SPONSORER

Loggen fra februar 2006

Tirsdag 28.02.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6875Nm.
Skole fra kl. 9.00. Kjørte Hurramegrundt inn til Bobys marina for å få bekreftet at vi får båten på land i morgen. Alt var i orden og jeg dro ut igjen. Alt skjer med jolle her. Veiene er så trafikkert at det er kjappere å gå. Eller kjøre jolle. Åse Britt og jeg dro inn igjen til Budget Marine for å handle bunnstoff, maleverktøy og ekstra dieselkanner for tilbaketuren over atlanteren. Dersom vi velger en sydlig, trygg og derved mindre vindfull rute, vil vi få behov for mye diesel. Nå har vi plass til rundt 400 liter. Det gir oss en rekkevidde på mellom 900 og 1000 NM, eller rundt en uke for motor. På kvelden var Ida på besøk og jentene lekte fint.

Mandag 27.02.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6875Nm.
I dag var det skole igjen etter en ukes vinterferie. Dagen begynte med å oppdatere turbøkene fra tante Cilla. Jeg dro inn for å sjekke ut de to store båtbutikkene her. utrolig mye rart man kan kjøpe her. Vi har lyst til å få båten på land her for å stoffe den. Vi ser at vanlig bunnstoff som vi har hjemmefra er omtrent like effektivt som vanlig husmaling. Har lyst til å stoffe med en bunnmaling som bare er å få tak i her. Den hadde nok ikke passert normene til SFT, men den er visst svært effektiv. Etter at jeg hadde gjort ferdig min tur dro Åse Britt inn til Noravind og gikk en tur i land sammen med Janne. Hun hadde med seg Ida tilbake og de store jentene dro inn på stranden for å bade. Jeg hentet dem til middag. I dag så vi faktisk det grønne glimtet. Et ganskeartig fenomen. Solen blir helt grønnaktig de siste sekundene før den forsvinner under horisonten. Jeg trodde dette med det grønne glimtet var bare sprøyt, men i dag så vi det alle sammen.

Søndag 26.02.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6875Nm.
Startet dagen med nok et besøk på Shrimpys. Det er loppemarked for båtfolk her hver søndag kl. 11. Mye artige mennesker å prate med. Det brukte utstyret er så som så. Steinar trenger en dykker for å sette nye sinkanoder på båten. Han sitter selvfølgelig i baren og er klar for oppdrag neste dag. Tilbake i båten dro jentene inn på stranden. Jeg hadde en rolig stund med bok alene i båten. Vi hadde invitert Noravind på middag. Hovdegard Bergersen disket opp med sin tagliatelle med carbonarasaus. Middagen ble innledet med vakker solnedgang i cockpiten. Vi så etter det berømte grønne glimtet, men så det ikke.

Lørdag 25.02.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6875Nm.
Lørdagsvask og rydding ombord. Dro inn til land og oppdaterte nettsidene. Nytt turbrev fra Åse Britt foreligger. Mc Donalds har gratis WiFi og vi gikk rett i fella og kjøpte iskrem til hele familien. Gikk oss en liten tur etterpå, men det er ikke særlig tilrettelagt for fotgjengere her. Handlet litt og dro ut til båten igjen. På kvelden dro Steinar fra Noravind og jeg inn til Shrimpys. Hyggelig bar/restaurant og møtested for båtfolk som oss. Traff et par fra SørAfrika. De har vært ute i syv år. Mye nyttig erfaring og spennede historier å få. Etter stengetid dro vi videre til et nytt sted og spilte noen runder biljard før vi dro hver til vårt. En skikkelig guttekveld var fint.

Fredag 24.02.06

Gustavia, St Barth - Simpson Bay, St. Maarten.
Distanse: 17Nm. Totalt 6875Nm.
Dro inn til Gustavia for å handle. Fant et vanlig supermarked midt imellom alle taxfreebutikkene. Tilbake i Hurra! spiste vi frokost før vi lettet anker og seilte mot St. Maarten. Flott seilas mellom småøyer og skjær. Rundt 15 knop vind fra styrbord 90°-120°. Kastet anker i Simpson Bay på den nederlandske siden av St. Maarten/St. Martin. Dro inn for å sjekke inn, og fikk for første gang et spørsmål om registreringspapirer på båten. Det lot seg imidlertid ordne ved å forevise forsikringspapirene der navnet på båten kan assosieres med meg som eier. Traff Ida, Ole martin, Janne og Steinar som var ute og gikk tur. Vi spiste middag sammen og Ida ble med til Hurra for å overnatte.

