SPONSORER

Loggen fra januar 2006

Tirsdag 31.01.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6518Nm.
Var en siste gang borte hos Chinaman og fikk sveiset stagene som holder vindgeneratormasten. Utrolig stilig å tegne hvordan man ser for seg to beslag i rustfritt stål, for så å ha dem i hånden etter to dager. Like fine som om man hadde kjøpt dem fra fabrikk. Fikk montert alt ferdig i dag. Ragna fikk æren av å skru på bryteren for første gang. Nå har vi propell både over og under vann. Ladingen virker lovende, og i 15 til 20 knop vind holder vindmøllen spenningen oppe selv med ganske mye utstyr påslått. Ungene hadde skole i dag og badet i bassenget sammen med Åse Britt da de var ferdige. Jeg fikk derfor rote og jobbe i fred. Uansett hva man gjør av arbeid ombord, ender det som regel med å snu båten fullstendig opp ned. Tror de fleste som er vant med båt kjenner seg igjen. Vi har egentlig sjekket ut fra St. Lucia, så vi får se å komme oss av gårde i morgen. For som Steinar i Noravind sa: - dette er et ungt demokrati, og det er dårlig med utvekslingsavtaler med Norge.

Mandag 30.01.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6518Nm.
Skoledag for jentene. Jeg fortsatte med handling og fiksing for å montere vindgenerator. Chinaman hadde laget ferdig hovedbeslaget, og jeg begynte å montere. Været i dag var ikke noe å skryte av. Regnbyger i kø. Ikke noe artig å jobbe utendørs. Etter skoletid kom Frigg (Christiania), Norunn (Veto) og Ida (Noravind) på besøk. Jeg var tilbake hos Chinaman for å modifisere beslaget litt og hente resten av delene. Fikk også handlet skruer, slangedeler og fugemasse mellom regnbygene.

Søndag 29.01.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6518Nm.
Brukte dagen på å foreta full motorservice. Bytting av olje og filter, gearolje, dieselfiltersjekk, sjøvannsfilterrens, etc. Jentene våre fortsatte leken med de andre ungene, og var mye ved bassenget. Hyggelig kveld sammen med Janne og Steinar fra Noravind.

Lørdag 28.01.06

Marigot Bay - Rodney Bay, St. Lucia.
Distanse: 9Nm. Totalt 6518Nm.
Morgenbad, enkel frokost og vips videre til Rodney Bay. Fikk sjekket inn og kom tilbake med bakevarer. Fikk servert egg & bacon som frokost nr. 2. Brukte resten av dagen på å handle vindgenerator og snakke med en sveiser - Chinaman - om å lage to spesialbeslag for oss. Vi har vært litt misunnelige på de båtene som ikke behøver å starte motoren hver dag for å lade. Nå gjør vi noe med det. Jentene lekte hele dagen med ungene fra Christiania, Veto og Noravind.

Fredag 27.01.06

Wallilabou, St. Vincent - Marigot Bay, St. Lucia.
Distanse: 47Nm. Totalt 6509Nm.
Sto opp tidlig og spiste frokost. Dro avgårde langs kysten av St. Vincent. Tok bilder avden naturlige steinbuegangen der det henger piratlik i filmen. Stoppet i en bukt rett under vulkanen Soufriere og badet. Fantastisk natur med frodig regnskog i bratte fjell. Fin seilas med et rev i storseilet og kryssfokk over til St. Lucia. Startet motor igjen da vi kom i ly for vinden. Var i Marigot Bay i 17 tiden. Flott bukt utbygd for turister, men allikevel trivelig. La oss på svai og spiste middag. Flere båtselgere kom innom. Langt mer oppfinnsomme enn mange av de vi har sett tidligere. Vi gikk i fella og kjøpte lokale CD plater og stor klase med bananer. Han med bananene padlet stående på et gammelt vindsurfebrett, mens han sang av hjertens lyst

Torsdag 26.01.06

Wallilabou - Wallilabou, St. Vincent.
Distanse: 0Nm. Totalt 6462Nm.
Skolen i dag bestod stort sett av kunst og håndverk. Mer patchwork. Vi ligger fortøyd til pålene der Jack Sparrow gikk i land på begynnelsen av filmen Pirates of the Carribean. Scenen der båten synker. Gikk tur i restene av kulissene. Det har nok vært utstrakt bruk av dataanimasjon for å lage scenene, men det var artig å se innspillingsstedet. Gikk en tur opp dalen og fant et lite fossefall med badekulp under. Bading og leking før vi returnerte til båten. Spiste lunch på restauranten i filmsettet før vi dro ut til båten igjen.

