SPONSORER

Loggen fra april 2006

Søndag 30.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 8821Nm.
Tok Hurra ut i bukten utenfor havnen etter å ha slettet alle data på autopiloten. Gikk gjennom hele oppsettsprosedyren og fikk alt til å fungere normalt igjen. På vei inn igjen fikk vi fylt vann og diesel. Nå har vi nok diesel til å gå halve strekket til Azorene for motor. Noravind mistet mastegiveren for vindinstrumentene sine på vei fra Cuba, og jeg hjalp dem med å få montert den nye enheten de hadde fått tak i her på Bermuda. Åse Britt og ungene hadde skikkelig vaske og ryddedag ombord mens jeg hang i Noravindmasten. Det var skikkelig strøkent da jeg kom tilbake. Alle jentene pluss Ida tok seg en tur på land, mens jeg ryddet vekk ting som vi ikke trenger på turen til Azorene. Ordnet også en del andre småting. Etter at barn hadde lagt seg, gikk Åse Britt og jeg til The White Horse og traff de andre nordmennene som ligger her. Don´t Worry har tenkt å gå i morgen, så det ble en del prat om rutevalg og vær. Utvekslet også radiofrekvenser og tider for et norsk SSB nett. Flere av båtene har også kontakt med værguruen Herb for å bli rutet over atlanteren.

Lørdag 29.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 8821Nm.
Åse Britt dro opp for å fikse litt bankting på internettcafé, og jeg kom etter. Eieren av caféen har en flott kakadu som ofte sitter i treet utenfor. Jeg kunne selvfølgelig ikke gå forbi når den sa "Hello", og plystret på meg. Kakaduen var skikkelig kosesyk og satte seg mer enn gjerne på armen min for å bli klødd i fjærene. Jeg klarte ikke å få den til å sette seg i treet igjen, så det endte med at jeg måtte be eieren ta den.
Etter frokost satte vi oss på bussen til Hamilton. Bermuda er bebygget nesten overalt. Der det ikke er bebygd er det enten en vakker park eller en velholdt hage. Jeg har skrevet før om lokaltransport, og at dette som regel er både rimelig og hyggelig. Dette var ikke noe unntak. Vi har en del ting vi må ordne før vi seiler mot Azorene. Gass til komfyren, reparere biminitoppen, skifte motorolje og kjøpe et nytt oljefilter. Jeg fikk tak i et oljefilter, men de andre tingene må jeg vente med til mandag. Byturen var allikevel veldig stas. Vi spaserte rundt, spiste is på bryggen, lunch på restaurant og kikket på den flotte katedralen midt i byen. Til slutt gikk vi på det store supermarkedet vis a vis, og handlet det meste av det vi trenger av mat for de neste tre ukene. Alt på Bermuda er dyrt, og nå begynner vi å glede oss til europeiske priser. Etter handlingen tok vi bussen tilbake til Saint Georges med ryggsekker og handleposer i store mengder.

Fredag 28.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 8821Nm.
Da vi var på Sint Maarten traff vi en kar som anbefalte oss å spørre om å få besøke Bermuda Harbour Radio. Jeg kalte dem opp i dag morges og fikk ordnet med et besøk for fire av de norske båtene her. Bermuda ligger jo veldig alene midt i atlanteren, og de har også et enormt rev som omkranser øyene. Innseilingen er svært smal og det er kun en for litt større skip. Derfor har B.H.R. i flere år praktisert føre var prinsippet. Det betyr at de overvåker farvannet rundt øyene, og kaller opp folk dersom de ikke gir lyd fra seg på egen hånd. Overvåkingssystemet er radarbasert og levert av NorControl på Kongsberg i Norge. Spennende å se på de navngitte "tagene" som spaserte over skjermene. De bruker også AIS systemet for større båter. Vakthavende på B.H.R. var svært imøtekommende og fortalte masse om hvordan de jobber. Han fortalte også om forskjellige situasjoner de hadde opplevd. Statistikken forteller om 1200 yachtanløp, 400 små og store nødoppkall og 500 skipsanløp i løpet av året. I tillegg har de direkte kontakt med den amerikanske kystvakten.
Jentene hadde besøk av Ida, og på timeplanen sto skolekjøkken. De lagde pizza, og kapteinen kan melde at alle de fire jentene fikk bestått og vel så det. Det smakte nydelig.
På ettermiddagen ble alle de norske båtene invitert ombord på Swany. Det ble en riktig hyggelig kveld, og enda flere hyggelige bekjentskaper.