Torsdag 23.02.06

Cocoa Point, Barbuda - Gustavia, St Barth.
Distanse: 70Nm. Totalt 6858Nm.
Hadde satt vekkeklokken på 5.30 for å dra med en gang det var lyst nok. Lettet anker ca. 6 og gikk forsiktig ut mellom revene. Fulgte sporet på kartplotteren fra i går. Satte seil og prøvde en stund med gennaker. Det var imidlertid så ugrei sjø at det ble for ubehagelig. Tok den ned igjen og fortsatte med fokk og storseil. Etter en stort sett flott seilas i 15 til 20 knop vind var vi fremme på St. Barth i 17 tiden. Vi hadde egentlig tenkt oss helt til St. Maarten, men det ble litt i lengste laget. Det ville vært mørkt før vi kom frem. Ankret opp og satte jolla på vannet. Dro inn til havna for å sjekke inn. Da vi gikk oss en tur i byen etterpå, kom vi over en stilig uteservering i Östra strandgatan. St. Barth ble nemlig gitt svenskene i gave for at franskmennene skulle ha fritt leide i Göteborg havn. Øya ble senere solgt tilbake til frankrike i 1875. Vi spiste middag i Östra strandgatan på et sted som helt klart var for yachties, eller liveonboards om du vil. Stedet var helt fullt hele tiden. Tvers over gaten var prisen tredobbelt og stedet kun en tredel fullt. Av superyachtgjester. Spaserte oss en tur rundt i byen før vi jollet tilbake til Hurra! På vår korte spasertur fikk vi bekreftet at både Ralph Lauren og Gucci var godt representert i bybildet. Det var nesten som å gå i taxfree områdene på Gardermoen eller Kastrup.

Onsdag 22.02.06

Low Bay - Cocoa Point, Barbuda.
Distanse: 11Nm. Totalt 6788Nm.
Lettet anker og gikk for motor langsmed 11 mile beach. På innsiden av 9 feet bank. Dette er en anbefalt rute, men det var i overkant spennende. Ganske mye svell som viste tegn til å bryte i det vi passerte det grunneste stedet og hadde en halv meter vann under kjølen. Gikk mellom revene inn til stranden på vestsiden av Cocoa point og ankret der. Spiste lunch og tok jolla inn til land. Vi har etterhvert fått trening i å komme oss på land selv om det er en del brenninger. Guri og Ingrid sitter foran og hopper i land med tauet. Åse Britt og jeg tar tak på hver vår side og løfter jolla opp på trygg grunn med Ragna sittende ombord. Brukte dagen til å spasere oss en lang tur langs Gravenor Bay og var tilbake i 16 tiden. Brukte samme trikset i omvendt rekkefølge for å komme oss i jolla igjen. Ingrid, Guri og Åse Britt svømte ut til båten. Ragna og jeg tok "Hurramegrundt" (Jolla altså). Mer bading og rolig kveld.

Tirsdag 21.02.06

Low Bay - Low Bay, Barbuda.
Distanse: 0Nm. Totalt 6777Nm.
Sto opp til et vakkert skue. Turkis vann og korallhvit strand så langt øyet kan se. Tok jolla inn på stranden og gikk oss en tur. Stranden ligger på en 50-300m smal tarm med land som skiller Codrinton Lagoon fra havet. Barbuda har rundt 1600 innbyggere, og de fleste bor i byen Codrington. Rett på østsiden av lagunen i forhold til der vi ligger med båten. Vi badet og koste oss på stranden. Etterhvert hjalp Åse Britt meg med å løfte jolla de 50 metrene over til lagunen. Jeg ville nemlig inn til byen for å sjekke ut fra Antigua og Barbuda. Byen Codrington har fått sitt navn etter familien Codrington som leaset øya i gamle dager for å drive jakt på hjort som var satt ut. De betalte den engelske kronen en fet sau hvert år. Besøkte først havnesjefen som fylte ut et lite skjema for meg, og gikk siden til imigrasjonskontoret. Nok et skjema ble fylt ut og passene ble stemplet. Gikk så til tollkontoret ved flyplassen. Etter litt diskusjon om hvorvidt min familie er crew eller passengers var det greit og jeg fikk de nødvendige stempler. Returnerte med jolla over lagunen og Åse Britt hjalp meg igjen med å løfte jolla over. Jentene hadde det storveis og etterhvert fikk vi overtalt dem til å bli med tilbake til båten. Der ble det servert spaghettimiddag. Lysforurensingen er minimal her på Barbuda. Stjernehimmelen blir derfor desto vakrere.

