SPONSORER

nks_logo mi_logo

Loggen fra juni 2006

Fredag 30.06.06

Bergen, Norge.
Distanse: 0Nm. Totalt: 12973Nm.
Fint å våkne midt på bryggen i Bergen, og ta seg en café latte i det fantastiske været byen mellom de syv fjell kunne by på i dag. Åse Britt kom med en forsinket bursdagspresang til meg for noen dager siden. Et vakkert litografi av Åke Berg med tittelen "Frisk Bris". Fikk levert det til innramming i dag. Så ble det tur med fløybanen. Spasertur på Fløyen med innlagt skillingsbolle og jordbærpause. Hadde en rolig ettermiddag i båten med besøk av Margrete. Norske aviser var også et kjærkomment innslag i cockpiten.

Onsdag 28.06.06 - Torsdag 29.06.06

Stavanger - Bergen, Norge.
Distanse: 116Nm. Totalt: 12973Nm.
Startet dagen med å treffe Marie og Geir på Ostehuset. De er på vei til middelhavet og seilferie med Lille Blå. Vinket dem farvel på rutebåtkaien. Dro tilbake til Kari og Knut med nybakt brød og lagde frokost. Vi måtte få med oss oljeindustrimuséet før vi dro fra Stavanger. Flott bygg med en spennendeutstilling. Både for små og store. Etter endt museumstur dro vi hjem til Kari og Knut som ga oss skyss til Hommersåk. Etter en is på bryggekanten og hadet klemmer, fylte vi diesel og vann og la i vei mot Bergen. Flott innaskjærs motortur. Seilte gjennom et stille Hugesund sentrum i soloppgang før vi fortsatte mot Stord. Besøkte Kari og Jan som inviterte på frokost i sommerhuset i Leirvik på Stord. Veldig hyggelig. De skulle selv avsted på biltur, så vi bega oss videre mot Bergen igjen. Plukket opp Margrete og Harald på Bjorøy og fortsatte under Sotrabroen og Askøybroen før vi la oss til i vågen i Bergen. Undertegnede har aldri seilt med egen båt til Bergen før, så det var jo ganske stas. Margrete og Harald hadde med reker og hvitvin, og det ble en riktig hyggelig kveld i vågen i Bergen.

Tirsdag 27.06.06

Stavanger, Norge.
Distanse: 0Nm. Totalt: 12857Nm.
Frokost, og ut på byen igjen. Ragna har fått presang av tante Kari. En flott dukke med hjemmstrikket dress. Hun er helt betatt. Dukken bruker selvfølgelig bleier, og vi fant noen i leketøysbutikken. Alle jentene, inkludert de store, gikk på Barnemuséet. På ettermiddagen så vi Istid 2 på kino. Filmen kan anbefales. Knut gjentok suksessen fra i går og tilberedte en nydelig wokmiddag. Resten av kvelden gikk med til hyggelig prat.

Mandag 26.06.06

Hommersåk - Stavanger, Norge.
Distanse: 0Nm. Totalt: 12857Nm.
Geir og Mia fulgte oss ned til Hommersåkvågen og rutebåten til Stavanger. Hurra får ligge på Lille Blås plass så lenge. Lille Blå ligger jo i middelhavet. Etter å ha opplevd effektiviteten og komforten ved rutebåtene i Rogaland er jeg bare full av undring på hvorfor man ikke kan få til ting som dette i Oslo. En båt som anløper for eksempel Ulvøya, Malmøya, Ormøya, Ceresbrygga og så Rådhusplassen måtte jo bare ha blitt suksess. Et godt alternativ til tunnel spør du meg. Etter en kjapp båttur sto tante Kari og Knut og ventet på oss på rutebåtkaien. Spaserte rundt i Stavanger, spiste is og koste oss. Kari tok Åse Britt og meg med på en vandring i gamle Stavanger og til kunstgalleriet Sult. I mellomtiden hadde Knut forberedt en aldeles nydelig fårikål. Det er lenge siden sist vi spiste slik mat.