Torsdag 27.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 8821Nm.
Dagen gikk for min del mest med til å oppdatere nettsidene våre. Vi har ikke hatt mulighet for å laste opp noenting siden vi forlot Puerto Plata. Ingrid og Guri hadde skole og Åse Britt vasket klær. Vi orienterte oss også litt for proviantering til neste legg mot Azorene. Autopiloten vår har hatt hikke siden vi dro fra Cuba. Det er nok SSB radioen vår som har satt den ut av spill. Den sender med hele 150W på maks, og dette har sannsynligvis vært nok til å slette programmerte data for det interne kompasset. Uansett må vi fikse den før vi drar videre. Gass er ikke lett å få tak i her. Vi bruker Campinggaz for tiden og det er ikke lett å få fylt her. Engelske Calor derimot er greit. I verste fall må vi kjøpe enda et system.

Onsdag 26.04.06

31°31´N, 65°37´W - Saint Georges Harbour, Bermuda.
Distanse: 145Nm. Totalt: 8821Nm.
Fortsatt motor, men vinden økte på utover formiddagen. Nå var det så kort igjen at vi lot den gå. Seilte gjennom The Town Cut inn til St. Georges Harbour omtrent kl. 13. (Kl. 14 lokal tid.). Vi hadde allerede hatt kontakt med Bermuda Harbour Radio som fikk alle opplysninger om båten, og som var svært hjelpsomme med alt av informasjon. De er på pletten uansett tid på døgnet og skulle det være nødvendig, kan de faktisk lose båter inn via radar og radio. La oss til på tollbrygga for å sjekke inn. Også her var folk svært hyggelige og profesjonelle. To norske båter lå her da vi kom inn. Vanvara som akkurat har giftet seg i Havana, og Don´t Worry som vi så vidt traff under julefeiringen på Bequia. Vi fikk fortøyd langsmed bybryggen, og fikk ganske snart besøk av både Vanvara og Don´t Worry i cockpiten. Det blir en egen stemning når man treffer landsmenn steder som er så utilgjengelig som Bermuda. (Velger å se bort fra at det går fly hit.) Etter en uke i sjøen ble det middag på The White Horse sammen med Noravind og Don´t Worry. Elisabeth & Anders på Don´t Worry har kjøpt båten i Florida, har seilt rundt i Karibien og er nå på vei mot Europa og Norge.
Også de har egen nettside: www.dont-worry.no

Tirsdag 25.04.06

30°05´N, 67°42´W - 31°31´N, 65°37´W.
Distanse: 137Nm. Totalt: 8676Nm.
Det ble motor hele dette døgnet. Kun flau vind fra sydvest. Hadde vi seilt ville vi nok ikke gjort mer enn 1-2 knop. Strålende vær hele dagen med sol fra skyfri himmel. Nesten flatt hav var det også. Vanntemperaturen fortsetter å synke, og er nå nede i 19°C. Jeg hadde vakt til klokken 06.30 i dag, og lå og sov da det kom delfiner på besøk. Ingrid, Guri og Åse Britt holder på med nye turbrev alle sammen, og vi håper å få lagt dem ut på nettet før vi setter nesen mot Azorene.

Mandag 24.04.06

28°40´N, 69°44´W - 30°05´N, 67°42´W.
Distanse: 136Nm. Totalt: 8539Nm.
Fin seilas i god vind i natt og på formiddagen. I 13 tiden hadde allikevel vinden løyet såpass at vi valgte å starte motoren igjen. Fint å ha seilt i 75 timer uten behov for å starte motoren for å lade. Vindgeneratoren har forsynt oss med det vi trenger av strøm. I ettermiddag så vi mange Portugisiske krigsskip, og ungene syntes de var så artige at de sto i baugen og speidet etter dem. Flotte å se på er de, men litt skremmende også. Jeg kommer nok til å se meg godt for dersom jeg vil ha meg et bad. Det med å bade er forsåvidt i ferd med å begrense seg. Nå er sjøtemperaturen på 20°C, og kaldere skal det bli. I løpet av dagen har vinden dreid med klokken slik det var spådd. Samtidig har den løyet, og nå på kvelden blåser det rundt 5 knop fra syd.