Mandag 20.02.06

Dickinson Bay, Antigua - Low Bay, Barbuda.
Distanse: 34Nm. Totalt 6777Nm.
Det begynner å bli lite propan igjen, så vi sto opp kl. 06.30 for å dra på jakt. Tok jolla inn til land og taxi til West Indian Oil Company. Var der 7.30, men det var i tidligste laget. De åpnet ikke før 8. Vi ble ekspedert rimelig raskt og var tilbake i båten kl. 9. Vi skjønte også at propan er ganske rimelig når man drar og fyller selv. 5,25 EC$ (14 NOK). Alle vi har truffet på Antigua har vært trivelige og hjelpsomme. Om mulig enda mer enn på de andre øyene vi har vært på. Vi spiste en rask frokost før vi satte seil. Fin seilas i rundt 20 kn vind. Seilte med vinden inn 45° fra styrbord. To rev i storseilet og full kryssfokk. Gjorde god fart 6-6,5 kn, og var fremme i Low Bay kl. 15.30. La oss på anker ved 11 mile beach. Dette er sannsynligvis Karibiens vakreste, lengste og minst besøkte strand. Bading, pizza og forøvrig en rolig kveld. Gøy med vindgenerator når det blåser rundt 20 kn over dekk. Da kan vi sløse med strøm. Bruke kjøla, masse lys, lade spill og kamera og bruke macen. Spenningen holder seg på maks allikevel.

Søndag 19.02.06

English Harbour - Dickinson Bay, Antigua.
Distanse: 25Nm. Totalt 6743Nm.
Sa hadet for en god stund til Coconut, og for en kort stund til Noravind før vi gikk for motor rundt kysten av Antigua opp til Jolly Harbour. Stedet er laget som en stor lagune der det bygges hus med bryggeplass. Ganske flott. Fylte vann og handlet før vi fortsatte til Dickinson Bay. Bukta ligger helt på NW siden av Antigua. La oss til for anker, spiste middag og hadde en rolig kveld.

Lørdag 18.02.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6718Nm.
I dag tok vi bussen inn til St. Johns. Det er alltid morsommere å bruke lokale transportmidler. Fin sightseeing er det og. Spaserte rundt, shoppet litt og spiste en enkel lunch. Handlet nye høyttalere til stereoanlegget, en steeldrum og frukt før vi tok bussen tilbake. Tilbake i English Harbour var Noravind og Coconut i full gang med grilling på stranden. Vi tok jolla inn og ble med. På kvelden fikk jeg montert de nye høyttalerene. De gamle hadde blitt sprengt da det kom saltvann i stereoen. Satt meg for å lese bok og ble plutselig klar over et rødglødende lys i horisonten. Hentet kikkerten og forstod etterhvert at det var lava fra Montserrat som glødet i det fjerne. Måtte praie Åse Britt for å vise henne før jeg la meg.

Fredag 17.02.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6718Nm.
Skolen i dag bestod av skolekjøkken. Jentene lagde deilige fastelavensboller. Jeg var i land for å handle og maile, og kom akkurat hjem i tide for å smake på baksten. Senere dro vi inn på stranden, og på kvelden var vi på pizzarestaurant. Stedet het Pagopoco (betal lite). Det passet oss egentlig ganske bra.

Torsdag 16.02.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6718Nm.
Vi kjøpte et døgns internettaksess i går, så det var hektisk aktivitet på macen i går kveld, i natt og i formiddag. Skole var det også. La oss ut på anker etter å ha fylt vann og diesel. Åse Britt lagde deilig lunch før jeg kjørte Ingrid og Guri inn til land. Lesley i Coconut tok med alle de store jentene på tur til stallen. I går var de med for å se på et esel hun har tatt hånd om. Det var drektig og hadde vært stygt behandlet, så hun ga det mat. På kvelden hadde Noravind laget alt for mye spaghetti og det fikk vi nyte godt av. Riktig hyggelig ble det - både for barn og voksne.

