SPONSORER

nks_logo mi_logo

Loggen fra mars 2006

Fredag 31.03.06

Hurra ligger i Santa Bárbara de Samaná, Dominikanske Republikk.
Vi er på biltur til hovedstaden Santo Domingo.
Sto tidlig opp og fikk oss et skikkelig morgentoalett. Sløste skikkelig med varmt og kaldt vann. Vi har ikke bodd alle på land siden vi var i Marokko. Ungene fikk ligge i sengen og se på Disney Channel mens Åse Britt og jeg spiste frokost i fred og ro på hotellets restaurant. Tok med omelett, toast og ferskpresset juice til jentene som fikk frokost på sengen. Dro ut for å spasere i byen. Først gikk vi til det gamle fortet på østsiden av elvemunningen. Santo Domingo var den første byen spanjolene bygde i den nye verden og fortet ble påbegynt i 1502. Det finnes masse bygninger og ruiner av gammel dato i Santo Domingo, og vi fikk med oss en god del av dem på vår rundtur. Var blant annet på Plaza España der vi så det gamle slottet der Columbus selv regjerte en periode. Det er mye av Santo Domingos og den Dominikanske Republikks historie vi gjerne skulle visst mer om, men det er ikke så lett å finne ut av her. Vi må nok studere videre når vi kommer hjem. Flott by er det uansett, med en solid blanding av spennende kulturer. Mange bevæpnede sikkerhetsvakter gjorde at vi lurte på om de jobber etter føre var prinsippet eller om det faktisk er veldig mye kriminalitet her. Vi har uansett ikke sett noe til det så langt. Hadde oss en deilig middag sammen med Noravind på kvelden.

Torsdag 30.03.06

Cayo Levantado - Santa Bárbara de Samaná, Dominikanske Republikk.
Distanse: 4Nm. Totalt 7378Nm.
Sto opp 7 og fikk meg et morgenbad før vi dro inn til Santa Bárbara igjen. Noravind hadde bestilt leiebiler og båttaxi til 8.30. Kl. 10 kom vi oss av gårde. Det er rundt 250 km. til Santo Domingo. Kjørte gjennom et variert landskap betående av åser og kystlandskap, flate savannelignende partier og fjellpartier. Det bor mennesker overalt. Enda tettere blir det på vei inn til Santo Domingo. Det bor nesten 9 millioner mennesker i den Dominikanske Republikk. 2,5 - 3 av dem i Santo Domingo. Størrelsen på landet er omtrent som sørnorge syd for en linje mellom Oslo og Bergen. Folk vil gjerne tjene penger på oss blekansikter på de mest utrolige måter. Rett før vi kom til Nagua sto 4 mann med et tau strukket på tvers over veien. De stoppet oss og krevde penger for at vi skulle passere. De hadde kastet jord opp på veien for at det skulle se ut som om de jobbet med utbedring av noen hull. Etter å ha blitt lurt for penger av alle følte vi ikke for å betale for dette og kjørte videre etter litt argumentering på spansk. Vel fremme i Santo Domingo var det horder av guider og fiksere som kastet seg over oss. Vi klarte etterhvert å forklare dem at vi gjerne vil ordne selv og ba dem høflig om å la oss være. Fant et hyggelig hotell - Conde de Peñalba - midt i gamlebyen etter å ha spist sen lunch på Pizzahut. Etter å ha sjekket inn slo vi oss ned på hotellets fortausrestaurant mens ungene lekte på plassen utenfor.

Onsdag 29.03.06

Santa Bárbara de Samaná - Cayo Levantado, Dominikanske Republikk.
Distanse: 4Nm. Totalt 7374Nm.
Det som var en kaldfront har utviklet seg til et eget lite lavtrykk som ligger stasjonært rett over hodet på oss. Det lille lavtrykket liker seg så godt her at det har tenkt å bli til lørdag. Vi orket ikke mer sølevann inne i bukta, så vi dro ut til noen øyer rett utenfor her - Cayo Levantado. Her var det mye renere vann men like dårlig vær. Ble enige med Noravind om at dagene med dårlig må brukes til noe fornuftig. Bestemte oss for å ta en todagers biltur til hovedstaden Santo Domingo i morgen.