Onsdag 25.01.06

Bequia - Wallilabou, St. Vincent.
Distanse: 15Nm. Totalt 6462Nm.
Ingrid og jeg dro for å sjekke ut fra St. Vincent & the Grenadines. Fikk levert fra oss lopper til loppemarkedet til inntekt for The Sunshine School. Etter initiativ fra Mariann. Handlet litt før vi dro av gårde i 15 tiden. God strøm og litt østligere vind enn det har vært den siste tiden gjorde at vi brukte kun 2 timer på den 15 mil lange turen. Rett før vi kom inn i vindskyggen av St. Vincent så vi en fantastisk stor flokk med delfiner. De svømte i en lang rekke mot sydøst - på tvers av vår kurs. Det må ha vært 400-500 individer av en type vi ikke har sett før. De hadde nesten rosa underside. Ankret opp i Wallilabou Bay, der Pirates of the Carribean er spilt inn. Også nr. 2 og 3 som enda ikke har kommet. Spiste middag og så filmen. Lady Jane III lå også her, og vi ble invitert ombord til Jane og Jim etter filmen. Jane viste Ingrid og Guri hvordan man lager patchwork. Jane er utrolig inspirerende for ungene, og tar seg god tid både med håndarbeidet og med engelsken. Veldig gøy å høre Guri føre en konversasjon på engelsk.

Tirsdag 24.01.06

Bequia - Bequia.
Distanse: 0Nm. Totalt 6447Nm.
Vi handlet og gikk på nettcafe. Fikk lastet opp gjesteturbrevet til Gunn Tove. Hadde en lang prat med Mariann - Why Knot, som satt på torget med egen salgsbod. Hun selger knutearbeider og boka si "Fredag". Hun oppfordrer også forbipasserende til å støtte hjemløse hunder og The Sunshine School. Mariann satt med et ferskt prøvetrykk av Seilas, og vi kikket på artikler om oss selv og mange av de andre nordmennene i ARCen. Artig å få sine 15 minutter berømmelse. Ida, Ingrid og Guri tok Mariann på ordet, og kjørte en runde med jolla og leverte ut flyveblader om å levere lopper til loppemarkedet for The Sunshine School. På kvelden hadde undertegnede et utvidet skippermøte med Steinar (Noravind) og Knut Erik (Veto), for å snakke litt om rutevalg på vei hjemover til våren. Det ble ganske sent.

Mandag 23.01.06

Bequia - Bequia.
Distanse: 0Nm. Totalt 6447Nm.
Guri & Ingrid hadde skole hele formiddagen, mens Ragna lekte med Lego. Det har blåst godt i det siste og skal vist fortsette med det i morgen og. Tror vi blir her til onsdag. Ankeret har holdt så langt selv om Hurra ligger og krenger skikkelig i vindkulene. Vi tok oss en tur på land etter at skolen var ferdig. Ungene og jeg dro med lasteplantaxi til skilpaddefarmen på nordsiden av øya, mens Åse Britt gikk tur med Janne fra Noravind. Artig å se alle havskilpaddene. Den største var 9 år og 30 kilo tung. De minste var ikke større enn en fyrstikkeske. Han som driver stedet plukker opp babyskilpadder på strendene, aler dem opp, og slipper dem ut igjen når sjansen for å overleve er større. Han har to typer skilpadder - Hawks Beak og Green Turtle. Den siste er den typen man kan se på Tobago Cays. Spiste middag på Macs pizza sammen med Noravind.