Søndag 25.06.06

Hommersåk, Norge.
Distanse: 0Nm. Totalt: 12857Nm.
Etter en god natts søvn og påfølgende frokost i samme stil, tok Geir og Marie oss med på kjøretur på Jæren. Deilig vær vekket den gode norske sommerfølelsen. Besøkte fritidshuset, spaserte på stranden og koste oss med kunstutstilling, kaffe og kaker på Hå gamle prestegård. Etter utflukten ble det en om mulig enda bedre middag, og nok en hyggelig kveld hjemme hos Marie og Geir.

Lørdag 24.06.06

58°38´N, 02°43´E - Hommersåk, Norge.
Distanse: 104Nm. Totalt: 12857Nm.
Totalt Inverness - Hommersåk: 339Nm.
Vinden kom etter at Åse Britt tok over vakten kl 01.00. Den ble såpass bra at hun kunne stoppe motoren og bare seile. Deilig etter over et døgn med motordur. Sydlig vind på 10-15 knop og strømmen i ryggen ga oss fart på opp mot 8 knop over grunn. Etter en fin kryss opp byfjorden i Stavanger og videre mot Hommersåk kom vi frem kl. 16.30 lokal tid i Norge. 2 døgn og 5 timer på 339 Nm ga oss en snittfart på ca 6,4 knop.
På brygga i Hommersåk sto Marie, Geir og Mia og ventet på oss med norske flagg og champagne. Åse Britt måtte gråte en liten tåre. Veldig fint å være i Norge igjen. Det ble prat og champagne i cockpiten før vi ble tatt med hjem til Marie og Geir. Åse Britt og jeg ble plassert i badekaret med et glass hvitvin, mens det ble ordnet med middag. Jentene fant tonen med Mia igjen på et blunk. Kvelden ble tilbrakt rundt bålet med deilig mat, hyggelig selskap og særdeles god stemning.

Fredag 23.06.06

57°59´N, 01°50´W - 58°38´N, 02°43´E.
Distanse: 149Nm. Totalt: 12753Nm.
Totalt Inverness - Hommersåk: 235Nm.
Det blåste 5-10 knop fra WSW hele dagen. Det ga så lite fremdrift at vi valgte å kjøre motor. Prøvde å ha litt seil oppe for å hjelpe på litt, men bølgene kom fra alle kanter og det ble bare til at seilene slo. For ikke å slite dem helt i stykker tok vi dem ned og var ren motorbåt i 24 timer. Passerte gjennom de store olje og gassfeltene med plattformer og skip på alle kanter. Flammene sto ut fra de fleste av riggene. Ganske spennende. Været ble finere og finere i løpet av dagen og ved midnatt var det nesten helt stjerneklart. Fikk besøk av en delfinflokk i dag som fulgte oss i flere timer. Vi har ikke sett denne typen før. Korte nebb, større enn vi er vant til, og med en lys grå stripe på siden som endte opp midt mellom rygg og halefinne. Veldig lekne var de også, og ga oss en flott underholdning. En utmerket St. Hans feiring.

Torsdag 22.06.06

Inverness, Skottland - 57°59´N, 01°50´W.
Distanse: 86Nm. Totalt: 12604Nm.
Totalt Inverness - Hommersåk: 86Nm.
Sto tidlig opp i dag. Dusj og frokost. Flyttet båten til dieselbryggen hvor vi fylte full tank og betalte for marinaoppholdet. Gikk inn de siste slusene kl. 10.00, og var ute i saltvann igjen i 10.30 tiden. I Inverness er det smart å time det til høyvann både når man skal inn og ut av kanalen. Det er nemlig ganske grunt i fjorden inn. Fin vind fra NW±15 knop de første timene, men den varte ikke lenger enn til litt utpå ettermiddagen. Det ble derfor en del motorbruk. Lange stunder med sol hjalp på stemningen. Det har vært grått lenge nå. Det var en hel konvoi med norske båter som dro ut av Moray Firth. Banana Lady med kurs for Shetlandsøyene, Marialene satte kurs for Koster, Snorre og Brightside skulle først til sørlandet og vi til Hommersåk. Vi har lyst på en liten vestlandsturné før vi vender nesen hjemover. Så mye dyreliv i dag. Niser, sel, delfiner og mange forskjellige slag fugler. Jeg syntes det var veldig artig å få se lundefugler. Har kun sett dem på bilder før. De kalles også nordens papegøye på grunn av sine store fargerike nebb.