Tirsdag 28.03.06

Distanse: 0Nm. Totalt 7370Nm.
Skikkelig innedag. Regnet fortsetter å øse ned. På satelittbildet ser vi en solid kaldfront som er rett over oss. Dette er første gang siden vi var på Helgoland at det er så massivt regnvær over så lang tid. Dro inn for å hente vasken vår. Rafael hadde ordnet regning til oss. Det sto at de hadde vasket 50 pund. Det vil si rundt 25 kilo. Dette skulle han ha 1700 pesos for. Jeg protesterte og betalte 1000 pesos. TIlbake i båten sjekket vi vekten og konkluderte med at vi skulle betalt kun 600 pesos. Klokken 4 møtte vi Rafael igjen for å sjekke ut. Han kom med neste overraskelse. Vi måtte betale US$30 for å sjekke ut. Vi skjønte forsåvidt ikke hva det var vi skulle sjekke ut fra. Vi skal jo til en ny havn i den Dominikanske republikk. Etter mye om og men skjønte vi at dette dreide seg om betaling til redningstjenesten, eller mer presist en krysning mellom kystvakten og redningstjenesten. Et paradoks er at de offentlige instansene i den Dominikanske Republikk ikke aksepterer annet enn US$. Rafael ville også ha sitt. Han fikk sitt, inklusive en liten tale om hva vi synes om å bli lurt hele tiden. At vi har respekt for at de skal tjene penger på å hjelpe oss, men at vi blir mye hyggeligere å ha med å gjøre når vi ikke må være på vakt hele tiden. I dag har det regnet like mye som på en måned i Bergen. Det er så fuktig og så mye vann at vi nesten blir sprø. Havna her er også utrolig grisete av en blanding av søppel og sedimenter som kommer med alle bekker og elver som ender opp i bukta. Innekveld med kino.

Mandag 27.03.06

Distanse: 0Nm. Totalt 7370Nm.
Mandag og skolearbeid igjen. Vi dro etterhvert inn på land - på nettcafé. Spaserte litt rundt, kjøpte is og brukte lang tid i en billig skobutikk. Guri & Ingrid fikk nye joggesko, Ragna fikk sandaler med lys, Åse Britt fikk to par sandaler og jeg fikk et par nye sandaler. Hele herligheten kom på rundt kr. 500,-. Handlet vann og matvarer og tok mopedtaxi tilbake til båten. Gass fikk vi også fylt. Alt Rafael ordner for oss har en tendens til å bli altfor dyrt. Leverte sengetøy og håndklær til vask. Vi får se hvordan det går. På kvelden møttes Noravind og vi på restaurant og spiste deilig middag. Været er skikkelig vått og regnet høljer ned.

Søndag 26.03.06

Distanse: 0Nm. Totalt 7370Nm.
I går bestilte vi en tur opp til et vannfall av tolken og fikseren vår - Rafael. Turen skulle starte kl. 9, men rett før 9 kom han ut til oss og fortalte at vi ikke kunne komme av gårde før 10. Det hadde kommet tre nye båter i bukta her og han hadde vel nok å gjøre. Halv elleve kom Noravind og vi oss av gårde på mopedtaxier. Vi kjørte litt oppover i byen og ble flyttet over i en pickup med seter på lasteplanet. Det er fint å reise sånn. Man ser godt og har det luftig. Tror imidlertid ikke denne transportformen hadde blitt godkjent i Norge. Etter en halv times kjøretur var vi fremme. Et lite veikryss med noen skur der stien startet. Rafael dealet med folkene der og sendte oss av gårde på tur med to unge gutter som guider. Raoul var en skikkelig latino/indianer og Aegin var svart afrikaner. Veldig hyggelige gutter som la sin elsk på jentene våre. De leiet eller bar Ragna når stien var for vanskelig og hjalp de store jentene med å fange iguaner. Etter tre kvarter var vi ved toppen av fossen. Vi forserte en bratt nedstigning og kom ned til bunnen av vannfallet. Flott var det og mange mennesker var det der. Søndag er nok utfluktsdag her og. Badet og så på gærningene som klatret opp i fossen for så å kaste seg ut i kulpen under. Vannfallet var på rundt 50 meter og de hoppet sikkert 10 til 15 meter ned. Vi tok fatt på tilbaketuren. Jentene hadde tatt med spikkekniver og snor og var allerede i gang med å lage pil og bue. Tilbake i veikrysset ble vi servert et deilig måltid bestående av grillet kylling, ris og bønner, fritert plantin (kokebananer) og salat. Maten var tilberedt med enkle midler, men smakte nydelig. Kaffe fikk vi også. Hjemmedyrket, brent og malt. Kaffen var så god at vi måtte kjøpe med oss noen poser. Kjørte pickup tilbake til Samaná og dro ut til båtene igjen. Etter en pause dro vi med jolleneut til en liten øy utenfor her. Det er bygget en fantastisk bro fra fastlandet og ut til øyen. Det var et gammelt og slitt funkisaktig byggverk. Broen var nærmere en kilometer lang og var avbrudt av små sitteplasser og utkikkspunkter underveis. Det må også ha vært et lite serveringssted ute på en av øyene. Vi skulle gjerne ha visst litt mer om historien bak.