Søndag 23.04.06

26°54´N, 71°41´W - 28°40´N, 69°44´W.
Distanse: 149Nm. Totalt: 8403Nm.
Det blåste godt i natt og et godt stykke utover dagen. 20kn. sann vind og rundt 25kn. over dekk. Vinden har ligget på SE med noen små variasjoner. Vi har også hatt strømmen med oss. Opptil 1 knop. Dette fører til krappe sjøer og en god del stamping. Har allikevel holdt god fart. Utover ettermiddagen i dag har det løyet gradvis og sjøen har roet seg betraktelig.
Før vi reiste på tur skaffet jeg meg en midlertidig radiolisens for å kunne bruke amatørfrekvensene. Vi fikk også et eget kallesignal til dette. Jeg har allikvel ikke fått prøvd meg enda, og har kun brukt radioen til maritim bruk og nedlasting av værfax og navtex. I kveld satte jeg meg ned og prøvde litt forskjellige frekvenser, og kom i kontakt med en hyggelig svenske Roine (SM5SMH) i Uppsala. Det var virkelig artig å ha en hyggelig radiosamtale over en avstand på rundt 7000 km. Det var tydeligvis bra forhold i kveld, for etterhvert hørte jeg folk i England, USA og Mexico kommentere det. Må nok prøve mer i morgen.

Lørdag 22.04.06

25°21´N, 73°21`W - 26°54´N, 71°41´W.
Distanse: 129Nm. Totalt: 8254Nm.
Har hatt fin vind i hele dag. 15-20 knop fra SE. Vi holder kurs rett mot Bermuda med et lite stikk i skjøtene og gjør god fart. Vindgeneratoren vår har drømmeforhold og vi har tidvis skrudd opp strømforbruket for å dra ned spenningen. Motoren har fått hvile siden i går. Da vi forlot Cuba var vanntemperaturen på rundt 27°C. Nå har den falt til rundt 21°C allerede. Det blir derfor litt kjøligere om nettene, og vi har begynt å bruke gensere igjen. Men shortsen bytter vi ikke ut enda.
I dag så jeg et portugisisk krigsskip. Det vil si brennmaneten portugisisk krigsskip. På engelsk Man O War. Dette er visst den verste maneten man kan komme ut for når man bader. Den har en luftfylt, kamaktig blære som gjør at den flyter i vannskorpen, og trådene kan bli opptil 10-15 meter lange - skummelt!

Fredag 21.04.06

23°17´N, 74°06`W - 25°21´N, 73°21´W.
Distanse: 131Nm. Totalt: 8125Nm.
Gikk for motor frem til kl. 10.00. Ventet til det ble lyst med å heise storseilet for å slippe å bakse på dekk i mørket. Seilte med to rev i storseilet og full kryssfokk hele dagen. Hadde rundt 15 knop vind fra øst over dekk. Klarte ikke helt å holde kursen mot Bermuda. Det gjør nok ikke så mye dersom værmeldingene vi får inn holder stikk. Da vil vinden romme en del i morgen og dagen etter. Også natt til i dag hadde Guri og Ingrid nattevakt. De sitter med sikkerhetsseler og vester med lys som tenner ved kontakt med vann. Kjeks, brus og sjokolade gjør det ganske attraktivt å ha en times vakt. All elektronikken er de også flinke til å bruke. Nå rett før midnatt har vinden rommet litt allerede, og vi styrer omtrent rett på Bermuda. Sjøen i dag har vært ganske krapp og det blir litt masete i lengden.

Torsdag 20.04.06

21°42´N, 75°23`W - 23°17´N, 74°06´W.
Distanse: 120Nm. Totalt: 7994Nm.
Guri & Ingrid hadde nattevakt igjen. Fra 03 til 04. Tror de synes det er ganske artig selv om de er trette når Åse Britt vekker dem. Stor hjelp er det og. Det meste av døgnet har vi kun hatt lett vind fra NE på rundt 4 knop. Har derfor gått for motor hele tiden. Så en liten flokk delfiner vest av Crooked Island. De fulgte båten en kort stund, men lå mest i ro på samme sted. Det var flere små delfiner i flokken. Da vi gikk ut av Crooked Island passage mellom Bahamas øyene fikk vi mer svell, og vinden økte på til mellom 12 og 14 knop. Fikk også ganske krappe vindbølger og valgte å legg kursen mer nordover. Rullet ut fokken og støtter med motor til vi er klar av San Salvador Island. Rutevalget blir nok å gå en god del nordover til å begynne med, for så å dreie mer østover om noen dager.

