikk, og vi fikk se masse rare dyr. Først delfiner som stadig vekk holdt oss med selskap. Så havskilpadder som vi så mange av i løpet av dagen. Masse flotte fugler, og to timer før vi nådde Graciosa så vi Pilot hvaler. Vi kjørte sakte inn i flokken og de hadde ikke noe i mot inntrengerene. De voksne dyrene var rundt fem meter lange. Det fantastisk klare vannet så langt til havs, gjør at man ser dem som i et akvarium selv om de dykker noen meter nedover. Til slutt så vi flyvefisk. Tok oss et bad midt ute i havet i 24° vann før vi dro inn til Graciosa og den lille landsbyen Caleto del Sebo. Også kalt La Sociedad på kartene. Ankerdram, biff på restaurant før alle stupte slitne i seng.

Lørdag 08.10.05

Hurra! ligger i Mohammedia, mens vi er på tur i land.
Jeg ble med tilbake til Rabat for å pakke sammen tingene våre, handle, oppdatere nettsider og laste ned værinformasjon. Åse Britt og ungene ble igjen i Mohammedia og hadde skole. Da vi var samlet i båten i 15-16 tiden ble det en liten tur ut på bølgene med alle 9. Alle Hopstock-Skah´ene syntes det var litt artig å se Marokko fra sjøen. Dro så langt ut at vi fikk det blå klare vannet, og ungene fikk bade. Tilbake i havna fikk vi bunkret diesel ved hjelp av Khalids bil. Fylte vann ved hjelp av en lånt vannslange fra en fransk nabobåt. Leverte passene til havnepolitiet for stempling. I boken om Norsiglar - 9 år på de syv hav - står det om deres opphold i Marokko og om Abdelhak som jobber på marinaen i Mohammedia. Abdelhak har jobbet der i 12 år og jobber der fortsatt. Han kunne fortelle at vi var norsk båt nr. 5 som hadde besøkt Mohammedia i løpet av hans 12 år der. Vi spurte om han ikke kunne skrive en liten hilsen i Norsiglarboken vår. Det gjorde han - på arabisk. Det har nokså nylig blitt havneavgift i Mohammedia. Man betaler 100 DH (Dirham) per natt. (100DH = ca. 80NOK) Etter å ha fikset og ordnet alt mulig praktisk, ble det stor hadeklem med Tarik, Selma, Anne Cecilie & Khalid. Vi må bare få takke Anne Cecilie og Khalid for to fantastiske uker i Marokko.

Fredag 07.10.05

Frokost på Villa Maroc og så utsjekking. Litt handling og spasering før vi dro til stranden for å ri på kameler, eller rettere sagt dromedarer. Ragna syntes dromedarene var litt skumle, men en hest sammen med Åse Britt gikk greit. Etter ridetur dro vi inn til medinaen igjen for å kikke på en annen Riad og spise lunch. Khalid hadde truffet en kar kvelden i forveien. Han hadde nylig pusset opp en gammel skole til hotell. Dette var virkelig flott, og skal vi til Essaouira igjen blir det her vi bor. (Se linksidene for informasjon) Etter deilig lunch satte vi oss i bilen og kjørte kystveien nordover. Nesten ørkenaktig natur. Ved Safi dro vi innover i landet, og nå forandret naturen seg til vannrike jordbruksområder. Åse Britt og ungene hoppet av ved båten i Mohammedia, mens jeg ble med tilbake til Rabat.

Torsdag 06.10.05

Hurra! ligger i Mohammedia, mens vi er på tur i land.
Etter en god natts søvn i Riad al Madina, spiste vi frokost i hotellets atrium. Traff et norsk par på tur, og det ble selvfølgelig en del prating. Vi føler oss veldig priviligerte i Marokko. Anne Cecilie og Khalid kan utrolig mye om spennede steder og historien bak, og vi deler rundhåndet ut av det vi har tatt til oss. Sjekket ut fra Riad al Madina og inn på Villa Maroc. Gikk så en tur til havnen. Travel fiskehavn hvor det også bygges klassiske fiskebåter, som i stil minner mye om de man finner i Spania og Portugal. Videre spasertur i medinaen før vi dro på stranden. Ungene fikk bade og kose seg. Tilbake på hotellet ble det en flaske vin foran peisen før alle 9 inntok en deilig treretters middag i eget chambre separé. Essaouira ligger helt ute mot havet, og kveldstemperaturen kan være nede i 18-19°C, og luftfuktigheten er ganske høy. Marrakech derimot har sikkert 5 - 10 grader høyere temperatur og ganske tørr luft. Alle stupte fornøyd i seng på Villa Maroc. De voksne og Selma etter en liten kveldstur i Medinaen.