Lørdag 25.03.06

19°09´N/68°38´W - Santa Bárbara de Samaná, Dominikanske Republikk.
Distanse: 47Nm. Totalt 7370Nm.
Det ble stort sett motorkjøring den siste biten. Vinden snudde på SSW, en ganske uvanlig vindretning på disse kanter. Ikke var den særlig kraftig heller. Den siste biten inn mot Santa Bárbara de Samaná var vi spent på om plotterkartet vårt stemte med omgivelsene. Med unntak av den ytterste røde bøyen var det veldig bra. Var fremme i havn kl 10.30. Snittfart på 4,5 kn. siden midnatt. Dagslys på vei inn i havn er alltid smart når man ikke er lokalkjent. Vi har ikke klart å oppdrive papirkart for dette området annet enn overseilingskart og en svært sparsom beskrivelse i Reeds almanakk for karibien. Vi hadde heist det gule Q flagget og ventet på myndighetene. De kom 4 stykker etter en halvtimes tid. Er ikke helt sikker på hvem som gjorde hva, men de var hyggelige og imøtekommende. Etterhvert skjønte vi at en av dem var tolk og fikser og en annen vanntaxisjåfør. De to siste var fra kystvakten og havnekontoret. Etter formalitetene om bord ble vi skysset inn til imigrasjonskontoret. Der fikk vi utstedt cruising permit for 60 dager og stempel i passene. Det flagret amerikanske dollar ut av lommeboka. I alt gikk det med US$ 142 (ca. 1000 norske kroner) for hele herligheten. US$ 42 for båtens cruising permit, US$ 10 per hode i cruising permit, US$ 15 for ankerplassen, US$ 20 for havnekontor og toll og til slutt US$ 15 for gjesteflagget som vi ikke hadde klart å oppdrive før vi kom hit. Vanntaximannen og tolken/fikseren skulle også ha sitt. Vi fikk dem til å ordne diesel for oss og prisen gikk litt ned. Regner med at de hadde provisjon av dieselsalget også. Jeg ble litt grinete av alle pengene som raste ut og måtte rett og slett ha meg en pils da jeg kom tilbake til båten. Pengene har plutselig fått vinger og vil ikke være hos oss, og det er jo også ganske utrolig at myndighetene her ikke aksepterer sin egen valuta, men kun vil ha amerikanske dollar. Vi vet at vi må hamstre dollar før vi drar til Cuba, men alt vi hadde hamstret så langt forsvant. Den Dominikanske republikk har ry på seg for å være veldig billig og inntrykket ble litt endret da vi kom oss i land på ettermiddagen. Kolonialen var rimelig og et restaurantbesøk var også svært rimelig. Gjeipen forsvant gradvis og smilet kom på plass igjen.

Fredag 24.03.06

18°48´N/66°28´W - 19°09´N/68°38´W.
Distanse: 118Nm. Totalt 7323Nm.
Dagen i dag gikk utrolig fort. Jeg har av alle ting fått en halsforkjølelse og sov derfor mer enn vanlig. Åse Britt var også litt slapp og slappet mye av nede. Noravind klarte nesten å lande en Dorado på rundt en meter. Vi som ikke har fisket siden vi dro hjemmefra ble inspirert og kastet ut et snøre. Det ble ikke noe, men vi så en del fisk som hoppet og svømte rundt båten. Det blåste ikke mye i dag, rundt 10 kn. fra ESE. Det gjør ikke så mye, for vi må seile skikkelig sakte for å ha dagslys når vi kommer frem. Vi vet ikke helt hvor gode kartene våre er over den Dominikanske republikk.

Torsdag 23.03.06

Sopers Hole, Tortola, BVI - 18°48´N/66°28´W.
Distanse: 103Nm. Totalt 7205Nm.
Sto opp kl. 05.30 og lettet anker 06.00 samtidig med Noravind. Gikk for motor helt frem til kl. 16.00. Det var lite eller ingen vind, men også lite bølger og veldig fint vær. Fra ca. 16 hadde vi fin bør på rundt 15kn. ENE frem til rundt midnatt. Det skjer ikke så veldig mye ombord når man seiler langt. Alle faller inn i en rolig puls og holder på med skolearbeid, leser eller leker med et ellerannet for seg selv. Når været er så fint som i dag har vi tid til å følge opp med skoletingene også. God mat er vesentlig. Jeg lagde pappaspaghetti. Snittfarten fra avgang til midnatt var 5,7knop.

Onsdag 22.03.06

White Bay, Jost Van Dyke, BVI - Cruz Bay, St. John, USVI - Sopers Hole, Tortola, BVI.
Distanse: 14Nm. Totalt 7102Nm.
Steinar og jeg tok Noravindjolla rundt til Grat Harbour på Jost Van Dyke for å sjekke ut fra British Virgin Islands. Fikk også kikket oss litt rundt før vi returnerte til White Bay. Kjøpte et par T-skjorter på Soggie Dollar Bar før vi lettet anker og satte kursen mot Cruz Bay på St. John. Da vi ankom immigrasjonsbryggen i Cruz Bay fikk vi skikkelig lang nese. Vi trodde vi hadde alle papirer i orden og at vi kunne komme inn i USA uten visum, men den gang ei. Mor på Immigrasjonskontoret ga oss blankt avslag. Det var bare å komme seg av gårde. Hun advarte oss om at dersom vi begynte å argumentere ville hun bøtlegge oss med $3000 per person om bord. Vi seilte tilbake til Sopers Hole på Tortola med halen mellom bena. Det er visst ikke bare Torbjørn som ikke er velkommen i USA. Vi og Noravind bestemte oss for å hoppe over både US Virgins og Puerto Rico, selv om vi kunne ha trikset det til ved å ta en ferge til USVI og tilbake med hele familien - få passene stemplet, for deretter å returnere med båten. Vi provianterte litt for den forestående turen og spiste middag. I kveld skal jeg oppdatere nettsidene og grytidlig i morgen setter vi nesen mot den Dominikanske Republikk. Vi regner med å være fremme i løpet av lørdagen.