Søndag 22.01.06

Union Island - Bequia.
Distanse: 28Nm. Totalt 6447Nm.
Det blåste godt i dag, og litt mer nordlig enn det pleier. Bestemte oss likevel for å reise litt nordover. Dro fra Union Island i 12-tiden og gikk for motor. Det ble ganske plaskete i krapp sjø og mye vind. Hadde strømmen med oss og gjorde allikevel god fart. Målte opp mot 45kn vind siste stykket før Bequia. Fremme i Admirality Bay gikk vi på restaurant. Der traff vi Jim & Jane fra Lady Jane III. Vi har lurt veldig på hvordan det gikk med dem etter at de måtte returnere til Kapp Verde øyene med ødelagt styrbord røstjern. De hadde fått ordnet alt på Kapp Verde og kommet seg videre, men hadde ikke kommet til St. Lucia før 28/12. De var ved godt mot og koser seg ombord. De har også bestemt seg for å fortsette jorden rundt i februar 2007. Vi inviterte dem og Janes bror John ombord på et glass rødvin. Veldig hyggelig å treffe dem igjen. Særlig Guri og Jane har en hyggelig tone, og Guri imponerer stort ved å konversere på engelsk. Hun spør bare av og til om enkelte engelske ord hun trenger.

Lørdag 21.01.06

Union Island - Union Island.
Distanse: 0Nm. Totalt 6419Nm.
Vi fikk leid oss sykler, men de var helt uten bagasjebrett eller barnesete. Måtte improvisere litt for Ragna. Det ble en pute bundet rundt stanga, og Ragna på tvers oppe på den. Det gikk alldeles utmerket. Syklet rundt i et par timer. Fra Clifton til Ashton og over til sydvestsiden av øya. Tilbake igjen til Ashton og rundt nordsiden. Ashton var lite preget av båtfolk og turister og derfor artig å se.
Vi har hatt mye glede av et lite bensinaggregat til å lade batterier og for å ha 220V til ladere, printer, drill etc. I kveld brukte vi det til å lade. Det kom en skur og jeg tenkte at det sikkert tåler noen dråper. Det ble selvfølgelig mer enn bare noen dråper og aggregatet tålte det definitivt ikke. Det lyste og gnistret før det ga seg. Utrolig irriterende, og det var bare sløvhet fra min side.

Fredag 20.01.06

Petit St. Vincent - Union Island.
Distanse: 5Nm. Totalt 6419Nm.
Tok jolla bort til Petit Martinique og handlet litt mer før vi satte nesen mot Union Island igjen. Det er få steder man får kastet søppel, og vi trengte å få vasket litt tøy og lastet ned mail. Spiste lunch på land. Guri og Ingrid hadde forberedt eplekake i dag. Etter lunchen satte de den i ovnen. Åse Britt, Ragna og jeg fikk servert varm eplekake med krem og kaffe. Guri og Ingrid har blitt skikkelig flinke, og det smakte nydelig. I morgen skal vi prøve å få leid oss sykler så vi får sett litt mer enn bare havnen og Clifton her på Union Island.

Torsdag 19.01.06

Petit St. Vincent - Petit St. Vincent.
Distanse: 0Nm. Totalt 6414Nm.
I går da vi kom hit, seilte vi gjennom et rev med noen flate øyer av koral og sand på hver side. Vi la ut på jolleekspedisjon til en av dem. Navnet er Mopion og øya har en liten parasoll laget av bambusgrener midt på. Forøvrig er øya så liten at ungene løp rundt den på 30 sekunder. På mange måter var dette noe av det ungene har drømt om siden vi begynte å snakke om å dra på tur. Finne en liten ubebodd øy som vi kunne gå i land på. Snorklet rundt og badet. Ragna blir flinkere og flinkere og nå bruker hun dykkemaske og snorkel. Om ikke lenge kan hun nok kaste armringene. Kjørte jolla tilbake til Petit St. Vincent hvor vi tenkte vi skulle gå oss en tur. Øya viste seg dessverre å være en privat hotelløy, så vi kunne ikke spasere rundt på egenhånd. En guidet rundtur i golfbil kunne vi imidlertid gjerne få, men vi sto over.
P.S. til Sollan - det går alldeles utmerket an å lage sandengler. Det prøvde vi på Mopion.

