SPONSORER

nks_logo mi_logo

Loggen fra mai 2006

Onsdag 31.05.06

Ponta Delgada, São Miguel, Azorene - 38°25´N, 25°49´W.
Distanse: 50Nm. Totalt: 10957Nm.
Totalt Azorene - Irland: 50Nm.
Startet dagen med kaffe på marinacaféen sammen med Åse Britt. Etter frokost og rydding ombord tok vi en tur opp i byen for å handle det siste av ferskvarer. Fikk stablet ting ombord og spiste lunch, før vi kom av gårde kl. 15.00 sammen med Don´t Worry. Hadde kontakt på sms med Noravind som dro fra Horta på Faial, et par timer før oss. Fin vind fra ENE til å begynne med, og ganske rotete rundt vestsiden av São Miguel. Etter å ha forsert akselerasjonssone og le fikk vi ENElig vind igjen på rundt 12-14 knop. Satte kurs omtrent rett nord i henhold til det vi har lest i diverse guidebøker. Don´t Worry har kontakt med værguru Herb på denne turen også, og han kunne bare bekrefte rutevalget. Push North! Vinden minket utover kvelden og vi startet motor rundt kl. 23. Oppholdsvær og lettere skydekke etterhvert som vi fjernet oss fra São Miguel. Svell fra ENE. Så masse delfiner og flere blås fra stor hval. Deilig spaghettimiddag ble det og.

Tirsdag 30.05.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 10907Nm.
Været har vært ganske grått de siste dagene, og i dag regnet det på morgenkvisten. Temperaturen er allikevel ikke så gal. Eller vi begynner å venne oss til et mer europeisk klima igjen. Startet dagen med egg & bacon på Åse Britts initiativ. Humøret steg litt etter å ha stått litt fast med ankerwinchen i går. Fikk satt opp en presenning over baugen og gjøv løs på oppgaven. Fikk endelig demontert galskapen. Utrolig at en to år gammel ankerwinch kan bli så korrodert. Den har vært skylt ofte med ferskvann og er smurt opp med gris to ganger siden den var ny. Fikk hjelp av Henning i den danske båten Pi. Han hadde til og med en ekstra skrue som erstatning for den jeg måtte ødelegge. Var ferdig med jobben i 18 tiden etter å ha ryddet og til slutt vasket dekket og fylt vanntanker. Åse Britt brukte dagen til å handle og vaske klær. Nå er vi klar for å dra nordover. Må bare sjekke været litt grundig slik at vi ikke seiler inn i noe skikkelig grumsevær.

Mandag 29.05.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 10907Nm.
Lise, Jørgen, Linnea og Berit fløy hjem i totiden i dag. Vi vinket da flyet passerte marinaen, og håper de så oss. Etter en uke med utflukter stadig vekk fikk vi vasket og ryddet litt i båten. Været ble sjekket og vi hadde kaffeslaberas med Don´t Worry om avreisetidspunkt for overfarten til Irland. Hadde også kontakt med Noravind som ligger på Horta, og ble enige om å reise onsdag dersom været er bra. Jeg fikk begynt på noen prosjekter, og fikk renset loggen og delvis demontert ankerwinchen. Bare for å finne ut at alt er så korrodert at jeg ikke får den helt fra hverandre. Det har oppstått en lekkasje under winchen og jeg må få tettet med sikaflex. Nå er det på tide med en plan B. I kveld spiste vi Pizza med Elizabeth og Anders, etter at jentene våre hadde vært hos Elizabeth og malt med spesialmaling. I morgen skal maleriene overføres til T-skjorter og gensere.

Søndag 28.05.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 10907Nm.
Ny dag, nye muligheter. Alle sammen møttes ved supermarkedet oppe på strandpromenaden der vi handlet inn et nennsomt utvalg remedier for picnic. Alt fra ost og skinke til godterier og god vin. Kapret to taxier og ble kjørt opp til nasjonalparken som ligger midt inne på øya, nordøst for Ponta Delgada. Det skulle vise seg at vi var langt fra alene om å skulle på picnic. Det var helt tydelig at søndager er utfartsdag for den jevne Azorer. Med store matkurver, barn og bestemødre var det ganske folksomt i parken. Og veldig hyggelig stemning. Det var nesten ingen turister som oss der, så vi følte oss litt priviligerte. Hadde en deilig dag i vakker natur. Flott vær, og god mat satte en ekstra spiss på det hele. Fikk skyss med de samme sjåførene tilbake igjen til Ponta Delgada. De ville ikke ha penger før vi var tilbake. Et godt eksempel på hvordan de som bor her viser oss som besøkende tillit og gjestfrihet. Etter en liten vask og klesskift dro vi på restaurant for avskjedsmiddag. Nok en hyggelig dag og kveld før vi vinket farvel.