Onsdag 21.06.06

Inverness, Skottland.
Distanse: 0Nm. Totalt: 12518Nm.
Været er fortsatt kaldt vått, men med solgløtt innimellom. I går så det ut til å være mulig å reise i ettermiddag, men lavtrykket vårt ser ut til å trives i Skottland. Minkingen i vind som var spådd kom senere enn beregnet, så vi venter til i morgen tidlig i stedet. Det skal stemme med tidevannet og. Målte faktisk 36 knop vind inne i havnen her i ettermiddag. Var på den andre chandleren i dag og fikk kjøpt kart over Moray Firth og havnene rundt. Greit å ha oversikt over havnene vi kan gå inn i dersom vinden blir i overkant av hva vi liker. Oversiktskartet jeg kjøpte i går kommer også godt med. Det kryr av oljerigger og advarsler på denne siden av norskerenna. Jentene våre har lekt mye med Olve og Håkon i Marialene de siste dagene. Olve på tre snakket engelsk til jentene våre til å begynne med. At Ragna, Ingrid og Guri faktisk snakker norsk var nesten for godt til å være sant. Oss kapteiner imellom ble det naturlig nok mye prat om vær og vind i dag.

Tirsdag 20.06.06

Muirtown - Inverness, Skottland.
Distanse: 1Nm. Totalt: 12518Nm.
Gikk den siste slusetrappen ned til Inverness og Seaport Marina i 09 tiden. La oss til på brygge med vann og strøm. Kom etter mye om og men på bytur. Inverness har et hyggelig sentrum, men vær og temperatur minner ikke mye om at det nærmer seg St. Hans. Lunch i byen før besøk på nettcafé og chandler. Kjøpte overseilingskart for nordsjøen. Været må sjekkes ordentlig akkurat nå. Hadde vi vært en uke tidligere ute kunne vi bare lagt av gårde. Nå er det derimot et lavtrykk på 977 millibar over oss, og sånt skal man ikke ta lett på. På vei tilbake til båten handlet vi på Lidl. Det passet lommeboken vår ganske bra. Tok taxi hjem igjen, og fikk ryddet alt på plass. Jeg gjøv løs på oljefilter og oljeskift. Ikke akkurat yndlingsjobben, men deilig når det er ferdig. De andre gutta skulle på pub og se Sverige - England på tv. Fotball er jo ikke akkurat min favoritt, men med hyggelig selskap og god stemning er det utrolig hva som fenger.

Mandag 19.06.06

Fort Augustus - Muirtown, Skottland.
Distanse: 15Nm. Totalt: 12517Nm.
Regn hele natten. Avhengig av tid og sted er det forskjellig utstyr som gir glede og valuta for pengene. For øyeblikket er det definitivt Webastovarmeren som er helten. Med så grått, vått og kaldt vær er det helt ubetalelig å kunne holde tørre 23°C innendørs. Seilte over Loch Ness i dag, og kikket etter Nessie. Hun ville ikke vise seg frem i dag, men vi er sikre på at hun er der nede et sted. Stoppet ved Urquhart Castle for en liten sightseeing. Vi hadde bare tre kvarter på oss til bryggen ble belastet med ferger.
Oppholdsvær fra morgenen av, men regnet kom over oss da vi skulle fra fra Urquhart. Det ble værre og værre til vi var inne i kanalen igjen. Etter en sluse og en bro var vi fremme i Muirtown og la oss til på steinbryggen. Inviterte de andre sombord på et glass rødvin. Banana Lady som ligger nedenfor "flighten", kom også innom. Ungene så på film i Marialene, men kom tuslende tilbake etterhvert. Trangt men hyggelig ombord i Hurra!

Søndag 18.06.06

Laggan - Fort Augustus, Skottland.
Distanse: 6Nm. Totalt: 12502Nm.
La fra brygga kl. 10, og ble sluset opp de siste meterene til kanalen mot Loch Oich. Dette er kanalens høyeste punkt. 32,3 meter over havet. Mer vakker natur. Dagen startet med ganske fint vær, men det tyknet til etterhvert. Yr og gråvær på ettermiddagen og kvelden. Kom til Fort Augustus i 13 tiden men måtte vente til 15 for å bli sluset ned til Loch Ness. Vel nede la vi oss til på flytebryggene langs kanalen. Traff flere norske båter på vei vestover. Marialene har vært på tre års tur jorden rundt, og tok oss igjen i Fort Augustus. Snorre, Marialene og vi gikk på The Lock Inn og spiste hyggelig middag. Ikke vanskelig å finne ting og prate om i slikt selskap. På kvelden fant jeg meg et hotell med trådløst internett. Fikk kikket litt på været for de kommende dagene. Ikke særlig lovende. Skal jo over nordsjøen snart og ønsker å unngå en skikkelig kuling.