Onsdag 15.02.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6718Nm.
Dusj på land for første gang på lenge før jeg gikk for å sjekke inn. I Guideboken er det beskrevet et virvar av avgifter for å gå i land på Antigua. Det viste seg å være ganske dyrt. Nesten kr. 300 per natt for å ligge til brygge. Enda dyrere dersom man vil ha strøm og vann. Vi må nok legge oss ut på anker dersom vi ikke vil gå konkurs. Ingrid og Guri jobbet med skole fra 9 til 12. Etterpå spaserte vi oss en tur på land. Over til Falmouth Harbour like ved. Var på to reisebyråer for om mulig å booke en flyreise for Torbjørn - broren til Åse Britt - som kommer på besøk. Han skal fly fra Cuba til dit vi er og tilbake. Det er visst ikke helt enkelt ser det ut til. På ettermiddagen ble vi vitne til en av målgangene i Atlantic Rowing Race. Tre jenter kom i land etter 77 dager til sjøs i en åpen robåt. Veldig glade var de, og kunne knapt gå da de satte bena på land.

Tirsdag 14.02.06

Pointe á Pitre, Guadeloupe - English Harbour, Antigua.
Distanse: 50Nm. Totalt 6718Nm.
Sto opp kl. 04.20, lettet anker og gikk for motor 1,5 nautiske mil nordover mot La Riviére Salée. Foruten Noravind og oss var det to andre båter som skulle igjennom kanalbroene. La Riviére Salée er ikke en elv, men en smal kanal som skiller de to delene av Guadeloupe. Den vestre delen er preget av høye vulkanske fjell, mens den østre består av sedimentære bergarter og er ganske lavtliggende. Midt i mellom er det et stort område med sumper og mangroveskoger. Den første broen åpnet 05.05 og 20 minutter senere kom vi frem til bro nummer to. Etter å ha passert denne la vi oss til på en bøye for å vente på dagslyset og for å få oss litt frokost. Dro ut på jolletur for å utforske mangrovelandskapet. Spennende tur. Vi hadde med håndholdt GPS for å være sikre på å finne veien tilbake. Dro videre gjennom kanalen i 10 tiden. Ved nordenden var det ganske grunt, men vi kom igjennom. Heiste seil og hadde en fin seilas til Antigua. 40° til 70° fra styrbord og 15 til 25 knop vind. Var fremme kl. 16.30. Gikk inn i English Harbour og la oss til på Nelson Dockyard. Vakkert restaurerte English Harbour var den Engelske marinens hovedbase på de små antillene, og Lord Nelson var stasjonert her i 1784. Traff Colin, Camilla og Lesley fra Coconut, og ungene storkoste seg over å treffes igjen.

Mandag 13.02.06

Bourg des Saintes, Isles des Saintes - Pointe á Pitre, Guadeloupe.
Distanse: 24Nm. Totalt 6668Nm.
Handlet og sjekket ut av Guadeloupe med virkning fra i morgen. Ungene jobbet med skole mens Åse Britt og jeg var i land. Seilte av gårde i 13 tiden og fikk alle former for vind og vær i løpet av seilasen. Fra kryss til lens, 5 til 30 knop vind, sol og øsregn. Var fremme i Pointe á Pitre kl. 17.30. Kastet anker rett utenfor sentrum av byen. Spiste middag og tok en kort tur i land sammen med Noravind. Kjøpte is, spaserte litt og dro tilbake til båtene. Våre jenter og Ida fra Noravind satt og lekte med plastelina til langt på kveld. Vi hadde lagt oss for anker "side by side".

Søndag 12.02.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6644Nm.
Nok en rolig dag i båten. Spinalonga kom tilbake og la seg rett bak oss. Dan og Ragna lekte mens de voksne drakk kaffe og pratet. De store jentene var hos Noravind. Vi ble bedt på lunch i Spinalonga. Etter lunch dro vi på land for å sjekke litt rundt flymuligheter for Torbjørn - broren til Åse Britt. Han kommer til Cuba i slutten av måneden og har lyst til å besøke oss. På kvelden samlet vi Noravind og Spinalonga ombord hos oss. Det ble - ikke helt overraskende - mye prat om båter og langturseiling. Elaine og Nigel i Spinalonga venter barn i april. De har tenkt å stoppe på Trinidad for fødselen. De blir der over sommeren og fortsetter ut i stillehavet neste vinter. Spinalonga har egen hjemmeside. Se linksidene våre.