Tirsdag 21.03.06

Little Jost Van Dyke, BVI - White Bay, Jost Van Dyke, BVI.
Distanse: 5Nm. Totalt 7088Nm.
Gikk en liten tur på Sandy Spit sammen Åse Britt mens ungene drev med skolearbeid om bord. Lettet anker og flyttet oss en kort bit til en annen liten øy - Sandy Cay. Badet, snorklet og gikk en tur rundt øya. Det er laget til en botanisk sti som går rundt hele øya i skyggen av palmer og trær. Den eies visstnok av Laurence Rockefeller. Noravind slo seg sammen med oss ute ved Sandy Cay, før vi fortsatte til White Bay på sydvestsiden av Jost Van Dyke. Ankret opp og svømte i land med en $20 seddel i den ene hånden. Vi skulle nemlig besøke "The Soggie Dollar Bar". Her har yachties svømt i land siden 1970 for å få seg en "Painkiller" eller tre. I baren er det en egen tørkesnor for de våte dollarsedlene. Det er også en mengde forskjellige spill man kan fordrive tiden med på stranden. Vi voksne bestilte bord på restauranten og fikk oss et utmerket måltid uten barn. Ungene hadde det sannsynligvis like fint ombord på Hurra! Pølser med brød er ikke hverdagskost her. Kom oss langt om lenge i seng. Fikk til og med presang av Noravind - et amerikansk gjesteflagg som vi ikke hadde fått tak i.

Mandag 20.03.06

Norman Island, BVI - Little Jost Van Dyke, BVI.
Distanse: 13Nm. Totalt 7083Nm.
Hurraskoleuken begynner på mandager med oppdatering av den siste ukes hendelser i loggbøkene. Også Ragna oppdaterer loggboken sin. Gikk for motor til Sopers Hole for å se etter et nytt batteri og en del andre småting vi trenger. Vi fant bare en stor charterbåtbase med klesbutikker og caféer. Vi fikk handlet mat på en bra kolonial. Noravind valgte å ligge i marinaen, mens vi fortsatte mot øya Little Jost Van Dyke. Vi la oss til på østsiden like ved Green Cay og Sandy Spit. God middag og rolig kveld.

Søndag 19.03.06

Norman Island, BVI - Norman Island, BVI.
Distanse: 0Nm. Totalt 7070Nm.
Det har etterhvert blitt et morgenrituale at Åse Britt som det A-mennesket hun er, står opp først. Som regel lager hun seg en kopp café latte og vekker meg når den er ferdig. Det er rett og slett ganske fint. Våkne, ta på seg badebukse, sette seg i cockpiten og få servert kaffe. Da må det jo bli fint. Dagen gikk med til bading og snorkling sammen med Noravind. Steinar hadde laget en flott huske ved hjelp av et fall og spinnakerbommen. På ettermiddagen tok vi Hurra! rundt til Treasure point på vestsiden av Norman Island. Her er det tre huler man kan svømme inn i for å utforske. Historien forteller at Norman Island var et av den bryktede sjørøveren Svartskjeggs gjemmesteder. Svartskjegg hadde gjort et av historiens største kupp da han stjal 18 kister med gull fra engelskmennene. Det skulle han få svi for. Han og hele mannskapet ble brutalt slaktet ned i "The Bight". Bukten som ligger rundt hjørnet for hulene vi svømte i. Skatten ble aldri funnet. Kun en av de 18 kistene kom til rette, og det først på 1900 tallet.
På kvelden satt vi og lyste i vannet rundt båten. Det kom noen store fisk av typen Tarpon som mesket seg i stimen av småfisk som ble tiltrukket av lyset. Også en stor flaggermus kom på besøk.

Lørdag 18.03.06

Trellis Bay, Tortola, BVI - Norman Island, BVI.
Distanse: 15Nm. Totalt 7070Nm.
Dro på land for å kikke på kunsthåndverkerne på stranden i Trellis Bay. Dette er siste av tre dager med samling for artister fra hele karibien. Fikk oss en is og en cappucino. Lettet anker og gikk til TMM marina rett utenfor Road Town på Tortola. Vi skulle fylle vann og fikk vite at dersom vi donerte 5 dollar til den lokale redningstjenesten, kunne vi få fylle så mye vann vi orket og ligge på bryggen et par timer for å handle. Åse Britt og jeg gikk en tur inn til Road Town for å kikke, før vi handlet på supermarkedet ved marinaen. Vi trenger gass og spurte oss for. Det kan virke som vi er på vei ut av CampingGaz området. Vi får se. TMM marina hadde imidlertid en halvfull flaske stående. De sa vi kunne bytte. Etter å ha tenkt seg om en stund fikk vi den i stedet. De brukte uansett ikke CampingGaz. Dro etterhvert sydover mot Norman Island og traff Noravind igjen. Det ble nok en hyggelig kveldsprat i Hurracockpiten. Benures Bay på Norman Island er en rolig og fredelig naturhavn med flott klart vann.