Onsdag 19.04.06

Puerto Vita, Cuba - 21°42´N, 75°23`W.
Distanse: 50Nm. Totalt: 7874Nm.
Immigrasjonsmyndigheter, toll og havnesjef kom i tur og orden kl. 09.00, og kl. 10.00 var alt det offisielle klart. Vi fylte vann, ryddet det siste i båten og sa farvel til Ernestina. Kastet fortøyningene kl. 12.00, gikk ut av kanalen og satte nesen i retning NNE og Bermuda. Det blåste stødige 10-12 knop midt imot i dag. Har derfor gått for motor hele dagen. Dersom værmeldingene holder stikk, får vi god seilbar vind i løpet av i morgen eller fredag. Lite bølger er det i hvert fall. Siden vi har vind og litt strøm i mot har vi ikke hatt den helt store gjennomsnittsfarten i dag. Kun ca. 4 knop. Det er behagelig ombord under slike forhold, og jentene har sittet på dørken i cockpiten i hele dag og lekt med Lego. Jeg har fått lest litt og Åse Britt har forsøkt å pleie forkjølelsen hun har fått av meg. Vi får håpe det går over om ikke så alt for lenge.

Tirsdag 18.04.06

Puerto Vita, Cuba - Puerto Vita, Cuba.
Distanse: 0Nm. Totalt: 7824Nm.
Dagen startet med levering av leiebilene våre. Vi har lagt merke til at været har vært veldig fint noen dager nå og vi har derfor veldig lyst til å komme oss av gårde mot Bermuda så fort som mulig. Steinar fikk lastet ned noen GRIB filer som kunne bekrefte at det ser fint ut i overskuelig fremtid. Vi trenger en del ferskvarer for turen, og marinaen kunne hjelpe oss med brød, frukt og litt grønnsaker. Vi avtalte med Ernestina at vi ønsker å reise i morgen, slik at vi får besøk av de rette myndighetspersonene. Hurraskolen har startet igjen etter påskeferien. Vi dro med taxi til et hotell i nærheten og fikk tatt ut penger for å betale marinaen. Vi fikk også kjøpt litt souvenirer. Internett derimot var ikke så greit å få til. Snakket med en av souvenirselgerne som er idrettsprofessor. Han har valgt å selge souvenirer i stedet for å jobbe med idrett. Han tjener mer på det, og fortalte oss en masse om hvordan den jevne cubaner har det. Han påstod at folk flest hadde det mye bedre før 1990. Selv hadde han en månedslønn på ca. 21 konvertible pesos. 1 boks øl i butikken koster ca. 1 konvertibel pesos. Alle familier får rasjoner med mat fra staten. Allikevel er det mer og mer som må kjøpes for turistpenger.
Fikk kjøre taxi med en av de gamle amerikanerene tilbake til båten. Dette er egentlig ikke lov. De gamle taxiene er bare for lokale. Sjåføren brydde seg ikke noe særlig om det. Vi kjørte en gammel Buick med skoda dieselmotor. Artig løsning. Tilbake i båten ble det middag og forberedelser til en uke i sjøen.

Mandag 17.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 7824Nm.
Kjørte av gårde fra Havana i 11 tiden etter å ha spist frokost og handlet litt. Fant frem til motorveien og tunnelen under sundet inn til Bahia de Havana. Fikk en rask og grei kjøretur mot Holguin fylke og Bahia de Vita. Det er ikke mye trafikk på Cuba. Stoppet for lunch i 4 tiden og var tilbake i Puerto Vita i 23 tiden. Avstanden fra Puerto Vita til La Habana er rundt 780 km. Pakket ut av bilen og inn i båten og stupte i seng.

Søndag 16.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 7824Nm.
Spiste frokost i baren på hotellet. Der har de nemlig utmerkede sandwicher og god kaffe. Det samme kan man ikke si om hotellets frokostrestaurant. Kom på at vi ble pålagt å gjøre service på leiebilen. Det er jo statens eiendom, og da må man følge serviceintervallene til punkt og prikke. Vi syntes det var helt greit og fikk oss en ekstra sightseeing i deler av Havana vi kanskje ikke hadde besøkt ellers. Servicen tok bare en halv time og vi spaserte litt rundt i området. Beøkte også den store gravlunden Necrópolis Colón. Det er rundt 2 millioner graver her og mange av dem er unike kunstverk. Flere kjente personer ligger her. Dro til hotellet for å hente Guri og Ingrid. De hadde nemlig kost seg i bassenget.
Ny ekspedisjon. Cocotaxi til Museo de la Revolución. Museet dekker historien fra kampen mot spanjolene på 1800 tallet frem til i dag. Etter en hestedrosjetur med guide rundt i gamlebyen, spiste vi middag og dro tilbake til hotellet. Gjorde oss klar for en tur på nattklubben Tropicana. Svinedyrt men veldig artig å ha vært der. Drikk så mye rom du orker for 1200 kroner.