Lørdag 27.05.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 10907Nm.
Familien Kadal, Borgersen hadde fått unna litt shopping før de kom til marinaen i 12.30 tiden. Vi hadde klarert med havnepolitiet at vi fikk lov til å ta en liten dagstur på havet med gjester. Det er masse hval og delfiner rundt Azorene, og flere selskaper arrangerer hvalsafari. Vi gikk dem litt i næringen og arrangerte vår egen hvalsafari. Vi hadde flaks også og så to delfiner av typen Rissos Dolphin eller Grampus. Jeg vet ikke hva den kalles på norsk. De er lyse i fargen og større enn vanlige delfiner. Butt hode og mindre lekne er også kjennetegn på denne delfinarten. Hadde sen spaghettilunch ombord før vi satte nesen tilbake mot marinaen. Alle var trette etter mye frisk luft så det ble en tidlig kveld.

Fredag 26.05.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 10907Nm.
Skole for barn på formiddagen i dag. Åse Britt og jeg fikset og ordnet med klesvask og diverse. Jeg tok med meg jentene og dro opp til hotellet til Lise, Jørgen, Linnea og Berit for å bade. Det ble en hyggelig ettermiddag ved bassenget, og det var deilig å bade igjen. Vi har ikke vært i vannet siden den Dominikanske republikk. Kvelden gikk med til middag i spisesalen. Buffeten falt i smak og særlig dessertbordet var populært hos ungene. Åse Britt tok taxi hjem med Guri, Ingrid og Ragna, mens Jørgen og jeg fikk oss en tur på byen. Det ble ganske sent for to barndomskompiser.

Torsdag 25.05.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 10907Nm.
Hentet leiebil på morgenen sammen med Jørgen. En til hver familie. Utstyrte oss med walkie talkier og la av gårde vestover på øya. Over fjellene mot krateret der byen Sete Cidade ligger. Mange flotte utkikkspunkter og flott natur på veien. Stoppet for kaffe og is på kongens utkikk. Der ser man hele krateret med de to innsjøene og byen. Fortsatte nedover i krateret og fikk oss en deilig lunch. Fortsatte over til nordsiden av øya og fulgte kystlinjen østover. Over åsene til Furnas og de varme kildene. Fikk oss et bad i det varme jernholdige vannet, før vi fortsatte litt videre bortover i byen og fikk se de virkelig varme kildene. Svoveldamp, kokende vann og gjørme kommer opp av grunnen. Ganske imponerende og litt skummelt. Det er jo ikke så veldig langt ned til de flytende stenmassene her. Kjørte kystveien på sydsiden tilbake til Ponta Delgada. Fikk oss et lite kveldsmåltid på marinacaféen før vi dro hjem. Hver til vårt.

Onsdag 24.05.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 10907Nm.
Møtte Lise, Jørgen & co ved det gamle fortet og hadde en hyggelig bydag i Ponta Delgada. Museumsbesøk, spasering, cafébesøk og rundtur med bytog var ingrediensene. Fikk oss en tidlig middag før vi gikk hver til vårt og hadde en rolig kveld med en god bok. Jentene våre syntes det var stor stas å treffe Linnea på 2,5 igjen. Og jeg tror gleden var gjensidig. De har lekt fint sammen hele dagen. Jørgen ordnet med bestilling av leiebiler, og i morgen skal vi ut på ekspedisjon på São Miguel.