Lørdag 17.06.06

Corpach - Laggan, Skottland.
Distanse: 11Nm. Totalt: 12496Nm.
Sto opp rett før 0900 etter en god natts søvn, og kalte opp kanalkontoret. Vi kunne slippe inn i 10 tiden. Spiste frokost og lettet anker. Gikk inn i Kaledonienkanalen ca 10.30. Utrolig hvor trivelige og imøtekommende kanalbetjeningen er. Bare smil, hyggelige kommentarer og småprating hele veien. Sammen med Snorre og Banana Lady ble vi sluset inn fra sjøen til det første bassenget, og videre opp gjennom Neptuns trapp. En imponerende sluserekke med 9 sluseporter. Fortsatte kanalen gjennom vakkert landskap som kunne minnet om vestre slidre om jeg ikke hadde visst bedre. Etter dagens siste sluse kom vi opp til Loch Lochy og hadde en flott gennaker seilas over innsjøen. 8 knop på flatt vann er alltid gøy. La oss til på bryggen ved Lagganslusene. Åpningstidene i kanalen er fra 0800 til 1800 i sommersesongen, så man anmodes om å finne et sted å slå seg til ro utenom disse tidene. Jentene hadde laget deilig lørdagsmiddag. Med tente lys og dieselvarmeren på, var det som å komme inn i en god varm stue. Været er nemlig ganske kaldt og vindfullt med regnbyger rett som det er. Deilig da, med en bomaskin som Hurra er. Maks hygge på et minimum av plass. Der er Åse Britt og jeg helt enige.

Fredag 16.06.06

Crinan - Corpach, Skottland.
Distanse: 57Nm. Totalt: 12485Nm.
Fortsatte slusingen i 10 tiden. Yr og gråvær lignet mer på hvordan vi hadde sett for oss turen i Skottland. Det lettet litt utover dagen. Guri og Ingrid fikk skikkelig blod på tann og løp mellom slusene og handterte dem tidvis alene. Utpå ettermiddagen kom vi til selve Crinan. Tettstedet der nordenden av kanalen starter. Den siste delen av kanalen gikk Snorre på grunn flere ganger. De opplyser at det skal være 2,9 meter klaring, men Snorre stikker ikke mer enn 2,35. De ansvarlige for kanalen beklaget inderlig og refunderte en del av det Snorre hadde betalt. Fylte diesel og vann etter å ha kommet ut i saltvann igjen, og bega oss NNEover mot innløpet til Caledonienkanalen. Hadde flaks med strømmen, som var med oss hele veien til Corpach. Rett etter Crinan, på innsiden av Jura, hadde vi opptil 6 knop medstrøm. Ganske sprøtt å se 12,6 knop på GPSen når man går for motor på vanlig marsjfart. Også i dag var det lite vind og seilene forbel ubrukt. Ved ankomst Corpach la vi oss for anker rett syd for innløpet til kanalen. Her lå også Banana Lady som hadde kommet hit tidligere i ettermiddag