Fredag 17.03.06

Anegada, BVI - The Baths, Virgin Gorda, BVI - Trellis Bay, Tortola, BVI.
Distanse: 24Nm. Totalt 7055Nm.
Dro avgårde fra Anegada i 9 tiden, etter å ha spist frokost og ryddet litt. Det ble nok en flott seilas i ca 15 knop vind 90° fra babord. Vi gjorde rundt 7 knop i snitt. Seilte til The Baths på sydsiden av Virgin Gorda. Flotte formasjoner laget av kampesteiner i granitt lager et spennende landskap i overgangen mellom hav og land. Vi fant en sti som var laget gjennom det ulendte steinlandskapet. Stien gikk til Devils Bay. Det ble også masse snorkling blandt kampesteinene. Koraller hadde festet seg, og masse fargerik fisk hadde tilhold her. Spiste tidlig middag i Hurra! etter at vi hadde fått nok bading. Ragna fikk også prøvd sine nye lysegrønne svømmeføtter. Veldig fornøyd. Etter middag gikk vi for motor det korte stykket over til Trellis Bay på Tortola. La oss til for anker et godt stykke inne i bukta. Jeg kjørte inn og handlet fredagssnop som ble raskt fortært.

Torsdag 16.03.06

Anegada, BVI - Anegada, BVI.
Distanse: 0Nm. Totalt 7031Nm.
Sto opp tidlig, spiste frokost og dro inn på land for å leie sykler. Det var like dyrt med fire sykler som med en bil, så det ble en bil i stedet. Venstrerattet bil og venstrekjøring - Hmmm. Det gikk greit. Det er ikke mye trafikk på Anegada. Det meste av veinettet består av noe som ligner på hardstampet sandstrand. Dro innom The Settlement og handlet på bakeriet før vi fortsatte til Loblolly bay. En flott bukt med nydelig sandstrand beskyttet av rev rett utenfor. Vi hadde glemt å ta med snorklingsutstyret, så jeg kjørte tilbake til Hurra! for å hente det. Snorklet masse og så mye flott fisk. Også Ragna fikk oppleve mye av de flotte fiskene. Hun har blitt veldig flink til å snorkle. Etterhvert dukket det opp flere havskilpaddet av typen Hawks Beak. Samme typen som vi så i skilpaddefarmen på Bequia. Det forlenget snorklingen med nesten en time for Ingrid, Guri og meg. Skilpaddene er mye mindre sky når man svømmer rundt dem enn når man kommer med båt. Ingrid klarte selvfølgelig å ta tak rundt skallet på en av dem for så å bli dratt avgårde. Etter å ha badet langt og lenge dro vi videre. Via bakeriet i The Settlement. Brownies´ene hun lagde var nemlig så gode at vi måtte ha flere til seilturen i morgen. Kjørte videre langs nordkysten av Anegada, forbi de store saltvannsinnsjøene med yrende fugleliv, før vi dro tilbake til utgangspunktet. Jeg klarte underveis å klemme fingrene til Ragna i bildøren, men det gikk heldigvis bra etterhvert og fingrene fungerer som de skal. Leverte bilen og dro innom en liten gavebutikk som faktisk hadde et par små lysegrønne snømmeføtter som passet perfekt til Ragna. De måtte vi bare ha. Dro ut til båten igjen og spiste middag. Guri fikk opplæring i hvordan man lager Åse Britts pølsepasta. Det ble nok en kveld med bøker og skriving på macen.

Onsdag 15.03.06

Spanish Harbour, Virgin Gorda, BVI - Anegada, BVI.
Distanse: 16Nm. Totalt 7031Nm.
Skolearbeid for ungene, mens jeg tok meg en jolletur rundt i Gorda Sound. Masse turiststeder og store dyre marinaer. Det er til og med et norsk sted her. Vi heiste anker i 12 tiden og fikk en flott seilas nordover mot Anegada. ±10 knop vind fra øst gjorde seilturen til en skikkelig sommertur på fjorden. Det faktum at det meste av svell fra nord blir stoppet av alle revene rundt Anegada bidrar også til en rolig seilas. Var fremme i 15 tiden, og gikk forsiktig inn til den ene av to ankringsplasser på Anegada. Begge er på vestsiden av øya. Resten er umulig å navigere med mindre man er lokalkjent. Spiste Åse Britts kyllingwok til middag. Etter middag ble det bøker for Åse Britt og skriving på epistelen om Hurras utstyr for undertegnede.