Mandag 22.05.06 - Tirsdag 23.05.06

Horta, Faial - Ponta Delgada, São Miguel, Azorene.
Distanse: 149Nm. Totalt: 10907Nm.
Brukte formiddagen på å gjøre ferdig kunstverket på brygga. Fikk også handlet mat, sjekket ut, fylt vann og diesel og gjort oss klar til en nattseilas. Vi får besøk av Jørgen, Lise, Linnea og Berit på São Miguel og må komme oss av gårde. Det tok litt tid før vi endelig kom av gårde. Den norske båten Sedna kom inn på plassen ved siden av oss etter 23 døgn i sjøen, og da må det jo prates. Noravind og Vanvara kom også inn etter en natts seilas fra Flores, og det gjorde det heller ikke enklere. Kom oss endelig av gårde kl. 15.20. Gikk for motor de første to timene. Hadde vinden midt imot og heiste ikke seil før vi var kommet syd for Pico. Fortsatte for motor etter å ha regnet litt på når vi kunne vente å komme frem. Dette skulle gå fort. Det endte med motorseiling hele veien. Tidvis var vi oppe i over 8 knop med både motor og seil. Nordlig svell kombinert med krapp sjø fra syd ga oss ganske mye vann på dekk, og eksponerte oss for en irriterende lekkasje foran i forpiggen. Jeg har ikke klart å finne helt ut av hvor vannet kommer inn, men det er enten i skjøten mellom skrog og dekk, eller i monteringspunktet for ankerwinchen. Eventuelt begge deler. Vått ble det i hvert fall. Takket være motorseilingen klarte vi å være fremme i Ponta Delgada kl. 13.00. 21 timer og 40 minutter på 149Nm og nesten 7 knop i snitt. Jørgen, Linnea, Lise og Berit ønsket velkommen på bryggen. Veldig hyggelig gjensyn. Har ikke sett dem siden de vinket farvel i oslofjorden 10 juli i fjor. Etter innsjekking og dieselfylling la vi oss utenpå Don´t Worry og hadde besøk ombord. Vi fikk litt tid til en velfortjent dusj før vi møttes inne i byen og fikk oss en deilig middag på restaurant. Alle ni.

Søndag 21.05.06

Horta, Faial, Azorene.
Distanse: 0Nm. Totalt: 10758Nm.
Mye finere vær i dag. I går glemte vi å kjøpe maling. Det sies at det betyr ulykke ikke å sette spor etter seg i Horta i form av et maleri på moloen med båtens navn og når man var der. Vi slo oss til ro med at vi får vente til mandag. Gikk oss en tur i byen før vi hadde besøk av et hyggelig nederlands par som vi traff på kanariøyene sist høst. Anja og Ad med barna Kiron og Ian seiler i båten Ocean Breeze, en Bavaria 44. Guttene deres - tvillinger på 8 år - lekte med jentene våre og så på film. Etter en hyggelig ettermiddag med nederlenderene kom Banana Lady innom. Etter å ha malt på moloen hadde de maling igjen som vi kunne få, og vi lot oss ikke be to ganger. Jentene og jeg strøk på dør med maling og hodelykter og satte i gang på en ledig plass. Vi var ikke tilbake før 22.30. Nesten ferdige.

Lørdag 20.05.06

Horta, Faial, Azorene.
Distanse: 0Nm. Totalt: 10758Nm.
Skikkelig innevær i dag. Det er en front som passerer over oss og lager skikkelig gråvær og regn. Fikk allikevel ordnet med en del ting. Byttet gassbeholdere, kjøpt kart over Irland, og ikke minst reparert forstagsprofilen. Skruene som holder elementene sammen hadde løsnet og forsvunnet. Vi oppdaget det da vi byttet forseil midt i atlanteren. På ettermiddagen ble været litt bedre. På kvelden fikk Åse Britt og jeg oss en tur på Peters bar sammen med Banana Lady og Don´t Worry. Et skikkelig minglested for båtfolk.