Onsdag 18.01.06

Tobago Cays - Petit Martinique - Petit St. Vincent.
Distanse: 8Nm. Totalt 6414Nm.
Mer bading og snorkling før vi lettet anker og seilte ned til Petit Martinique. Øya ligger egentlig i Cariacou og Grenada. Allikevel aksepteres en liten avstikker hit uten at man sjekker inn og ut av St. Vincent & the Grenadines. Vi handlet og bunkret vann ved brygge. Særlig vin er rimelig her. Noe man ikke kan si om de andre øyene i området her. Vi har i det hele tatt blitt ganske bevisst på å handle virkelig stort når anledningen byr seg. Det går rundt 3-5 liter vann fra flaske hver dag, og da sier det seg selv at enhetsprisen gir utslag på totaløkonomien. Gikk over den lille bukten fra Petit Martinique til Petit St. Vincent og la oss til for anker. Lagde middag og hadde en rolig kveld.

Tirsdag 17.01.06

Tobago Cays - Tobago Cays.
Distanse: 0Nm. Totalt 6406Nm.
Tok med Åse Britt og ungene ut til revkanten på nordsiden av øyene på Tobago Cays. Der er det små bøyer man kan fortøye jollene til. Vi snorklet rundt i et par timer med jolla som base. Masse fargerik fisk og flotte koraller. Det er virkelig som å svømme i et akvarium. Sikten under vann må være mer minst 20 meter. De andre norske båtene lettet anker og dro mot forskjellige destinasjoner mens vi ble værende. Hadde en rolig kveld med kino for ungene.

Mandag 16.01.06

Tobago Cays - Tobago Cays.
Distanse: 0Nm. Totalt 6406Nm.
Skole på formiddagen, med innlagte bad i friminuttene. Tobago Cays er virkelig et drømmested. Leste bøker, drakk kaffe og spiste medbragte sjokoladecroissanter. Det er flere norske båter her nå. Veto, Vanvara, Noravind og Sedna. Vanvara tok initiativet til grilling på stranden. Vi hadde riktignok spist middag, men dro inn og ble med på laget. Jentene fra to små polske seilbåter (nybygg på 28 fot) hadde fått selskap av båtkonstruktøren sin. Brakt ut til Tobago Cays av Dennis fra Dennis´ Hideaway. Det ble etterhvert en stor gjeng som samlet seg rundt "leirbålet" vårt. Jeg hadde tatt med gitaren. Den ble flittig benyttet av både de polske jentene og Dennis. Han sang blant annet en selvkomponert kjærlighetserklæring til Mayreau. Polakkene sang polske seilviser. Allsangen varte til midnatt før vi kom oss i jollene.

Søndag 15.01.06

Mayreau - Union Island - Tobago Cays.
Distanse: 10Nm. Totalt 6406Nm.
Spiste deilig frokost på strandhotellet i Salt Whistle Bay. Badet og dro av gårde til Union Island. Fikk lastet opp reisebrevet til Ingrid på Ericas. Kjøpte litt bakevarer og dro ut til Tobago Cays. Bading og snorkling rundt båten. Var på besøk i Veto og fikk en stygg flenge i jolla. Tror det må ha vært en splint på vindroret deres som gjorde det. Fikk reparert jolla etter å ha kjørt et stykke uten bæring i baugen. Det gikk på et vis, men så ikke bra ut. Etter solnedgang kom Veto og Noravind på besøk. Det ble hyggelig prat og rødvin.

Lørdag 14.01.06

Mayreau - Mayreau.
Distanse: 0Nm. Totalt 6396Nm.
Tok jolla inn til land etter frokost og spaserte oppover og innover øya fra Salt Whistle Bay mot landsbyen på sydvestsiden. En tur i vakre og rolige omgivelser. Passerte kirken som ligger på toppen av veien - i det man kommer inn i bebyggelsen. Flott utsikt fra kirken mot Tobago Cays. Prøvde å få koblet meg til internett på "Dennis", men det var forgjeves. Spiste istedet lunch på "Annie & Alexanders" og spaserte tilbake mot båten. Et stykke opp i landsbyen ligger kafeen "Righteous and de Youth", et skikkelig rastasted. Måtte stoppe der for å ta en drink før vi fortsatte videre. Rastamusikk, rastaslogans og Bob Marley portretter overalt. Tilbake i Salt Whistle Bay hadde vi avtalt med to damer som skulle flette rastafletter på jentene. De ble skikkelig fine og var usedvanlig fornøyd. De valgte selv farger på perlene i håret. Resten av dagen gikk med til bading, middag og litt gitarspill og allsang. Nydelig fullmånekveld med kun noen få skyer.