Tirsdag 14.03.06

Spanish Harbour - Gorda Sound, Virgin Gorda BVI.
Distanse: 10Nm. Totalt 7015Nm.
Dro inn på land for å fylle bensin på jolla og handle mat. Skole ombord. Tilbake i båten lettet vi anker og fikk en flott seilas i rolig farvann oppover mot Gorda Sound på nordsiden av Virgin Gorda. Var fremme i 14 tiden. Spiste "løddag". Noravind ble sjøsatt i dag og kom etter i 15 tiden. De kom på besøk over og fikk litt restespaghetti og café latte. Vi dro inn på stranden, og ungene bygde sandslott mens Åse Britt og jeg prøvde å gå oss en tur. Terrenget var i overkant ulendt så vi ga opp og satte oss til på stranden i stedet. Steinar og Janne kom også inn på stranden. Da mørket kom flyttet vi oss ut til Hurra! Alle fem barna så film mens vi voksne satt og pratet i den flotte fullmånekvelden.

Mandag 13.03.06

Spanish Harbour - Spanish Harbour, Virgin Gorda BVI.
Distanse: 0Nm. Totalt 7005Nm.
Satte i gang med å reparere SSB radioer for å få en som virker. Det ble mye deler utover sofaer, kartbord og forpigg. Etter mye frem og tilbake fikk jeg en av dem til å virke ordentlig. Pakket sammen, ryddet og vasket mens jentene var inne på stranden. Snorklet inn til de andre da jeg var ferdig, og så en flott Stingray eller rokke på vei innover. De har visst en giftig spiss på halen, så det er ikke noe særlig å prøve å ta på dem. Dro ut til båten igjen da solen var på vei ned og noen lokale gutter som lekte med å kaste ball hadde noen dårlige pasninger som nesten traff oss. Etter solnedgang og pappaspaghetti satte jentene seg til med den andre filmen de hadde fått fra tante Tove.

Søndag 12.03.06

Spanish Harbour - Spanish Harbour, Virgin Gorda BVI.
Distanse: 0Nm. Totalt 7005Nm.
Rolig dag ombord. Skolefri og alt. Det er flott klart vann her, så vi bader mye igjen. Sjøtemperaturen er nede i 25°C. Det oppleves nesten litt kjølig å hoppe uti. Jeg tror man venner seg til høye temperaturer etter hvert. Vi kan faktisk finne på å ta på oss en fleecegenser på kvelden dersom det blåser litt. Åse Britt hadde nesen i en spennende krim og jeg fikk gjort noen småjobber jeg ikke har fått gjort. Sydde skinnforsterkninger på biminitoppen og skar til en sotet plexiglasskive som skal brukes til kartplotteren. Den er for lyssterk om natten. Fikk plexiglassplaten av Steinar. Ida var på besøk hos oss, og jolla vår var lekeplassen i dag. Den ble grundig vasket samtidig som jentene badet fra den. Steinar og jeg hadde oss en tur på byen på kvelden.

Fredag 10.03.06 - Lørdag 11.03.06

Simpson Bay Lagoon, St. Maarten - Spanish Harbour, Virgin Gorda BVI.
Distanse: 86Nm. Totalt 7005Nm.
I dag morges fikk vi endelig bekreftet at Torbjørn var på vei til Oslo. Fikk fylt diesel og vann på båten og gjort en masse store og små ærend. Kjøpte en brukt, maken SSB radio av en sørafrikansk båt - Gilana. Planen er å bruke en av radioene som deleradio for å få en som virker skikkelig. Traff Veto der vi fylte diesel. De hadde også hatt båten på land og var veldig fornøyd. Veto har planer om å seile oppover den amerikanske østkysten, via Grønland, Island og Shetland til Norge. Høres spennende ut. Gikk ut av lagunen da broen åpnet. Spiste middag, handlet og hentet vasken vår. Jeg dro på land og jobbet litt på nettet mens Åse Britt fikk seg et par timers søvn før vi skulle seile. Lettet anker kl. 23.00 og satte seil. NE vind på 15-25 knop ga oss god fart mot British Virgin Islands. En del krappe bølger gjorde det imidlertid litt vanskelig å sove for den som hadde frivakt. Det er en stund siden sist vi seilte nattseilaser, så det var litt uvant. Var fremme i Spanish Harbour kl. 12.00 og det gir en snittfart på 6,6 knop. Ikke værst. Gikk på land for å sjekke inn, men kontoret åpnet ikke før kl. 14.00. Fikk oss en is og gikk for å hilse på Noravind. De var travelt opptatt med å stoffe båten. Fikk sjekket inn og kjørte ut til Hurra! igjen. Guri og Ingrid dro på stranden sammen med Ida. Ragna og jeg dro for å hente dem rett før solnedgang og dro bort til Noravind igjen. Ungene lekte mens jeg satt og pratet med Janne og Steinar.