Torsdag 18.05.06 - Fredag 19.05.06

Lajes, Flores - Horta, Faial, Azorene.
Distanse: 133Nm. Totalt: 10758Nm.
Formiddagen ble brukt til en 3 timers rundtur med taxi. Flores preges av et vakkert landskap og hyggelige små landsbyer. Alt er svært velorganisert og velholdt. Flores har fått navnet sitt - Ihla das Flores - etter alle de vakre blomstene som vokser så og si overalt. Riktignok blir det flere når det blir høysommer her, men allerede nå var det mye vakkert å se rundt omkring. Vi avsluttet besøket på Flores på Beira Mar. Paula som driver stedet, er en av de flotte menneskene som vi båtfolk har lært oss å sette sånn pris på. Hun hjelper med hva det skal være. Bestille flybilletter, ordne med tilsending av reservedeler, foreslå hyggelige fotturer, internettoppkopling osv. osv. Vi sa takk for oss og dro ut til Hurra! for å gjøre henne sjøklar. Det er rart hvordan verden har blitt mindre for oss. En seilas over natten på 133 Nm føles som en liten svipptur. Tidligere hadde vi nok kviet oss for å ta Oslo - Skagen i et jafs. Lettet anker ca. 15 og seilte ut av havna. Flotte forhold med vind fra SW 15-20 knop. Sjøen hadde roet seg ganske mye siden sist og vi fikk en fin og rask seilas med vinden inn 100° fra styrbord. Nattevaktene ble fordelt slik vi pleier. Var fremme i Horta ca. 11 og hadde dermed hatt en snittfart på 6,7 knop. Fikk sjekket inn hos havnesjef og immigrasjon før vi fikk tildelt bryggeplass. Kr. 88,- for bryggeplass inklusive vann og strøm er vel noe av det rimeligste vi har vært borte i. Det ble mye prating på brygga. Banana Lady, Don´t Worry, båter vi ikke hadde sett siden Kanariøyene og båter vi reiste sammen med fra Bermuda. Båtprat er alltid artig når man har en havkryssing å prate om. Etter at ungene hadde lagt seg, fikk vi oss vår første filmkveld for oss selv siden vi dro hjemmefra.

Onsdag 17.05.06

Lajes, Flores, Azorene.
Distanse: 0Nm. Totalt: 10625Nm.
Hurra! Kapteinen fyller 43 år i dag. Ble vekket av Åse Britt og jentene. Presanger, coockies og kaffe på sengen. Flotte selvlagde presanger fra både Ragna, Ingrid og Guri. Etter frokost pyntet jeg Hurra! med signalflagg. Det samme gjorde Don´t Worry og Noravind. Vi arrangerte improvisert 17 mai tog på land. 13 nordmenn fremførte også nasjonalsangens 1. vers flere ganger. På ettermiddagen inviterte vi til pølse og kakefest ombord. Noravinds mannskap Andreas måtte reise, så vi ble 12 ombord. Rett etter at vi hadde kommet i gang kom Vanvara seilende inn i havnen etter 15 døgn i sjøen. De fikk knapt kastet ankeret før de ble hentet ombord. Det ble nok en sterk kontrast å dumpe rett inn i en bursdagsfeiring etter så lang tid på havet. En anderledes og veldig hyggelig nasjonaldag og bursdag.

Tirsdag 16.05.06

Lajes, Flores, Azorene.
Distanse: 0Nm. Totalt: 10625Nm.
Det ble mye spasering frem og tilbake, og ikke minst opp og ned i dag. Lajes er en stille, fredelig og utrolig velstelt landsby. Vi hadde et stort behov for å fylle opp med ting som vi ikke fant. I stedet handlet vi inn til 17 mai fest. Nasjonaldag og bursdag på en gang. Vi fant tre butikker i Lajes. Ved å besøke alle tre fikk vi tak i det vi trengte. Åse Britt og jentene lagde til fest i Hurra!, og jeg fikk "fri" til å bli med på en omgang Trivial Pursuit ombord i Don´t Worry. Her på Flores får vi inn NRK nattradioen og vi fikk sendt hilsen til venner og kjente. Artig. Da jeg kom tilbake var Hurra! blitt en skikkelig festbåt med mengder av hjemmelaget pynt.