Onsdag 14.06.06 - Torsdag 15.06.06

Howth, Irland - Crinan, Skottland.
Distanse: 170Nm. Totalt: 12428Nm.
Sto tidlig opp og fikk sjekket olje, kjøpt kart og gass og fylt diesel før vi dro av gårde sammen med Snorre kl. 10.00. Lett vind fra NNE var ikke mye å seile på, så vi beholdt motoren. Vinden minket ytterligere utover dagen og vi fikk fullstendig havblikk. Sol og blå himmel sto det lite om i reklamen for Irland. Når vi allikevel fikk det, ble vi ekstra fornøyde. Det fine været fortsatte hele natten og torsdag formiddag. Tipsene fra irene vi snakket med holdt også stikk, og vi hadde kun 6 timer motstrøm på vår 26,5 times tur til Ardrishaig ved innløpet til The Crinan Canal. Snittfart ble 6,22 knop med kun motor. Da vi var fremme i Ardrishaig, gikk vi rett inn i slusene, betalte £220 for både Crinan og Caledonien, handlet litt og ga oss i kast med slusene. Det morsomme med Crinan er at man sluser selv. Sjøslusene på hver side, og broene, er operert av kanalselskapets folk. De restrerende 13 slusene opererer man selv. Vel oppe i kanalen minner landskapet mye om Norge. Med et lite tillegg i mer eksotisk flora. Etter rundt 3 NM kanalseiling la vi oss til i Cairnbaan. Fikk oss middag og spaserte en tur opp til et område med helleristninger. Fint å spasere i skog igjen - lenge siden sist. Holdt på å bli oppspist av knott, så det var deilig å avslutte med et besøk på den lokale puben. Maggen, Helge og Snorre fra seilbåten "Snorre" ble også med på en pint.

Tirsdag 13.06.06

Howth, Irland.
Distanse: 0Nm. Totalt: 12258Nm.
Sto opp tidlig, dusjet og spiste frokost. Tok Dart toget inn til Dublin kl. 10.15. Hadde skikkelig storbydag med cafébesøk, vandring rundt i byen, vindusshopping og god lunch. Fikk sett flere av de gamle bygningene fra vikingetidens Dublin. Som Christ Church Cathedral, som ble påbegynt av kong Cedrik i 1030. Flott katedral med flere klenodier fra lang tid tilbake. Det er helt klart et historisk sus over Dublin. Utpå ettermiddagen prøvde jeg å få tak i de kartene vi trenger for turen opp til Caledonienkanalen, men det var ikke så lett. Det finnes ikke butikk for denslags i selve Dublin. Fikk på nytt overtalt en kar til å selge meg et kart. Kvelden ble tilbragt på yachtklubben i Howth sammen med mannskapet på Snorre. Maggen, Helge og Snorre. Det hadde vært tirsdagsregatta og stemningen var god. Kom i prat med en gjeng innfødte som fortalte villig vekk om ting jeg lurte på. Som hvor utbredt gaelisk er som talespråk i Irland. Fikk også flere gode tips om avgangstidspunkt i forhold til strøm og tidevann.

Søndag 11.06.06 - Mandag 12.06.06

Kinsale - Howth, Irland.
Distanse: 170Nm. Totalt: 12258Nm.
Vi hadde planlagt å reise nordover sammen med den norske båten Snorre i 12 tiden i dag. Etter å ha snakket med en lokal seiler kom vi på litt andre tanker. For å treffe tidevannet riktig på vei øst og nordover, anbefalte de oss å reise en time etter høyvann. Vi gjorde om planene og satset på å reise kl. 18. Jeg hadde bestilt et kart fra Cork via et seilklubbmedlem. Han hadde imidlertid lagt det på taket av bilen sin sammen med en del andre viktige papirer og kjørt av gårde. Man vet jo hva som skjer da...
Fikk overtalt gutta i nabobåten til å selge oss det kartet vi trengte. Imray C61. Fikk også sjekket været på nettcafé og ikke minst sagt ordentlig hadet til Noravind og Don´t Worry. De har en litt annen tidsplan enn oss, og tar jeg ikke mye feil er Elisabeth og Anders gift når de kommer ut av Caledoniakanalen. Kastet loss kl 18, heiste seil med to rev og bega oss ut elvemunningen. Autopiloten hadde plutselig fått hikke og ville ikke styre båten. Jeg så for meg at vi som Don´t Worry måtte håndstyre. Den kom visst på bedre tanker etterhvert, for da vi la om kursen mot NE var det greit igjen. Vi må få kalibrert den ordentlig. Seilte i frisk vind fra SSE 18-20 knop og gjorde god fart ENEover. Litt rotete sjø, men ikke værre enn at vi fikk sove på frivaktene. Fra Kinsale til Tuscar rock var strømmen moderat, men da vi rundet inn i irskesjøen hadde vi rundt tre knop i ryggen. Da går det unna. Vi måtte leve med 6 timer motstrøm når vi valgte å ta hele strekket til Dublin i ett, men vinden var så bra at vi totalt sett klarte en snittfart på 6,5 knop på de 170 milene til Howth. Var fremme kl. 18.15, og etter å ha fortøyd ble det en hyggelig kveld ombord i Snorre før vi tørnet inn. Fantastisk fint med nordhimmelen som stadig vekk blir lysere og lysere jo lenger nord vi kommer.