Torsdag 09.03.06

Simpson Bay Lagoon, St. Maarten - Simpson Bay Lagoon, St. Maarten.
Distanse: 0Nm. Totalt 6919Nm.
Sto opp kl. 05.20 for å kjøre Torbjørn inn til flyplassen. Været hadde snudd om til 20-25kn vind fra nord og regn. For første gang siden vi kom til Karibien tok vi på oss regntøy. Skikkelig plasketur var det. Jeg så Torbjørn vel gjennom innsjekkingen. Hva som skjedde videre kan leses i Åse Britts turbrev 5.5. Sov litt til da jeg kom tilbake til Hurra!. Dagen gikk med til oppdatering av nettsider, levering av klesvask og annen fiksing og ordning. Ungene hadde skole. Det ble kinokveld for alle sammen og vi så Charlie og sjokoladefabrikken sammen. Med brus og godteri. Skikkelig innekveld med litt kjølig luft og mye vind. Det positive med mye vind er at vi kan sløse med strøm på grunn av vindgeneratoren.

Onsdag 08.03.06

Road Bay, Anguilla - Simpson Bay Lagoon, St. Maarten.
Distanse: 19Nm. Totalt 6919Nm.
Dro inn på stranden i Road Bay. Ungene bygde sandslott og vi store spaserte og badet. Lettet anker i 12 tiden og gikk for motor til Simpson Bay på St. Maarten. Vinden hadde snudd på syd og var ikke spesielt kraftig. Deilig tur med soling på dekk og lite bølger. Kastet anker i Simpson Bay. Torbjørn og jeg dro inn for å sjekke inn og for å sjekke Torbjørn ut av båten igjen. Torbjørn var klar for å prøve vannscootere så vi dro inn på stranden og leide hver vår for en halv time. Hentet ungene som også hadde veldig lyst til å prøve. Etter scooterturen gikk vi gjennom vippebroen og inn i lagunen med Hurra! Torbjørn skal fly tidlig i morgen, så det er greit å ikke ha så langt å kjøre med jolla. Spiste nachosmiddag og pratet. La oss ganske tidlig siden vi skal opp kl. 05.20 i morgen.

Tirsdag 07.03.06

Marigot Bay, St. Martin - Road Bay, Anguilla.
Distanse: 21Nm. Totalt 6900Nm.
Spiste frokost og badet. Lettet anker i 10 tiden og satte seil. Det vil si - Guri og Ingrid ville klare selv, så det var faktisk de som startet motor, lettet anker og heiste seil. Flott seiltur til Anguilla i 15 kn vind fra ENE. Vel fremme la vi oss rett ved siden av Noravind. Torbjørn og jeg dro inn for å sjekke inn. Spaserte oss en liten tur og tok en pils på stranden før vi kjørte ut igjen til båten. Det var god stemning for å spise på restaurant, så både Noravind og vi dro inn. Ikke akkurat billig, men dette er siste sted vi kan bruke opp de EC$ vi har. Tilbake i båten ble det barn i seng. Torbjørn, Åse Britt og jeg satt på dekket i månelyset og pratet.

Mandag 06.03.06

Simpson Bay, St. Maarten - Marigot Bay, St. Martin.
Distanse: 10Nm. Totalt 6889Nm.
Skole i båten. Åse Britt og jeg dro for å handle litt mat og jeg var innom et elektronikkverksted for å sjekke mulighetene for å få reparert SSB radioen. Kjørte Åse Britt tilbake til båten og dro innom den sørafrikanske båten Guilana for å få noen flere radiotips der. De har to radioer av samme type som vi har. Fylte bensin på Hurramegrundt og dro til flyplassen for å hente Torbjørn. Han kom spaserende ut av ankomsthallen i det jeg kom dit. God timing. Torbjørn og jeg jollet tilbake til Hurra der det var stor gjensynsglede. Jeg fikk sjekket oss ut på immigrasjonskontoret og vi dro til Marigot Bay på den franske siden av St. Martin. Kastet anker og spiste deilig pastamiddag. Ungene fikk ny DVD. Charlie og sjokoladefabrikken. De kunne ikke vente med å se den. Vi voksne pratet til godt utpå kvelden og natten.

Søndag 05.03.06

Simpson Bay Lagoon, St. Maarten - Simpson Bay, St. Maarten.
Distanse: 1Nm. Totalt 6879Nm.
Dro inn på Shrimpys for å treffe andre langturseilere og for å kikke på hva som var tilgjengelig på bruktmarkedet. Dro videre med jolle til den franske siden av St. Martin. Til byen Marigot. Byen bar tydelig preg av å ha vært åsted for gårsdagens regattafest. Vi fikk oss en iskrem og spaserte litt rundt før vi dro tilbake til båten. Flyttet oss ut til Simpson Bay der det viste seg å være regattaavslutningsfest på stranden. Masse taler, premieutdeling og konsert. På kvelden jobbet jeg med å feilsøke SSB radioen vår. Fikk lokalisert feilen til en spenningsregulator på hovedkortet.
I dag skulle egentlig broren til Åse Britt - Torbjørn ha kommet. Han ble imidlertid holdt tilbake på den Dominikanske Republikk fordi passet hans ikke hadde en signatur. Han må altså reise videre i morgen med et direktefly til St. Maarten og finne seg overnatting i Santo Domingo, fordi Amerikanerene ikke kan la ham være i transit på Amerikansk territorium. Slikt er jo forståelig.