Mandag 15.05.06

39°05´N, 32°42´W - Flores, Azorene.
Distanse: 149Nm. Totalt: 10625Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 1804Nm.
Vinden begynte å løye rett etter midnatt. Rett etter at en solid byge hadde passert oss. Fin seilas i minkende vind gjorde at vi startet motoren i grålysningen. Gikk for maskin helt frem til Flores. Flott å se silhuetten av øya dukke opp i soloppgangen omkranset av dramatiske skyer. Var fremme i havna kl. 13.00 og kastet anker innenfor moloen. Fikk blåst opp jolla og kom meg inn til nasjonalpolitiet som sjekket oss inn. 12 døgn og 19 timer brukte vi på overfarten. 5,8 knop i snitt og kun 72 timer motorbruk. Ikke værst. Don´t Worry var fremme i går kveld, og Noravind kom inn to timer etter oss. Det ble til at alle gikk på restaurant sammen, og siden på puben vegg i vegg. Det er noe egent med å ha krysset atlanteren. Det må feires. Både for førstegangsreisende og de som gjør det for andre gang.

Søndag 14.05.06

38°54´N, 35°54´W - 39°05´N, 32°42´W.
Distanse: 149Nm. Totalt: 10476Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 1655Nm.
Vind fra W ±20 knop og stort sett medstrøm. Vinden dreide sakte mot WSW i løpet av dagen. Vi kan takke det stasjonære lavtrykket nord for Azorene for den fine vinden vi har hatt de siste 4 døgnene. Det har vært stor bygeaktivitet og 30 knop vind med lokal dreining i bygene. Det blir stadig kaldere, og Åse Britt og jeg bruker full regnhabitt med ullundertøy under. Ungene kommer nesten ikke ut av båten med mindre det er noe spennende å se på. Og det er det rett som det er. Delfiner har stadig vekk show foran baugen og i bølgene rundt oss. Man blir ikke lei av å se på dem. I ettermiddag så jeg en hval som blåste foran til babord. Det viste seg å være en spermhval på mellom 10 og 15 meter. Vi hadde kollisjonskurs og jeg valgte å vike til babord. Passerte den med rundt 10 meters avstand. Flott og mektig opplevelse. Det ser ut til at vi skal greie å nå Flores mellom 12 og 14 i morgen, og alle gleder seg.

Lørdag 13.05.06

38°36´N, 39°10´W - 38°54´N, 35°54´W.
Distanse: 154Nm. Totalt: 10327Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 1506Nm.
Vind fra WNW ±20 knop stort sett hele døgnet. God gjennomsnittsfart. Vi kunne ha seilt fortere, men har valgt å bruke bare spridd genua. Det er enklere å håndtere og mer behagelig når vi seiler så platt. Det går også fort nok for å komme frem på mandag midt på dagen. Det har vært enkelte kraftige regnbyger, men for det meste klar himmel. Åse Britt og har litt påskefølelse. Kald luft, men varmt i solen. Jeg blir ikke klok på bølgene i atlanteren. De kommer fra alle kanter, og båten blir slengt hit og dit. Så - et par timer senere - er det rolig og fin seilas, for så å bli huskete igjen. Stemningen ombord er god, og jentene leker fint selv om det er huskete. Særlig blir det god stemning når delfinene kommer innom som de gjorde flere ganger i dag. Allikevel begynner vi å glede oss veldig til å komme frem til Flores.

Fredag 12.05.06

38°33´N, 42°11´W - 38°36´N, 39°10´W.
Distanse: 143Nm. Totalt: 10173Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 1352Nm.
Fin seilas i dag. WNW vind ±20 knop hele dagen. Litt mindre nå på kvelden. Sjøen roer seg og alt blir mer behagelig. Sol det meste av dagen, men det er allikevel kjølig. Hadde 17°C inne i båten i natt, og det er veldig kjølig for oss som har hatt 25-30°C de siste fem månedene. Temperaturen i havet har også sunket til 17°C. Alt blir litt enklere om bord når man ikke må holde seg fast med en av hendene hele tiden, og Åse Britt disket opp med to varme måltider i dag - deilig. Så delfiner i ettermiddag, og har hatt følge av en havsvale de siste nettene. I månelyset ser vi stadig vekk at den flyr rundt båten. Av og til ser vi den om dagen også. Månen har vært en flott følgesvenn helt siden vi dro fra Bermuda, og i morgen er den full. Det er nesten lyst som om dagen på nattevaktene. Vi merker også godt at det går mot sommer på den nordlige halvkule, og at vi selv beveger oss nordover. Dagen har blitt rundt to og en halv time lengre enn da vi var i karibien.