Lørdag 10.06.06

Kinsale, Irland.
Distanse: 0Nm. Totalt: 12088Nm.
Startet dagen med beskjed om at han som eide plassen vi lå på hadde kommet tilbake og at vi måtte flytte på oss. Vi fikk lagt oss til på yttersiden av bryggene utenpå en 33´båt. Det var kraftig sidevind - 30 knop i kastene - og vi måtte bruke alle fenderene for ikke å trykke den flat. På kvelden snudde det mot syd og det ble roligere. Ungene hadde hjemme alene dag i Noravind. Lekte med plastelina og så på film, mens vi voksne spiste ute - igjen. Kjøpte Fish n chips til ungene på vei tilbake. Suksess! Rolig kveld ombord. Jeg har sittet og regnet frem og tilbake på tidevann og strømforhold. Vi vil seile nordover i morgen. Kan det være nødvendig med alt dette tidevannet.

Fredag 09.06.06

Kinsale, Irland.
Distanse: 0Nm. Totalt: 12088Nm.
Like deilig hver gang, å sove i en båt som ligger stille. Lå på anker i natt, og etter å ha tatt kontakt med yachtklubben og etter at Steinar i Noravind blandet seg inn, fikk vi en fin plass på baksiden av hovedmoloen. Stille og fint, med landstrøm og vann. Lykke! Gikk på byen sammen med Snorre som også har seilt fra Azorene, og Noravind. Fikk oss sen lunch rundt et stort langbord. Don´t Worry kom inn på ettermiddagen. De hadde lagt seg til i Baltimore bay på SW enden av Irland i natt for å slappe av etter å ha håndstyrt i 6 døgn. Været i dag var upåklagelig selv om det fortsatt blåser kraftig fra ENE. Det har vært reklamert for SElige vinder i en uke uten at noe har skjedd. Etter at Don´t Worry hadde fått ordnet seg ble det tur på byen igjen. Middag, Bluesklubb og sen prat i Noravind.




Torsdag 08.06.06

50°46´N, 12°10´W - Kinsale, Irland.
Distanse: 152Nm. Totalt: 12088Nm.
Totalt Azorene - Irland: 1181Nm.
Fortsatte som motorbåt natten igjennom. Vinden frisknet til i 07 tiden. Fortsatt midt imot. Etter et par timer dreide den såpass med klokken at jeg heiste storseilet og fikk mer fart. Holdt 7 knop med motor, storseil og vinden 25-30° over dekk. Det blåste rundt 20 knop på det meste, men sjøen var overraskende rolig. Da vi kom til Fastnet Rock dreide vinden imot igjen, og vi fortsatte med kun motor og vinden i trynet de siste 10 timene til Kinsale. Hverken Herb eller andre værmeldere vant dette lotteriet. Det ble en skikkelig ubehagelig avslutning på turen. Hurra slo skikkelig i sjøen, som var krapp på grunn av mye strøm. Frem skulle vi uansett, så vi "sto an a". Var fremme i Kinsale kl 03.00, så det er litt juks å skrive ankomst i dag. Brukte 8 døgn og 12 timer på turen. Snittfart - 5,8 knop. Det hadde nok gått fortere med gunstig vind. Samtidig har vi hatt flaks og opplevd mye finere vær enn det man kan forvente på dette strekket. Også dagen i dag var flott med sol og blå himmel. Her i Kinsale er det som i Norge lyse sommernetter, og kun mørkt noen få timer midt på natten. Det var derfor lys å navigere i da vi kom inn. La oss til for anker og prøver å finne en bryggeplass i morgen. Gleder oss til i morgen, og til å utforske det som ser ut til å være en veldig trivelig by.