Fredag 13.01.06

St. Vincent - Mayreau.
Distanse: 33Nm. Totalt 6396Nm.
Åse Britt og jeg tok en taxi inn til flyplassen for å ta ut kontanter og handle frukt og bakevarer. På vei tilbake til Blue Lagoon var vi innom gamlemor for å kjøpe lampeolje på gamle romflasker. Det var sjåføren vår som viste vei. Taxisjåførene her er i det hele tatt veldig hyggelige og hjelpsomme. Avtal pris for tur/retur og de stopper gjerne på de stedene du har et ærend. De maser ikke og du kan ta den tiden du trenger. De hjelper deg også med å finne ting du leter etter. Litt dyrt er det, men vel verd prisen. Ungene jobbet med skolearbeid mens vi var borte. Hevet anker ca. 10.30 og motorseilte sydover mot Mayreau. Skikkelig ruskevær på deler av turen, med byger på rundt 30-35kn vind og øs pøs regn. Var fremme i Salt Whistle Bay på Mayreau kl. 15.30. Kastet anker og badet. Ungene rodde en tur i land mens undertegnede lagde det ungene kaller Pappaspaghetti. Det ble nok en rolig kveld med nestenfullmåne, parafinlampe, bøker og hyggelig prat.

Torsdag 12.01.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6363Nm.
Ut på tur. Leide taxi med sjåfør til å kjøre oss opp til Montreal Gardens oppe i fjellene. Montreal Gardens er en gammel citrus plantasje omgjort til en hage med alle tenkelige tropiske vekster. Hagen er omgitt av regnskog og teaktrær. Hagen ligger i Mesopotamia Valley, det mest fruktbare området på St. Vincent. Øya har et flott landskap med spisse fjell og dype daler. Alt er kledt i grønt. Kjøreturen i seg selv var spennende og sjåføren vår fortalte villig vekk om alt vi så på veien. Vi var tilbake i båten i 15 tiden. Fylte vann og diesel på marinaen før vi la oss tilbake på bøyen. Vi blir mer og mer tilpasset den lyse delen av dagen. Står opp når solen kommer i 7 tiden og legger oss mellom 21 og 23.

Onsdag 11.01.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6363Nm.
Skikkelig innedag. Regnbyger tett i tett, og kraftig vind. Fint da å ligge på bøye uten å bekymre seg for om ankeret holder. Vi konsentrerte oss om skolearbeid, og endelig har vi fått laget ferdig det tredje turbrevet til Ingrid. Nå gjenstår det bare å få lastet det opp. Mellom bygene dro de store jentene inn på land for å dusje og ordne seg. Ragna og jeg tok til takke med saltvann og dusjen på hekken. Selv om det er dårlig vær her, er det jo tross alt rundt 28-30°C i skyggen. Til og med klesvasken tørker, på tross av alt regnet.

Tirsdag 10.01.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6363Nm.
I dag tok vi en taxi inn til Kingstown. Var der i 9 tiden. Hadde oss en skikkelig bytur med shopping og senere lunch på takrestauranten til Cobblestone Inn. Ragna fikk brukt en del av julepresangen fra farfar og kjøpte seg eget Gameboy spill. Handlet de siste tingene vi ikke fikk tak i i går og tok taxi tilbake til Blue Lagoon. Vi vasket og ryddet litt før det ble laget tacomiddag. Kjøttdeig er en av de tingene som er vanskelig å få tak i på øyene her. Derfor var det lenge siden sist vi spiste taco. Det ble skikkelig suksess for både store og små.