Lørdag 11.02.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6644Nm.
Noravind kom seilende inn til Bourg des Saintes i morgentimene. De hadde seilt natten, så vi dro bort til dem med to kopper café latte. Det ble godt mottatt. Pratet litt og lot dem etterhvert få være i fred for å slappe av litt. Dro ut til bukten der Spinalonga lå. Forbi odden ved navn Pain de Sucre. Badet og snorklet. Dan lekte med jentene ombord hos oss. På ettermiddagen dro vi inn igjen til byen. Stoppet på veien for å fylle vann. Ny variant. Slapp ankeret ved en bøye i en av buktene, plukket opp en slange fra vannet og kalte opp yachtklubben på VHFen for å få det skrudd på. Dro inn på land med jolla og betalte før vi sa fra på VHFen igjen da tankene var fulle. La oss i nærheten av Noravind og dro sammen på Pizzarestaurant.

Fredag 10.02.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6644Nm.
Sløvedag. Leste bøker, badet og gjorde minst mulig. Jeg var i land og handlet litt. Jentene hadde skole. Isles des Saintes er et trivelig sted og det er godt å ligge litt i ro. Vannet her er også flott. Vi leser 12 meters dybde på ekkoloddet og ser bunnen helt tydelig. Åse Britt har laget en ny suksessrett for fredager. Tacochips med krydret kjøttdeig og ost gratinert i ovnen. Salat, løk, rømme og diverse sauser som tilbehør. Mmmm.

Torsdag 09.02.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6644Nm.
Begynte dagen med filmfremvisning og frokost. Fikk låne tre Wallace & Gromit kortfilmer av Spinalonga i går. Ypperlig engelskundervisning - og morsomt. Etter filmene dro vi inn på land og gjorde et nytt forsøk på Fort Napoleon. Borgen lå flott til med utsyn mot Dominica i syd og Guadeloupe i nord. En flott samling av kaktuser på vollene, og store iguaner på opptil en meters lengde lurte i buskene. Tilbake i båten i 15 tiden. Jeg dro på nettcafé mens alle jentene var igjen ombord. Da jeg kom tilbake var Spinalonga på besøk. Det ble bading og nok en ettermiddag med hyggelig prat. Middag ombord og rolig kveld med en god bok.

Onsdag 08.02.06

Distanse: 0Nm. Totalt 6644Nm.
Kjøpte ferske baguetter på land og spiste frokost ombord. Litt skolearbeid for jentene før vi gikk i land for å utforske øya Terre de Haut. Spaserte opp til Fort Napoleon, og fant ut at det hadde stengt kl. 12.30. Gikk istedet en tur rundt selve borgen. Traff en hyggelig familie fra Gurnsey på veien rundt fortet. De var like interresert i de store Iguanene som oss. Vi hadde sett et par og kunne vise vei. Daniel, Elaine og Nigel i Spinalonga er på jordomseiling i en selvbygd ketch på 45 fot. De inviterte oss ombord på ettermiddagen. Daniel var veldig fornøyd med å få tre barn på besøk. Etter en hyggelig ettermiddag dro vi tilbake til Hurra da det ble mørkt.