Torsdag 11.05.06

38°22´N, 45°30´W - 38°33´N, 42°11´W.
Distanse: 156Nm. Totalt: 10030Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 1209Nm.
Den nordlige vinden fra i går kveld fortsatte, og økte på sakte men sikkert. I ettermiddag blåste det 25-30knop fra NNW. Sjøen har blitt ganske stor og de største bølgene er på rundt 4 meter. Seiler med kun genua og gjør rundt 7 knop i snitt. Vi er litt oppgitt over gyngingen som gjør det vanskelig for Åse Britt og meg å sove godt. Jentene derimot har ingen problemer. Det kan virke som dette er været vi skal ha til vi kommer frem, og vi ser ikke så veldig lyst på det. Herb hadde også en liten bonus til oss i dag. En skikkelig kuling fra sydvest det siste halve døgnet inn mot Flores. Noravind hadde fått problemer i ettermiddag. Festet til forstaget under rullesystemet er i ferd med å ryke. Ikke bra. De holder øye med det, og har sikret med to fall festet i baugen.

Onsdag 10.05.06

36°51´N, 47°00´W - 38°22´N, 45°30´W.
Distanse: 117Nm. Totalt: 9874Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 1053Nm.
Seilte for det meste NNEover i dag. Mest motorseiling. Vindstille det meste av dagen. Det vi hadde av vind var østlig på natten og formiddagen, og den nye vinden fra N de siste timene før midnatt. Sjøtemperaturmåleren gikk fra 18°C til 20°C, noe som forteller oss at vi har nådd golfstrømmen. De siste timene av dagen flatet vi derfor ut med kurs for Flores, og stoppet motoren. Gjorde god fart på opp mot 8 knop. Nesten litt for godt med tanke på stormen som raser rett nord for Azorene. Vi vil plutselig ikke komme for tidlig frem, selv om vi hastighetsmessig kunne vært der på søndag. Stort sett sol og pent vær hele dagen. Sang bursdagssang for Anders i Don´t Worry, over SSB radioen. Elisabeth kvitterte med meget bra halvveissang/rap.

Tirsdag 09.05.06

36°53´N, 48°24´W - 36°51´N, 47°00´W.
Distanse: 73Nm. Totalt: 9757Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 936Nm.
Etter midnatt ble det mer og mer vinglete vind. En del kraftige regnbyger gjorde sitt til det. Utover morgenkvisten dreide vinden mer permanent og la seg på E til ENE. Det vil si midt i trynet. I tillegg økte det på til rundt 20 knop. Motstrømmen var like sterk. 1-2 knop. Dette gjorde sitt til at vi nesten ikke avanserte. Prøvde også med motor, men heller ikke det var særlig effektivt. I 22 tiden fikk vi dagens Herb, og han anbefalte oss å gå opp til 38°30´N for å komme oss inn i golfstrømmen. Satte derfor kurs nordover. Vinden hadde løyet litt og det samme hadde den rotete sjøen. Gjorde derfor etterhvert god fart frem mot midnatt. Så en stor hval, flere delfiner og en havskilpadde i dag. Stort sett sol, men noe skyer.

Mandag 08.05.06

36°03´N, 50°48´W - 36°53´N, 48°24´W.
Distanse: 126Nm. Totalt: 9684Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 863Nm.
Fortsatte for motor frem til 10UTC. Da blåste det fint og økte på etterhvert utover dagen. TIl slutt målte vi rundt 20 knop over dekk, og vi måtte stadig reve en god del. Hurra er ganske lettdrevet og må reves tidlig. Det blåste ganske stabilt frem til ca. 22UTC. Da begynte det med en del bygeaktivitet rundt omkring. Resultatet ble vind som skiftet mye. Både i styrke og retning. Stort sett sol i dag, men tilskyende utover kvelden. Selv om vi har gjort god fart i sjøen, har vi hatt opp mot nærmere 2 knop motstrøm. Dette har resultert i lav hastighet over grunn, og ikke så bra utseilt distanse som vi kunne ha håpet på. Herb kan fortelle at strømforholdene er like ugreie 1,5° mot nord og 1°-2° mot øst. Så vi får komme oss gjennom. Vi hadde halvveispassering i dag, og Åse Britt disket opp med pannekaker med bacon. Og jammen hadde hun ikke et glass blåbærsyltetøy på lur.