Lørdag 15.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 7824Nm.
Frokosten på hotell Deauville er mildest talt elendig. Vi fant imidlertid noen boller og en juice som var helt grei. Bestikk og tallerkener må man be om. La Habana og Cuba er nok på vei til å bli en skikkelig turistmaskin. Hensikten er for så vidt edel. Pump penger ut av turistene og inn i samfunnet for folkets beste. Vi må hele tiden minne oss selv på dette for ikke å bli irritert over hvor dyrt alt er. Det Cuba som mange kommer hit for å finne er de nok i ferd med å gjøre vanskelig tilgjengelig. Det blir hele tiden større avstand mellom cubanere og turister på grunn av den strengt kontrollerte todelte økonomien. Selv om vi har Cubanske Pesos får vi ikke brukt dem. Prinsippet er at Cubanske pesos er verdt 1/24 av en konvertibel Pesos. Vi som tursiter blir alltid avkrevet konvertible, mens den vanlige Cubaner betaler med Cubanske. Egentlig et greit prinsipp, men jeg tror ikke det vil fungere i lengden. Cubanerne ønsker økt levestandard gjennom den konvertible økonomien, og det er per i dag mange Cubanere som har blitt rike og som bare bruker konvertible pesos og handler i turistbutikkene. Noen - nær befolkningen - opplevelser har vi allikevel hatt. Vi stoppet på en liten cafeteria på vei mot Camagüey. De hadde kun rundstykker med tomat å tilby. Ikke noe å drikke. Vi kjøpte seks rundstykker og skulle betale 9,6 Cubanske Pesos. Det hadde vi ikke og en mann i baren betalte helt uoppfordret for oss. Han hadde ingen tanker om at han skulle få noe tilbake, og med visshet om at gjennomsnittscubaneren tjener 200-300 Cubanske Pesos i måneden syntes vi dette var svært generøst. Vi ønsket derfor å gjøre opp for oss og ga ham en konvertibel pesos som er omtrent det dobbelte av det han hadde betalt. Han syntes forsåvidt at det var hyggelig, men hadde aldri sett en konvertibel Pesos før. En annen artighet er at det er gjort vanskelig å bruke US$. De legger til 10% på alle kontantuttak med kort selv om vi prøver å handle med norske kroner til konvertible Pesos. Tingen her er å ha med seg masse Euro i kontanter. Vi trodde det var dyrt på de små antillene og at den Dominikanske Republikk og Cuba skulle være rimelig. Vi tok helt feil. Vi har overskredet budsjettet vårt solid nå, men det får heller stå sin prøve. Nå er vi jo her.
Spiste lunch på Hotel Inglaterra og humøret steg betraktelig. Spaserte tilbake til hotellet og slappet litt av før vi bega oss til Chinatown og fikk oss en nydelig middag. Underholdning ble det også. Dragedans og akrobater. En flink tryllekunstner kom bort til bordet vårt og holdt et flott show for oss og ungene. Jentene var helt fascinert. På vei tilbake til hotellet var vi enige om at alt var helt fint. Åse Britt og ungene bel på hotellet mens Steinar og jeg dro på jazzklubben La Zorra y el Cuervo. Hadde en flott kveld med bra musikk og fikk oss en spasertur gjennom Havana nattestid. Det i seg selv var en selsom og artig opplevelse.

Fredag 14.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 7824Nm.
Rafael ville gjerne ha oss en natt til i Trinidad. Han kunne friste med en katolsk prosesjon i byen siden det var langfredag, men vi ville gjerne videre til Havana. Hentet bilene i garasjen som vi hadde fått leie og kjørte av gårde. Veien gikk langs vannet og vi så et underlig fenomen. I skogen på oversiden av veien bor det massevis av krabber. Disse beveger seg ned til vannet for å gyte i denne perioden av året. I tusentall løp de over veien. De prøver ikke å stikke av når det kommer biler. Derimot stiller de seg i forsvarsstilling. Det blir selvfølgelig ikke noen jevn kamp mellom bil og krabbe, så veien var fullstendig dekket av døde krabber. De har så kraftig skall at flere biler punkterte. Vi kjørte i sikksakk mellom krabbene og unngikk punktering. Kom oss etterhvert inn på motorveien og satte opp farten i retning Havana. Var fremme i 17 tiden. Fant frem til hotell Deauville og prøvde å prute litt på prisen på rommene. De trakk bare på skuldrene og sa at dette var statens eiendom. Hadde de eid hotellet selv så... kanskje en gang i fremtiden... De ville ha kontant betaling på forskudd og etter å ha lett frem Cadeca (vekslingskontor) mannen fikk vi omsider betalt. Vi satt oss i lobbyen og tok en øl mens vi ventet. Mens vi satt der kom en liten trio og rigget seg til. Vokal, trompet og kontrabass. Vi fikk skikkelig hakeslepp. Veldig bra. De kunne fortelle oss at de skulle spille på Havanas ledende jazzklubb neste dag, og da med hele bandet. Gjett hvem som skal dit.
Vi har blitt overrasket over hvor dyrt alt er her, og særlig Åse Britt er ukomfortabel med å bruke så mye penger. Dette førte til en av svært få krangler på turen.