Onsdag 07.06.06

49°52´N, 15°10´W - 50°46´N, 12°10´W.
Distanse: 127Nm. Totalt: 11936Nm.
Totalt Azorene - Irland: 1029Nm.
Hadde vinden midt imot i hele dag. Heldigvis var det ikke så mye av den. Kun 5-15 knop fra ENE. Mest lå det på rundt 10 knop. Vi fortsatte for motor i dag også, og har nå gått for motor sammenhengende i snart 4 døgn. Tok ned storseilet i dag for ikke å bremse mer enn nødvendig. Hadde også en kort stopp for å sjekke og etterfylle olje. Fylte også opp hovedtanken med diesel i ettermiddag og har tre 20 litere igjen. Dette bør holde i massevis selv om vi går for motor helt frem til Kinsale. Været i dag var upåklagelig. Skyfri himmel og sol. Luften er skikkelig skarp, og vi er glad vi har sprayhood til å skjerme mot været. I går så vi sjøfuglen Havhest for første gang siden vi forlot nordeuropa i fjor. Det er tydelig at vi nærmer oss hjemlige trakter.

Tirsdag 06.06.06

48°41´N, 17°49´W - 49°52´N, 15°10´W.
Distanse: 125Nm. Totalt: 11809Nm.
Totalt Azorene - Irland: 902Nm.
Fortsatt vindstille til litt utpå morgenkvisten. Da fikk vi vind. Midt i mot. Det var heldigvis ikke så mye av den, så vi har klart å motorseile skarpt , og dermed gjort god fart mot målet. Hadde et eksempel på skikkelig ertesuppetåke rett etter soloppgang i dag. Jeg har aldri opplevd det på sjøen før. Guffen følelse å ikke se mer enn noen båtlengder rundt båten. Don´t Worry var bare et par hundre meter unna oss, men fullstendig ute av syne. Været har valgt å vise seg fra sin beste side i dag. Sikkert for å kompensere for motvinden. Varmt og godt i solveggen på terrassen. Åse Britt og Guri bakte rundstykker i dag, og i kombinasjon med ekte geitost flybåren med Lise og Jørgen til Azorene, ble det andaktstemning. Ved soloppgang hadde jeg vakt i dag og fikk besøk av en flokk med rundt 10 pilothvaler. En type delfiner som er nesten sorte, har krokete ryggfinne, butt hode og blir mellom 4 og 7 meter lange. Sist vi så denne typen var på kanariøyene.

Mandag 05.06.06

46°56´N, 19°36´W - 48°41´N, 17°49´W.
Distanse: 128Nm. Totalt: 11684Nm.
Totalt Azorene - Irland: 777Nm.
Dette døgnet har det vært fullstendig vindstille. Kun noen små blaff med vind av og til, men ikke mer enn noen minutter av gangen. Har derfor gått for motor hele tiden. Skydekket har vært helt grått. Rett og slett en kjedelig dag. Godt da at man har en god bok, god mat og autopilot. Stille vann gjør at man ser hva som er nede i havet. I området vi er i nå, har vi oppdaget et nytt dyr vi ikke har sett før. Vi vet ikke hva det er, men vi kan kalle det Gelédyret. Det ser ut som det er satt sammen av flere stolpeformede enkeltindivider på 10-15 cm lengde. Til sammen utgjør de 0,5 til 1 meter lange bånd. De er nesten gjennomsiktige med orangefarge og blåfarge i hver ende. Også disse er det store mengder av. Fritt for ikke å falle i vannet her.

Søndag 04.06.06

45°09´N, 21°50´W - 46°56´N, 19°36´W.
Distanse: 145Nm. Totalt: 11556Nm.
Totalt Azorene - Irland: 649Nm.
Seilte i fin vind fra SE hele natten. Vinden avtok imidlertid langsomt, og vi startet motor ca kl. 13. Vinden fortsatte å minke, og før dagen var slutt var det så og si vindstille. Været har vært litt mindre tett i dag. Riktignok grått, men lysere og antydning til blå himmel av og til. Vanntemperaturen er nede i 13°C. Herb har gitt oss et nytt veipunkt i jakten på vind (49°N/18°W), og vi følger på. For to dager siden skrev jeg om store mengder små hvite skapninger vi kunne observere i vannet. Nå tror vi at vi begynner å se årsaken. Vi er ganske sikre på at det er polyppene til manetarten Portugisisk krigsskip, eller "Portuguese man-o-war" på engelsk. Vi tror de følger golfstrømmen og at jo nærmere Irland vi kommer jo lengre har de kommet i utviklingen. Nå har de blitt til enorme mengder bittesmå maneter som flyter rundt på overflaten. Et raskt anslag på hvor mange vi har sett, med et påfølgende eksperiment på kalkulatoren, forteller oss at vi snakker om milliarder av små maneter. Spørsmålet som melder seg, er om dette er helt naturlig, eller om dette også er en konsekvens av global oppvarming.