Søndag 07.05.06

35°34´N, 53°07´W - 36°03´N, 50°48´W.
Distanse: 117Nm. Totalt: 9558Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 737Nm.
Fin seilas frem til rundt 04UTC, da vinden døde ut såpass at Åse Britt startet motoren. Gikk for motor frem til 14UTC. Da var det seilevind igjen et par timer. Motorkjøring igjen frem til midnatt. Stort sett ESElig vind på 5-10 knop. På kvelden snudde det til NNE vind. 2-5 knop. Pent vær i dag også. Så delfiner flere ganger, en havskilpadde og det vi tror må ha vært en finnhval eller en blåhval. Vi har ikke særlig greie på det, men ryggfinnen kunne tyde på det. Guri og Ingrid hadde 1,5 time vakt fra soloppgang. Herb var litt utydelig i dag, og det er litt forskjellige meninger om hva vi skal gjøre med hensyn til veivalg. For å gjøre det enkelt, har jeg bare satt kursen rett mot Flores. Storsirkel.

Lørdag 06.05.06

34°42´N, 55°48´W - 35°34´N, 53°07´W.
Distanse: 142Nm. Totalt: 9441Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 620Nm.
Gikk for motor og seil resten av natten frem til 14UTC. Da ble det nok vind til å seile, men ikke helt gunstig vindretning i forhold til rutevalget Herb har anbefalt oss. SE rundt 10 knop. Seilte derfor litt mer ENE enn vi strengt tatt hadde lyst til. Vi får ta det igjen senere. Byttet ut kryssfokken med den store genuaen. Det ga oss god fart. og vi gjorde rundt 6 knop i snitt fra 14 til midnatt. Det ble nok en dag med rolig hav, sol, seilglede og god stemning ombord. Så en liten flokk spekkhuggere på 4-5 dyr på rundt 100 meters avstand. Ved flere anledninger var det også delfiner innom Hurra! Det er tydelig at vi er i nærheten av et naturlig rutevalg for skip mellom sydeuropa/Gibraltar og Amerika. Vi har sett flere det siste døgnet.

Fredag 05.05.06

33°50´N, 58°21´W - 34°42´N, 55°48´W.
Distanse: 137Nm. Totalt: 9299Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 478Nm.
Natten fortsatte med vind fra SSW frem til rundt 08, da en front passerte oss. Det var livlig aktivitet med lyn, torden og regnbyger. Vi fikk bare noen få dråper, og lynene kom aldri helt innpå. På ettermiddagen fikk vi høre over radioen at Vanvara litt lenger vest hadde vært midt oppe i det og hadde fylt stekeovnen med sårbart elektronisk utstyr. Rett før soloppgang var det som om noen hadde skrudd av bryteren, og lynaktiviteten forsvant. Dagen fortsatte med lette vinder fra sydlig retning etter at fronten hadde passert. Vi delvis seilte og delvis motorseilte. Fint vær og etterhvert rolig hav. Lite strøm. Da kvelden kom ble det så lite vind at vi motorseilte frem til midnatt. I kveld kunne Herb fortelle oss at vi vil ha lite vind frem til mandag, så det betyr vel at vi må bruke opp en del av dieselen. Ingrid har skrevet ferdig sitt 4 turbrev. Jeg bruker nattevaktene til å formattere bildene hun har valgt ut, og tar en kikk rundt horisonten hvert kvarter.

Torsdag 04.05.06

32°35´N, 61°01´W - 33°50´N, 58°21´W.
Distanse: 154Nm. Totalt: 9162Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 341Nm.
Fortsatt fin vind på rundt 15kn fra W-SW. Vi gjør god fart og strømmen har vært med oss stort sett hele dagen. Nå på kvelden har den riktignok gitt seg, og tilogmed vært litt motgående. Vinden har dreid på S og avtatt litt i styrke. Gjør fortsatt 5,5-6,5kn over grunn. Bølgene i dag har vært større enn i går og er fortsatt rotete. Sol det meste av dagen, men med skyer av og til. Også i dag hadde vi radiokontakt med de andre båtene kl. 14UTC, og oppdatering på vær og rutevalg fra Herb kl. 20UTC. Han ga oss et vegpunkt på 35°N og 55°W som vi sikter mot. Jentene har begynt å venne seg til den rolige rytmen og leser, tegner, spiller eller gjør skolearbeid. Maten i dag var fortreffelig. Spaghetti med kjøttsaus og gresk salat, samt fruktsalat til dessert. Bedre kan man ikke ha det. Guri og Ingrid har hatt nattevakt to netter på rad nå, og det er en god hjelp for Åse Britt og meg.