Mandag 09.01.06

Mustique - St. Vincent.
Distanse: 16Nm. Totalt 6363Nm.
Bading og snorkling på Mustique før vi seilte av gårde mot St. Vincent. En av Åse Britts nye svømmeføtter hadde falt overbord i løpet av natten, og jeg tok meg en rotur langsmed stranden for å se etter den. Jeg fant dessverre ingenting. Det blåste og bølget godt på vei nordover. Vi valgte å motorseile. La oss til i Blue Lagoon på sydsiden av øya. Vi stikker 1,9 meter og det er såvidt vi kommer inn der. Må gå inn og ut på høyvann. Fant oss en bøye inne i lagunen. En av grunnene til at vi dro til St. Vincent var for å handle i litt større kvanta. Prisene på de små øyene ligger over prisnivået vårt hjemme, så det er lurt å handle stort på de større øyene. Praiet en taxi i marinaen. Han skulle ha 70 EC dollar (kr. 185) for å kjøre oss tur/retur supermarkedet og ventet på oss til vi var ferdige. Fikk lastet alt ombord før solen gikk ned. Stablet ting i dørker og stuerom. Rolig kveld ombord.

Søndag 08.01.06

Mustique - Mustique.
Distanse: 0Nm. Totalt 6347Nm.
Mustique er en øy eid helt og holdent av Mustique Company. De leier ut og selger eiendommer i øvre prissjikt til Celebrities og andre med for mye penger. Dersom du går en kveld på Basils bar og ikke ser enten Mick Jagger, David Bowie, Britney Spears eller en eller annen kjendis er det visst et unntak. Janne i Noravind hadde visst sett Densel Washington inne på øya. Jeg har jo ikke øye for kjendiser og så selvfølgelig ingen. Prisnivået er påvirket av klientellet, og den lokale bakeren hadde et prisnivå i overkant av et Norsk hovedstadskonditori. Men godt var det med Grovbrød til frokost, sjokoladecroissanter til kaffen og baguette til lunch. Gikk oss en lang tur på øya og avsluttet med å få sitte på til Basils bar med golfbilen Noravind hadde leid. Mustique er en vakker øy, og der vi ligger med båten i Brittania Bay er det veldig klart vann og flott snorkling rett under oss. Åse Britt lagde deilig middag i dag. Kjøttkaker med kålstuing, poteter og resten av Anne Cecilies ripsgele som tilbehør. Deilig!

Lørdag 07.01.06

Canouan - Mustique.
Distanse: 15Nm. Totalt 6347Nm.
Lettet anker i halv elleve tiden etter morgenbad og frokost. Det fristet ikke så mye å gå i land. Seilte kryss opp til Mustique hvor vi ankom i 15 tiden. Der lå Noravind, Sterna, Fatuhiva og Sedna. Hyggelig prat med gjester som ankom per svømming. Alle voksne hadde felles middag på restauranten FireFly på kvelden. Ungene var i Noravind og spiste kyllingfilet som Janne hadde laget til. Etterpå hadde det visst vært både film, tegning og hyggelig prat. Vi voksne tok en drink på Basils bar før vi tok kvelden.

Fredag 06.01.06

Union Island - Canouan.
Distanse: 12Nm. Totalt 6332Nm.
Handlet og fikk lastet opp Åse Britts fjerde turbrev. Utrolig dårlig linje på Ericas i dag. Det gikk veldig tregt, men vi fikk det til. Ericas hjelper deg forøvrig med hva det skal være. Jeg er definitivt ikke rasist, men de fastboende på øyene her har ikke begreper om hva service er. Derfor er mennesker som Heather på Ericas gode å ha. Laundry, flybooking, internett kafe (med Apple maskiner) og gode råd om hva som helst. Fra utrydding av kakerlakker til steder å besøke. Seilte av gårde i 13 tiden og tok et kort legg opp til Canouan. Ved første øyekast virket det som det lå masse båter i bukta på vestsiden. Det gjorde det forsåvidt og, men de fleste var Moorings charterbåter uten folk ombord. Sov en natt i mye kastevind og svell. Ikke så veldig god søvn.