Tirsdag 07.02.06

Roseau, Dominica - Portsmouth, Dominica. 20,5Nm.
Portsmouth, Dominica - Bourg de Saintes, Iles des Saintes. 21,5Nm
Distanse: 42Nm. Totalt 6644Nm.
Lettet anker kl. 07.30. Vi Vi var ikke så fristet til å gå i land. Dominica så liksom ikke så innbydende ut, og det er mulig at alt det ufordelaktige vi har hørt fra andre hadde farget oss litt i meste laget. Gikk for motor på vestsiden. Fin motortur i vindstille og rolig vann. Var fremme Portsmouth som ligger i Prince Rupert Bay, kl. 11.30. Ble møtt av en båtselger som var en trivelig kar, men ikke av de man anbefales å bruke. Da vi ankret opp kom en annen båtselger padlende bort til oss og ønsket oss velkommen til paradis. Han fortalte at han var sjefen over frukt og grønnsakssalget. Vi sa at vi gjerne ville sjekke inn og gå i land og se hva som fantes der, før vi kjøpte noe. Han sa klart i fra at han ikke syntes ikke vi hadde noe på Dominica å gjøre hvis ikke vi likte å ha noe med de innfødte å gjøre. Rett etterpå kom en jolle med tre amerikanere bort til oss og forklarte hvor vi kunne sjekke inn. Samtidig fortalte de at vi burde låse jolla ordentlig og ikke la båten ligge ubevoktet igjen for anker. Vi hadde egentlig tenkt å kjøpe en båttur opp Indian River. En tur opp en mangrovegrodd elv som visstnok skal være ganske spennende. Man kan oppleve forskjellig dyreliv og se spennende flora. All uvennligheten og det faktum at vi måtte passe ekstra på båten gjorde at vi til slutt fulgte fruktselgerens råd. Vi spiste en god lunch i båten og dro videre til Iles des Saintes. Det ble en flott seilas over, og vi var fremme i 16 tiden. Det var faktisk befriende å komme til et sted med blide mennesker og gode ankerplasser. Vi la oss til i Bourg de Saintes på øya Terre d'en Haut. Vi badet og jeg lagde pappaspaghetti. Ragna falt i vannet for første gang. Uten vest. Litt sjokkerende, men hun svømte faktisk selv før vi fikk plukket henne opp. Hun ble heller ikke mer skremt enn at alle kunne le av det etter en liten stund.

Mandag 06.02.06

St. Pierre, Martinique - Roseau, Dominica.
Distanse: 36Nm. Totalt 6602Nm.
Dro i land for å handle litt småting, hente mail og laste opp nettside før vi skulle dra. Det viste seg at Jane i Lady Jane III hadde bursdag. Jentene hadde sunget bursdagssang på engelsk, og holdt på med å lage flotte bursdagskort. Jane og Jim hadde dratt inn til land, så vi hang kortene på døren i cockpiten deres. Lettet anker i 11 tiden og gikk først for motor og seil. Stoppet motoren da vi kom ut av den turbulente vinden nord for Martinique. I dag var det skikkelig rotesjø mellom øyene. God vind på mellom 15 og 20 knop ga oss allikevel god fart over mot Dominica. Var fremme i Roseau i 17 tiden. Ble møtt av en båtselger som ville leie oss en bøye for 10US$. Vi sa vi syntes det var dyrt, takket nei og ankret i stedet. Båtselgeren ble imidlertid skikkelig sur og ønsket oss et "trivelig opphold" på Dominica. Det ødela imidlertid ikke den fantastiske solnedgangen og en forøvrig trivelig kveld. Ragna og Guri padlet rundt med jolla. Ragna har blitt flink til å ro.

Søndag 05.02.06

St. Pierre - St. Pierre, Martinique.
Distanse: 0Nm. Totalt 6566Nm.
Dro inn for å fylle diesel på leiebilen og levere den tilbake. Kjøpte baguetter og gode ting til kaffen på vei tilbake. Hele formiddagen og deler av ettermiddagen ble en skikkelig latesegdag. Spiste "løddag" før vi dro inn til land for å gå tur. (Løddag er vår variant av en mellomting mellom "lønsj" og middag.) Etter å ha avlagt vulkanmuseet i St. Pierre et besøk, gikk vi opp til Mariastatuen som overvåker byen. Reist i 1860 årene, ødelagt i 1902 og gjenreist i 1921. Gikk videre ned gjennom en tettbevokst dal til sommerfuglhagen. Alle sommerfuglene hadde dessverre gått og lagt seg for kvelden. Fulgte kystveien tilbake til sentrum og tok jolla ut til båten igjen.