Onsdag 03.05.06

32°28´N, 63°57´W - 32°35´N, 61°01´W.
Distanse: 148Nm. Totalt: 9008Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 187Nm.
Flott dag på sjøen. Vi har seilt med spridd fokk og fullt storseil i vind på ±15kn fra SW siden i går. Vi har også stort sett rundt en knop strøm med oss, og det gir oss god snittfart. Jentene hadde skole i dag, og jeg hadde radiomøte kl. 14 UTC med de av de norske båtene som har SSB radio ombord. Vi er i hvert fall 6 norske båter på vei til Azorene nå. Vi som har gått fra Bermuda samtidig er Banana Lady, Don´t Worry, Vanvara, Noravind og Hurra! Kl. 20 UTC er Herb på lufta igjen, og i dag "ga han oss lov" til å sikte litt nodover. Ved solnedgang jibbet vi derfor og la om fra E til ENE-lig kurs. Det er ikke mer enn 19° i sjøen her, så vi har funnet frem jakker og tykke gensere til nattevaktene.

Tirsdag 02.05.06

Saint Georges Harbour, Bermuda - 32°28´N, 63°57´W.
Distanse: 38Nm. Totalt: 8859Nm.
Totalt Bermuda - Flores: 38Nm.
Rundvask av hele familien før frokost. Nå er det to uker med rasjonering av ferskvannet. Jeg sjekket ut og Åse Britt handlet brød. Et siste besøk på nettcafé med dertil hørende kaffe ble det også. Åse Britt og jentene var en tur på nordøstsiden av øya og vasset litt på stranden, men det er kaldt med 19° når man har vent seg til 26°. Cruiseskipet Norwegian Crown kom inn til Saint Georges rett før vi skulle dra og kapteinen kom og hilste på på bryggen. Vi hadde en hyggelig prat før vi ønsket hverandre god tur. Flyttet oss til dieselbryggen for å fylle vann, spiste lunch, heiste seil, kalte opp Bermuda Harbour radio for klarering og la av gårde. Været var mye bedre i dag. Akkurat som værvarselet hadde sagt. Sol, klar himmel og vind fra sydvest. Østavinden la seg i natt og det var vindstille til rett før vi dro kl. 18 UTC. Det var litt humpete utpå etter østaværet, men fin vind på 10-15kn. Værguru Herb anbefaler oss foreløpig å gå rett østover, og vi lytter. Østover skal bli.

Mandag 01.05.06

Saint Georges Harbour, Bermuda.
Distanse: 0Nm. Totalt: 8821Nm.
Fylle gass prosjektet er skrinlagt. Det er umulig å få fylt annet enn propan her, og de beholderene vi har finnes det ikke overganger for. Vi har heller ikke lyst til å bruke $250 på et system vi bare kan kaste når vi kommer hjem. Gambler istedet på at gassen holder frem til Azorene. Jeg fikk handlet en del småting og Åse Britt fikk proviantert det meste unntatt brød, som vi kjøper i morgen. Fikk også vasket tøy på Dinghy Cluben og skiftet olje og oljefilter på motoren. Ida og jentene våre satt ombord og så på film mens Åse Britt og jeg gikk på sushi restaurant på kvelden. Rett nedenfor busstasjonen i Duke of York street. Skikkelig opptur. Stedet ser ut som et gatekjøkken i første etasje, men oppe i annen er det en sushibar med en usedvanlig dyktig kokk. Paul fra Malaysia disket opp med de lekreste retter, varm sake og japansk øl. Hyggelig prat rundt baren ble det også. Fint å unne seg en restaurantkveld når de neste 14 dagene blir litt mer spartanske. Håper å komme av gårde i 14 tiden i morgen sammen med Don´t Worry, Vanvara, Banana Lady og Noravind.