Torsdag 05.01.06

Union Island - Union Island.
Distanse: 0Nm. Totalt 6320Nm.
Rask frokost før vi dro inn til hotellet til Margrete og Gunn Tove. Det var litt bilder som måtte utveksles og sko som måtte leveres tilbake. Spaserte ut til flyplassen og tok farvel for denne gang. Det er like rart hver gang, å se hvor fort 2 uker kan gå i godt selskap. Takk for besøket.
Resten av dagen gikk med til handling, cafébesøk med Blue Marlin og Agape og til slutt farvelvinking idet begge båtene seilte av gårde sydvestover mot Venezuela. Blue Marlin skal seile jorden rundt, mens Agape skal til Panama for siden å seile oppover på vestsiden av det karibiske hav vi Cuba og hjemover. God tur til dere alle sammen.

Onsdag 04.01.06

Union Island - Palm Island - Union Island.
Distanse: 2Nm. Totalt 6320Nm.
Dro for å ordne papirer hos immigrasjonsmyndighetene. Jentene hadde forsiktig skolestart med oppdatering av loggbøkene sine. Da vi var ferdige ble det øytur til Palm Island. Hurra! var ferge for Store deler av Blue Marlin, Ranveig fra Empire/Riga Balsam og Marita og Stine fra Agape. Deilig dag på stranden med volleyball og bading. Tilbake på Union Island ble det stor felles avskjedsmiddag med 17 personer til bords. Margrete og Gunn Tove reiser til Martinique i morgen. Det samme gjør Sjur i Blue Marlin. Agape og Blue Marlin seiler vestover mens vi blir i Karibien. Margrete, Gunn Tove, Sjur og to franskmenn i en båt like ved oss har chartret et fly for anledningen. Et lite en motors fly.

Tirsdag 03.01.06

Union Island - Union Island.
Distanse: 0Nm. Totalt 6318Nm.
Dro av gårde for å finne utrydningsmiddel for kakerlakker. Fant flere varianter og dro tilbake til båten. Vi lukket alt av vinduer og satt på dekket og sprayet inn gjennom små gliper i dekkslukene før vi lukket dem også. Det gikk med en hel kings size boks. Dro på nettcafé og spiste lunch før vi etter 2,5 time gikk tilbake til båten og satte på gjennomlufting. Jeg fant ikke annet enn en død edderkopp og noen døde fluer. Var litt skuffet og lettet på samme tid. Først da vi skulle legge oss ut på svai oppdaget Åse Britt den store kakerlakken oppe i ankerkjettingrommet. Den var veldig levende og jeg kastet meg over den med gassflasken. Endelig tok vi kverken på det svære beistet. Den var minst 5 cm - mellom øynene. På kvelden ble det hyggelig middag med Gunn Tove og Margrete. Gunn Tove kokkelerte. Etter middag kjørte dem inn på hotellbryggen sammen med Ragna som skulle få sove på hotell.

Mandag 02.01.06

Union Island - Union Island.
Distanse: 0Nm. Totalt 6318Nm.
Sov dårlig i natt på tross av at vi lå til brygge. Kanskje det egentlig er like greit å ligge på svai. Det regnet og blåste som bare det hele natten. På toppen av det hele kom det en diger kakerlakk krabbende over ansiktet mitt midt på natten. Vi må finne på noe lurt. Vi trøster oss med at de fleste før eller siden får kakerlakker ombord. Jeg var på kaffe og kakevisitt ombord i Blue Marlin i håp om å få låne litt borsyre for kjeledyrbekjempelsen. De fant den ikke, så det ble med Sondres utmerkede sjokoladekake. Jentene var hjemme og så på film.

1. Nyttårsdag - Søndag 01.01.06

Tobago Cays - Union Island.
Distanse: 5Nm. Totalt 6318Nm.
Gunn Tove har bursdag i dag. Gratulerer med dagen! Vi lettet anker i 12 tiden og gikk for motor ned til Union Island. I dag var det skikkelig bygevær. Mye regn og mye vind. Flere båter mistet ankerfestet ute på Tobago Cays. Vi gikk til en marina inne i Clifton. Fylte vann og lot oss friste til å legge oss på brygga for natten. Margrete og Gunn Tove booket seg inn på hotell, og Gunn Tove inviterte oss på bursdagsmiddag på restauranten Bougainvilla.