Torsdag 13.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 7824Nm.
Nok en deilig frokost. Gikk ut i byen uten barn og besøkte mange av stedene som anbefales i guidebøkene våre. Særlig var Museo Romantico flott. Et gammelt rikmannshus som er bevart og restaurert. Alt av møbler og malerier samt glass bestikk og annet er på plass. Tok oss en kaffe på caféen ved kirketrappen og hørte på et Son band. Janne og Åse Britt ble selvfølgelig budt opp til dans. En messe i den katolske kirken på Plaza Mayor fikk vi også med oss. Hentet barna i Casaen vår og spiste lunch. Fortsatte rundturen på ettermiddagen med barn. Historisk museum og arkitekturmuseet ble besøkt. Verten vår - Rafael - har tidligere vært hotellkokk og disket opp med det beste måltidet vi har spist på Cuba så langt. Vi la barn og beveget oss ut i byen igjen. Tilbake på kirketrappen var det nå et flott salsaband som spilte. Vi fikk oss en Mojito og nøt musikken og alle de flinke parene som danset.

Onsdag 12.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 7824Nm.
Fikk servert en deilig frokost av señoraen som var vert for oss. Bor man på en Casa Particulare, bor man hjemme hos folk. Vi fant det veldig hyggelig. Spaserte et par timer rundt i sentrum av Camagüey før vi kjørte videre vestover. Stort sett flate jordbruksarealer i dag. Fint, men ikke fullt så spennende som i går. Spiste lunch i et gammelt kolonitidshus i Sancti Spiritus før vi fortsatte til Trinidad. Noravind punkterte, men det ble fikset på rekordtid. Kom frem i god tid før solnedgang og fant oss et hyggelig hus hos Rafael. Han hadde rom til begge familiene og vi fikk fine rom og egen takterrasse. Det ble en hyggelig kveld på takterrassen med utsikt over gamlebyen i Trinidad.

Tirsdag 11.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 7824Nm.
Vi dro av gårde for å hente leiebiler i 9 tiden. Tilbake i havnen ble det pakking for en ukes tur på land. La av gårde i 13 tiden. Så langt er vi veldig fascinert av landet. Helt anderledes enn det vi har sett hittil. Både når det gjelder folk og natur. Tiden har på mange måter stått stille. Folk til hest og på sykkel, samt enkelte gamle amerikanske biler og lastebiler preger trafikkbildet. Kjørte rundt 300 km til Camagüey der vi var fremme i 20 tiden. Brukte litt tid på å finne oss et sted å bo, og var installert på vårt Casa Particulare 21.30. Vi skal nok begynne letingen litt tidligere i morgen. Camagüey er en av de gamle kolonitidbyene og har mye gammel bygningsmasse. I morgen må vi nok spasere litt rundt før vi kjører videre.