Lørdag 04.02.06

St. Pierre - St. Pierre, Martinique.
Distanse: 0Nm. Totalt 6566Nm.
Hentet leiebil kl 08.30 og kjørt opp til vulkanfjellet Mont Pelée. Det er ikke så veldig skummelt akkurat nå. Det har ikke vært aktivitet på fjellet siden 30 tallet, men det kommer nok. Vi gikk ikke helt opp til toppen. Da måtte vi hatt fjellstøvler og varme jakker. Gikk allikevel opp til rundt 900m.o.h. De verste stigningene var opp hit. Riktignok med flott opparbeidet sti hele veien. Deilig følelse av fjelltur og frisk kjølig luft. Kjørte tilbake til nærmeste by for å besøke kirken og se om vulkanmuseet var åpent. Kirken var åpen, ikke vulkanmuseet. Dro over mot østkysten og fulgte kysten sørover. Det slo oss at Martinique er ganske tett befolket. Det bor rundt 380.000 mennesker her. Øya er veldig frodig. Der det ikke bor folk, er det en banaplantasje eller det dyrkes noe annet spiselig. Dyrene beiter innimellom alt sammen. Spiste lunch rett nord for Fort de France og fortsatte til Anse Mitan der Noravind lå for anker. De hadde vært så snille å ta med Visa kortet til Åse Britt. Hun hadde glemt det igjen i en butikk i Rodney Bay. Kjørte gjennom Fort de France og fulgte kystveien på vestsiden opp igjen til St. Pierre. Spiste middag i land sammen Jane og Jim før vi dro hjem til båten.

Fredag 03.02.06

Fort de France - St. Pierre, Martinique.
Distanse: 14Nm. Totalt 6566Nm.
Dro nordover fra Fort de France i 9 tiden. Hadde en deilig lat og slapp seilas langs vestkysten av Martinique. Solte oss på dekk med fjernkontrollen til autopiloten i hånden. Badestopp med jevne mellomrom. Fremme i St. Pierre i 15 tiden. Gikk en tur i land. Både for å finne et biluteleiefirma, og fordi St. Pierre har en spennende nær historie. 8 mai 1902 eksploderte vulkanfjellet Mont Pelée i en gigantisk brennende gassky med kraft som en atombombe. Bare i St. Pierre omkom nesten 30.000 mennesker. Det sies at kun to overlevde. Byen ble lagt fullstendig i grus og mange skip på anker utenfor, gikk ned. Det hadde vært nok av forvarsler, men St. Pierre var Martiniques og kanskje også hele Karibiens finansielle og kulturelle sentrum. Det skulle mye til å evakuere. I dag bor det knapt 5000 mennesker i St. Pierre. Byen er stort sett bygget opp igjen - mye basert på de gamle ruinene. Husene består ofte av en gammel vegg og tre nye. Nesten ingen av de storslagne bygningene fra 1800 tallet er gjenoppbygd. Flere steder har de bevart ruinene og vedlikeholder dem som historiske vitnesbyrd. Så som teateret og fengselet. En av de overlevende var fange i nettopp fengselet.

Torsdag 02.02.06

Fort de France - Fort de France, Martinique.
Distanse: 0Nm. Totalt 6552Nm.
Sjekket inn i båtforretningen før vi startet den store handledagen. Fant en forretning som solgte det Ingrid var mest opptatt av. Nytt Nintendospill for pengene hun fikk fra farfar til jul. Lykke! Spiste lunch på Mc Donalds før vi kjørte jentene ut til båten. Åse Britt og jeg dro på land igjen. Inn til en skipsprovianterer. Fikk ordnet med store mengder flaskevann, langtidsmelk og mineralvann som ble bragt til jolla med bil. Fikk kjørt alt ut til båten, og dro inn igjen for å handle Kolonialvarer, frukt og grønnsaker.

Onsdag 01.02.06

Rodney Bay, St. Lucia - Fort de France, Martinique.
Distanse: 34Nm. Totalt 6552Nm.
Sjekket ut av marinaen etter å ha spylt cockpiten og jolla. Det er ikke mange steder rundt her der vann er tilgjengelig på en brygge uten en masse svell. Fikk vinket hadet til Julie og Colin. De har krysset atlanterhavet fra Lisboa til St. Lucia på 121 dager med robåt. Nå er de på vei til Costa Rica og byen Limon der de vil være fremme om rundt 40 dager. Et fantastisk prosjekt som går ut på å komme seg rundt jorden med muskelkraft. De hadde ligget i Rodney Bay rundt en uke da vi traff dem, og nærmer deg avslutningen på sitt to års prosjekt. Ta en kikk på hjemmesidene deres - www.expeditioncanada.com - for mer info. Vi kastet loss i 12 tiden og fikk en flott seilas over til Martinique. 15 knop vind og svært moderat sjø. Vinden inn 60 til 70 grader styrbord og strømmen bakfra. Var fremme i 17 tiden, og så både delfiner og pilothvaler på veien over. Kastet anker og spiste middag. Lady Jane var barnevakt for jentene, mens Åse Britt og jeg fikk oss en tur i land alene.