Lørdag 03.06.06

42°35´N, 23°09´W - 45°09´N, 21°50´W.
Distanse: 164Nm. Totalt: 11411Nm.
Totalt Azorene - Irland: 504Nm.
Vind fra ESE-SE på 15-20 knop hele dagen. Hadde sol og fint vær frem til 15 tiden på ettermiddagen. Da kom havtåken med kjølig og rå luft. Nå har det blitt 14°C i vannet og etterhvert litt gulvkaldt. Det var vel slik det skulle være oppover her etter boken. Vi kompenserer med varmeapparat når det blir for ille. I går fikk vi litt vann inn i forpiggen gjennom en lekkasje jeg har kikket etter tidligere, men ikke funnet. Vi la bi en stund, slik at jeg fikk tørket av saltvann utvendig og lagt på gaffatape der jeg tror lekkasjoen er. Det har faktisk virket. Vi har ikke hatt lekkasje siden. Herb ville ha oss lenger nord fortsatt, og vi følger på. Gevinsten er forhåpentligvis sydvestlig vind frem til tirsdag. Autopiloten ombord på Don´t Worry har sagt takk for seg, og Elisabeth og Anders er nødt til å håndstyre resten av turen til Irland. Dette er virkelig et skrekkscenario for Åse Britt og meg. Uten autopiloten blir tilværelsen ombord en helt annen, og vi føler virkelig med dem.

Fredag 02.06.06

40°40´N, 25°25´W - 42°35´N, 23°09´W.
Distanse: 154Nm. Totalt: 11247Nm.
Totalt Azorene - Irland: 340Nm.
Fortsatte å motorseile frem til kl. 12.30 i dag. Da hadde vinden økt såpass at vi gjorde god fart for seil igjen. Vinden fortsatte å øke på til rundt 20 knop utpå kvelden. Hele tiden fra ESE. Holdt kurs rett mot Cork eller nærmere bestemt Kinsale hele dagen til Don´t Worry hadde snakket med Herb. Han anbefalte oss igjen en nordligere kurs for å komme nord for en høytrykksrygg som er under utvikling. Været i dag var fint med mye sol. Vi tar hver time med klarvær som en ekstra bonus etter å ha lest om hva man kan forvente på denne turen. I dag morges hadde vanntemperaturen falt fra 17°C til 15°C og vannet var helt grønnaktig. Så delfiner flere ganger i dag, og noen rare skapninger vi ikke helt vet hva er. De ser ut som små champignoner med en diameter på 2-5 cm. Ut på undersiden vokser det en slags fjærlignende utvekster. Vi gjetter på at det er polyppene til en eller annen manet. Sjøfuglene Petrel følger oss hele tiden. Også om natten. Rett før midnatt var det en som var så nysgjerrig at den fløy inn i riggen vår to ganger. Det bråkte godt, og kan umulig ha vært særlig behagelig.

Torsdag 01.06.06

38°25´N, 25°49´W - 40°40´N, 25°25´W.
Distanse: 136Nm. Totalt: 11093Nm.
Totalt Azorene - Irland: 186Nm.
Stort sett motorseiling hele dagen i vind fra ENE-E rundt 10 knop, med unntak av fire timer ren seiling. Flott vær med sol fra stort sett blå himmel. Holdt kurs nesten rett nord til vi hadde hørt fra Herb i 22.30 tiden. Han varslet mye vind i et lavtrykk vest for oss, og anbefalte oss å trekke østover. Forandret derfor kurs til NE og rett mot Cork. Så masse delfiner ved flere anledninger i dag. Så også vannspruten fra stor hval flere ganger. Sannsynligvis spermhval. Rett etter solnedgang kom 3 store spermhval til overflaten 50-100m fra båten. Flott syn. Petreller flyr også rundt oss i stort antall, eller ligger og hviler på vannflaten. Man føler seg ikke akkurat ensom utpå her med et så rikt dyreliv.