Mandag 10.04.06

21°01´N, 75°02´W - Puerta Vita, Bahia de Vita, Cuba.
Distanse: 52Nm. Totalt: 7824Nm.
Gikk for motor frem til 05.00. Fikk vind igjen og kunne slå av motoren rett før kl. 06.00. Guri og Ingrid hadde en times nattevakt i natt. Flinke var de. Jeg fikk sove fra 6 til 8 mens Åse Britt heiste mer seil i vind fra SE. Kom inn mot Bahia de Vita i 10 tiden. Tok igjen en annen seilbåt rett før vi nådde frem til åpningen av bukten. Det viste seg å være den norske båten Bonanza. De hadde seilt fra Luperon på den Dominikanske Republikk fredag kveld. Vi kalte opp marinaen og meldte vår ankomst. Seilte inn leden innover i bukten og fortøyde i 11 tiden. Bøye i baugen og hekken til brygge. Vi ble møtt med blomster og hyggelig velkomst fra Ernestina. Sjefen i marinaen. De har hatt 21 båter på besøk siden nyttår, og av dem har rundt 10 vært norske. Nå startet innsjekkingen. Jeg fikk ikke engang gå i land på bryggen med fortøyningene før vi hadde hatt lege ombord. Da legen var ferdig fikk vi ta ned det gule karanteneflagget. Siden fulgte veterinær, landbruksdepartementet, toll, immigrasjon og narkotikapoliti. Alle var hyggelige, og selv om det gikk ganske tregt var det aldri noe å utsette på de forskjellige instansene. I 17 tiden var innsjekkingen ferdig og vi kunne gå fritt rundt. Da hadde vi betalt omtrent €140 i forskjellige gebyrer. Det er mye penger, men alt er i ordnede former og kvitteres for. Det finnes ikke korupsjon på Cuba. Man kan selvfølgelig gi tips for enkelte ting, men ikke til de offentlige tjenestemennene. På kvelden hadde vi en hyggelig prat med Bonanza gjengen og Noravind på marinarestauranten. Ernestina holdt også en liten velkomsttale om ting å gjøre og ting man ikke skal gjøre. Hun har tidligere vært lærer og var artig å høre på. Etter å ha preparert båten med myggnetting gikk vi tidlig til sengs.

Søndag 09.04.06

20°24´N, 72°32´W - 21°01´N, 75°02´W.
Distanse: 144Nm. Totalt: 7772Nm.
Utover natten løyet vinden mer og mer. Sjøen dempet seg tilsvarende. Da lyset kom var det behagelige 10 knop vind fra samme retning. Vinden forsvant helt innen klokken var 16, og vi startet motoren. Nå var sjøen så rolig at vi hadde badestopp og god mat servert på bordet i cockpiten. Deilig med en helt stille dag når gårsdagen var såpass masete. Jeg hadde første vakt til kl. 23.00 da Åse Britt overtok.

Lørdag 08.04.06

Puerto Plata, Dominikanske Republikk - 20°24´N, 72°32´W.
Distanse: 116Nm. Totalt: 7628Nm.
Kastet loss kl. 08.30 etter at Åse Britt hadde sørget for innhandling av brød til turen mot Cuba. Flott vær og vind fra ENE på rundt 10 knop ved avreise. Gikk for motor utover i havet den første halvtimen, før vi satte seil og kursen mot Cuba. Fullt storseil og spridd fokk. Vinden økte på etterhvert og satte seg på rundt 25 knop. Samme retning. Fart over grunn ble litt i meste laget. Vi hadde tross alt satt av to dager til turen og ønsket å komme frem i dagslys. Nå gjorde vi 8 til 10 knop over grunn og loggen viste 13,99 som maksfart i løpet av dagen. Mesteparten av dagen hadde vi medstrøm, med unntak av en times tid med motstrøm og masse trær, stokker, søppel og lignende flytende i vannet. Det var mye husking hele dagen. ærlig da strømmen var imot.

Fredag 07.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 7512Nm.
Åse Britt har skrevet ferdig et nytt turbrev og det førte til at jeg satt og formaterte bilder og tekst hele kvelden i går, og mye av dagen i dag. Vi spiste lunch i Ocean World i dag også. Jentene begynner å bli kjent med alle guidene og vaktene i parken, og i dag snorklet de i koralakvariet. I dag fikk de faktisk skolefri mot at de jobber med skolearbeid i morgen på vei til Cuba. Dette landet er gjennomkorupt og det er lite eller ingenting som er forutsigbart annet enn at det koster mye penger å ha med myndighetene å gjøre. I dag ba vi om å få sjekke ut, og nå klokken 19.30 har jeg ikke sett noe til hverken passene eller utsjekkingspapirene våre. Nå går jeg for å laste opp Åse Britts sjette turbrev.

Torsdag 06.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 7512Nm.
Steinar og jeg dro inn til byen igjen. Prøvde først å skaffe oss en taxi selv, men det var så dyrt (40US$) at vi dro tilbake til Ocean World og brukte Ramon og sjåføren hans. Fikk vekslet til oss masse Dollar og Euro som vi trenger på Cuba. Det er visst plutselig Euro som gjelder. Amerikanerene har strammet til så veldig mot Cuba, at Cubanerene har bannlyst Dollaren og velsignet Euroen. Jeg fikk kjøpt nye batterier til båten. De gamle er i ferd med å si takk for seg på grunn av en solid utlading vinteren før vi reiste. Tilbake i marinaen fikk vi fylt diesel på alle tankene våre og jeg fikk montert de nye batteriene. I dag hadde kaldfronten passert oss og den påfølgende høytrykksryggen har gitt oss flott vær hele dagen.