Lørdag 04.03.06

Simpson Bay Lagoon, St. Maarten - Simpson Bay Lagoon, St. Maarten.
Distanse: 0Nm. Totalt 6878Nm.
Slappe av dag. Det tok på å jobbe så intenst med oppussing i tre dager. Satt og leste bøker. Ungene hadde fått tak i noen trestykker og satt på hekken og spikket små figurer. Åse Britt og jeg dro etterhvert for å handle. Handlet en skikkelig storhandel og fikk fylt opp kjølsvinet med flaskevann og andre drikkevarer. Hadde vaske og ryddedag før vi spiste tacomiddag.

Fredag 03.03.06

Bobbys Marina, St. Maarten - Simpson Bay Lagoon, St. Maarten.
Distanse: 1Nm. Totalt 6878Nm.
Polerte ferdig styrbord side, og fikk pyntet på noen gamle skrammer i pyntelisten. Rester etter utleiesesongen i 2004. Marinafolkene flyttet støttene for oss så jeg fikk stoffet der og. Til slutt løftet Lance båten opp i travelliften slik at jeg fikk tatt kjølen under. Vi var på vannet kl. 15.30. Fylte vann på tankene og la oss ut på anker i lagunen. Hurra! skinner som om hun var splitter ny. Noravind kom innom og foreslo middag på PizzaHut. Vi var ikke vonde å be. Etter middag dro vi ut til båten igjen. Jeg jollet inn til Shrimpys og fikk oppdatert nettsidene.

Torsdag 02.03.06

Bobbys Marina, St. Maarten - Bobbys Marina, St. Maarten.
Distanse: 0Nm. Totalt 6877Nm.
Begynte å stoffe båten etter en kjapp frokost og kaffe. Var ferdig med første strøk i 12 tiden. Ungene hadde skole og Åse Britt polerte mer vannlinje. Gikk over til å polere skroget. Ble nesten ferdig, men ble avbrutt av en regnbyge. Dro istedet inn for å kjøpe mer bunnstoff. Husket ikke helt hvor mye som faktisk går med. Nå vet jeg det. Akkurat 13 liter på 2 strøk. Polerte ferdig babors siden da jeg kom tilbake og satte i gang med andre strøk bunnstoff. Valgte til slutt den bunnmalingen som ikke er lovlig i hverken USA eller Europa. Seahawk Island 44. Masse kobber og tinn gjør denne malingen langt mer effektiv enn alt annet man får tak i. Gleder meg til å ha groefri båt helt til vi er hjemme og enda et år til. Var ferdig med andrestrøket 17.30. Veldig sliten, men deilig å jobbe litt hardt igjen. Ja, ja. jeg vet at det kan virke som om vi bare driver dank. Steinar var selvoppnevnt barnevakt i dag og hadde tatt med seg alle småjentene på stranden så Åse Britt og jeg fikk jobbe i fred. Sist natt var det en del mygg, og Åse Britt laget et alldeles utmerket arrangement med myggnetting på alle lufteåpninger.

Onsdag 01.03.06

Simpson Bay, St Maarten - Bobbys Marina, St. Maarten.
Distanse: 2Nm. Totalt 6877Nm.
Hurra! Ragna er 5 år i dag. Sto opp i 7 tiden og koste oss med muffins og kaffe. Ragna fikk presanger til frokost. Gjorde klar for å flytte oss inn til Bobbys Marina som ligger inne i Simpson Bay Lagoon. Et ganske stort innhav mellom den Nederlandske og Franske delen av St. Maarten/St. Martin. Broen åpnet kl. 09.30 og vi gikk forsiktig mellom alle de oppankrede båtene. Ikke to kart er like over lagunen her, og det advares mot vrak og grunner som flytter seg. Vi ble halt på land kl. 10.30. Bobbys Marina har travellift og mast og rigg behøver ikke å røres for å komme opp. Høytrykksspyling og oppstøtting. Jeg begynte med å vannslipe det gamle bunnstoffet, rense propellen og loggen og sette på ny sinkanode. Åse Britt begynte å polere vannlinjen. Jeg ble helt blå av vannslipingen og mått ta meg en dusj for å se ut som folk. Vi skulle nemlig i bursdagsselskap ombord på Noravind. Janne har også bursdag i dag. Steinar kom og hentet oss halv fem. Det var vi glade for. Vi blir nemlig ganske våte i Hurramegrundt når det blåser sånn som det gjorde i dag. Noravind var skikkelig festpyntet. Det ble pølsegrilling, kaker og gelé. Ragna fikk bursdagskrone og hadde det alldeles storveis. Til slutt sovnet hun på fanget mitt. Utslitt og lykkelig. Steinar kjørte oss hjem igjen.