Onsdag 05.10.05

Etter frokost og utsjekking dro vi til museet Dar Si Said. Dette var en storkars palass helt frem til 1950 tallet. Han hadde minst tre koner, og flere elskerinner som bodde i forskjellige deler av hans Riad. I annen etage - forøvrig stengt for publikum - ble Khalid og vi ble invitert til å få se på representasjonsrommene. Flotte saler med 10 meters takhøyde. Her var også eierens private avdeling, der han mottok sine koner og elskerinner når han ønsket det. Dro tilbake til markedsplassen og oppfylte Ingrids største ønske. Innkjøp av 2 bittesmå skilpadder fra en lokal medisinmann. Ingrid strålte av lykke. Etter å ha pakket bagasjen i bilen dro vi til Jardin Majorelle. Den franske malerens fantastiske hage som er bevart av Yves Saint Laurent. YSL har sin Marrakech residens vegg i vegg med hagen. Dagen i dag er første dag i faste måneden Ramadan. Kan til en viss grad sammenlignes med vår julefeiring. Forskjellen ligger i at alle faster fra soloppgang til solnedgang, og de blir enten veldig slappe eller utrolig hissige. Etter hagebesøket dro vi ut mot Atlanterhavet, til Essaouira. Det ble en rolig kveld med en flaske vin på terassen.

Tirsdag 04.10.05

Hurra! ligger i Mohammedia, mens vi er på tur i land.
Frokost på Riad de l´Orintale. Gikk ut i gatene for å se på folkelivet. Det er snaue 100 meter i trange smug fra hotellet til markedet. En vanvittig kontrast. Dagen gikk med til til titting og vindusshopping. Mye flott håndverk å få kjøpt. Hos en naturmedisiner fikk innehaveren ordnet med hennamaling til alle jentene. På en takterasse ved markedsplassen fikk vi oss lunch før vi avsluttet dagen med mer spasering og til slutt en times hestedrosjetur i folkemylderet. Rimelig slitne var det godt å komme tilbake til roen og freden i hotellet. Riad betyr et slags paradis på jord på arabisk. Begrepet knyttes gjerne til en hage i et atrium, med fontener og grøntanlegg. Etter at barn var lagt for kvelden, tok vi voksne oss nok en tur ut på markedsplassen. Nå var det et litt annet preg. Små grupper med mennesker spilte musikk og danset, og det ble servert mat fra et utall små kjøkkener med noen få stoler og bord rundt seg. Det ble ikke vanskelig å få sove da vi kom tilbake til vårt Riad.

Mandag 03.10.05

Tilbake i Rabat ble det litt praktiske gjøremål som vasking av klær og oppdatering av nettsider. Tidlig ettermiddag ble det avgang med bil til Marrakech. Første halvdel til Settat går rimelig kjapt på ny fire felts motorvei. Resten derimot er vanlig landevei. Det er to dager igjen til Ramadan og alle vil hjem. Denne veien er også eneste vei mot bebyggelsene i ørkenen. Derfor var det en vanvittig mengde saktegående og røykutviklende lastebiler denne kvelden. Resten av trafikantene mumler "inshalla" og kaster seg ut i de mest hårreisende forbikjøringer. Med andre ord litt slitsomt siste del av turen. Kjørte til ytterste del av medinaen i Marrakech og parkerte. Khalid og jeg gikk for å finne et overnattingssted, og fant Riad de l´Orientale. Veldig hyggelig lite hotell med trivelig betjening og 8 dobbeltrom. (Se linker for hjemmeside til hotellet.) Slitne etter kjøreturen var det deilig å legge seg.

Søndag 02.10.05

Hurra! ligger i Mohammedia, mens vi er på tur i land.
Frokost på Khalids stamcafé igjen. Dro tilbake til leiligheten og pakket oss ut i bilen. Kjørte deretter til Volubilis. Dette var romerrikets utpost mot sørvest. Ble påbegynt i siste århundre før kristus og eksisterte som romersk by helt frem til slutten av 7 århundre etter kristus. I det 3 århundre etter kristus bodde det sannsynligvis rundt 15.000 mennesker her. Byen ble fraflyttet, men sto stort sett intakt frem til jordskjelvet i Lisboa i 1755. Franskmennene startet utgravinger og restaurering av ruinene i 1915. Den Marokkanske stat har fortsatt arbeidet, og i dag er det et fantastisk sted å besøke. Man kan virkelig føle historien her. Flott triumfbue, søyleganger og mosaikker som fortsatt er intakt. Romerne hadde avanserte vann og avløpssystemer i hele byen, og i flere av husene kan man se atriene med sine mosaikkbesatte fontener og dammer. Også de gamle badene kan observeres med systemer for oppvarming av vann. Etter flere timer i Volubilis kjørte vi tilbake til Rabat via Moulay Idriss og Mekness.

Lørdag 01.10.05

I dag møtte vi en av kelnerene fra Khalids stamcafé - Pitchou - like ved medinaen i Fez. Medinaene er gamlebyene i de respektive byene i Marokko. Alle med murer rundt. Pitchou bor selv i medinaen og kjenner den som sin egen bukselomme. Vi ble tatt med på tur og fikk se det yrende livet i Marokkos kanskje flotteste medina, som også står på Unescos lister. Fikk besøke den eldste koran skolen i Fez, bygget i 1270. Denne skolen ser omtrent ut som da den ble bygget og er fortsatt i bruk. Var også innom et treverksted og fikk kikke. Måtte selvfølgelig handle keramikk i medinaen. Fez er kjent for sin keramikk som er vakker og av meget god kvalitet. Forøvrig kan man finne alt mulig rart i medinaen. Etter tre timers vandring dro vi av alle ting på Mac Donalds. En vanvittig kontrast, men deilig allikvel. Rimelig slitne etter mange inntrykk og mye styr dro vi tilbake til leiligheten og tok det rolig resten av kvelden.