Onsdag 05.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 7512Nm.
Veto dro avgårde i grålysningen. De har ombestemt seg og går til Cuba i stedet for rett til Bahamas. Vi slo oss sammen Janne og Steinar og hadde handledag i Puerto Plata med guide og bil fra Ocean World. Vi skal til Cuba og videre til Bermuda i løpet av de neste 3 - 4 ukene, og det kan være vanskelig å få handlet noe særlig på Cuba. Vi vil derfor fylle opp båten så mye som mulig. Ragna var med oss i butikken mens Guri og Ingrid var i parken mens vi handlet. Resten av dagen gikk med til å stable ting på plass. Det er fortsatt veldig ustabilt vær og på kvelden ble det byger med lyn og torden.

Tirsdag 04.04.06

Distanse: 0Nm. Totalt: 7512Nm.
Vi valgte å ha det de i Ocean World kaller en complementary day. Når man ligger i marinaen her er det gratis inngang til denne flotte vanntemaparken. Det koster visst US$ 100 per person for vanlige besøkende. Det gjør det ganske attraktivt å komme med båt. I dag fikk vi også lunch for hele familien inkludert i prisen. Alle ungene i Veto, Noravind og Hurra!, lekte sammen hele dagen. Norunn fra Veto viste alle de andre jentene hva som var verdt å se etter at skolearbeidet var unnagjort. På ettermiddagen ble det ganske mye regn på grunn av den store kaldfronten som ligger over oss. Det ble middag ombord og innekveld.

Søndag 02.04.06 - Mandag 03.04.06

Cayo Levantado - Puerto Plata, Dominikanske Republikk.
Distanse: 130Nm. Totalt: 7512Nm.
Badet og koste oss frem til kl. 14. Dro av gårde for motor og speidet etter pukkelhval som visstnok skal holde til i dette området. Noravind hadde på lang avstand sett et stort dyr hoppe da vi kom hit. Pukkelhvalene vandrer helt fra områdene rundt Grønland der de er om sommeren, til den Dominikanske Republikk der de kalver og parrer om vinteren. Pukkelhvalene kan bli opptil 14 meter lange og foretar allikevel hopp der nesten hele dyret er ute av vannet. Vi så ingenting, og gikk videre for motor - rett mot sjø og vind - til vi kunne runde den nordøstlige odden av den Dominikanske Republikk. Satte seil og la kursen om til WNW og fikk en fin seilas frem til rundt midnatt. Det ble etterhvert mye skiftende vind og enkelte kraftige regnbyger. Var fremme i den nye marinaen vest for Puerto Plata i 10 tiden. Vi hadde bare en posisjon og ikke noe detaljkart over området, så vi tok det ganske pent på vei inn. Marinaen er ikke på langt nær ferdig enda. Ocean World, som ligger i tilknytning til marinaen er ferdig. Dette var mye av grunnen til at vi kom hit. Inngangsbilletten til parken er inkludert i havneleien, og ungene ville veldig gjerne hit. Veto ligger her fortsatt, og det var hyggelig gjensyn for store og små. Vi tilbrakte dagen i parken, og vi voksne hadde en hyggelig kveld i Hurracockpiten.

Lørdag 01.04.06

Santa Bárbara de Samaná - Cayo Levantado, Dominikanske Republikk.
Distanse: 4Nm. Totalt: 7382Nm.
Samme prosedyre i dag. Misbruk av varmt og kaldt vann og så frokost i restauranten. Eneste forskjell var at ungene var med i dag. Handlet litt før vi satte oss i bilen i 11 tiden for å kjøre tilbake til Samaná. Valgte en litt raskere rute men var allikevel ikke tilbake før kl. 17.00 Riktignok med en lunchstopp. "Veiarbeiderene" som vill loppe oss for penger var fortsatt på plass. Denne gangen bare tutet vi og fortsatte i samme hastighet. Det gikk veldig greit. Tilbake i Samaná ble det mye pruting og ordning med bilutleiefirmaet, båttaxi og fikser før vi kom oss av gårde. Dro ut til Cayo Levantado før mørket kom og ble enige med Noravind om å seile til Puerto Plata i morgen.